Brexit to nic dobrego dla lotniczej branży
Brexit nie jest dobrą wiadomością dla branży lotniczej;jeśli cokolwiek ograniczy jego skutki, będzie to dobra wiadomość dla liniilotniczych – powiedział w środę – 12 grudnia – dyrektor generalny Zrzeszenia MiędzynarodowegoTransportu Lotniczego (IATA) Alexandre de Juniac.
-„Brexit nie jest dobrą wiadomością dla branżylotniczej. Zawsze tak mówiliśmy. A zatem, jeśli cokolwiek ograniczy skutkiBrexitu, jest dobrą wiadomością dla przemysłu lotniczego. Nie jesteśmyzwolennikami zamykania granic i protekcjonizmu handlowego w oderwaniu odglobalizacji” – powiedział dyrektor generalny IATA w Genewie w trakcieprezentacji najnowszej prognozy dla branży lotniczej.
Szef IATA wskazał, że w ostatnich kilku latach wartośćglobalizacji została zakwestionowana.
-„To głęboko niepokojące, musimy dążyć do większejglobalizacji. Ale nie zostanie to osiągnięte dzięki polityceprotekcjonistycznej lub wojnom handlowym. Dobrobyt będzie pochodził z granic,które są otwarte dla ludzi i handlu. To niezbędny warunek, by lotnictwonajlepiej służyło globalnemu rozwojowi gospodarczemu i społecznemu. Brexit jestzwiązany z tym ogólnym tematem. Nie mamy specjalnego wglądu w to, jak to sięstanie. Ale wiemy, że przemysł potrzebuje większej przejrzystości niżobecnie” – powiedział.
Zrzeszenie podkreśla, że sytuacja ws. Brexitu jestdynamiczna, a pasażerowie i linie lotnicze muszą mieć tzw. plan awaryjny,szczególnie na wypadek, jeśli Wielka Brytania opuści UE, tak aby uniknąćzakłóceń, jakie mogą powstać w branży. Chodzi, m.in. o formalności celne, czykontrolę paszportową.
-„W brytyjskim parlamencie nie ma konsensusu co doobecnego porozumienia Wielkiej Brytanii z UE, a rząd brytyjski zapowiedział, żebędzie próbował renegocjować to, które uzyska akceptację parlamentu. Niestetyopóźnienie to powoduje większą niepewność dla lotnictwa. Dlatego należyrozważyć umowę, która stworzy warunki do dwuletniej transformacji. Aby uniknąćpoważnych zakłóceń dla linii lotniczych i pasażerów samolotów, rząd WielkiejBrytanii i parlament muszą rozwiązać ten impas” – powiedział wiceszef IATAna Europę Rafael Schvartzman.
Wielka Brytania powinna opuścić Unię Europejską 29 marca2019 r.
Na czwartek szef Rady Europejskiej Donald Tusk zwołał szczytUE ws. Brexitu. Szef Rady Europejskiej stwierdził, że nie ma mowy orenegocjacji porozumienia UE z W. Brytanią, podkreślając, że jest gotówrozmawiać o tym, jak ułatwić Brytyjczykom ratyfikację umowy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Najnowsza próba renegocjacji porozumienia ws. wyjścia zeWspólnoty związana jest z poniedziałkową decyzją brytyjskiego rządu o odłożeniuw czasie głosowania w Izbie Gmin nad przyjęciem treści umowy. Brytyjska premierTheresa May obawiała się wysokiej porażki w parlamencie, która osłabiłaby jejpozycję.
W środę brytyjska premier Theresa May podkreśliła, żeosiągnięcie porozumienia w sprawie warunków wyjścia Wielkiej Brytanii z UE”jest w interesie narodowym” i wskazała, że „jest w naszymzasięgu”. „Musimy zrealizować wolę wyrażoną w referendum” -dodała.
Szefowa rządu skomentowała w ten sposób informacje orozpoczęciu procedury wotum nieufności dla jej przywództwa w PartiiKonserwatywnej. Co najmniej 48 posłów jej ugrupowania złożyło taki wniosek.Tajne głosowanie w tej sprawie odbędzie się w środę wieczorem. IATA zrzesza 290 linii lotniczych, w tym PLL LOT. Zapewniaponad 82 proc. światowego ruchu lotniczego. (PAP)
„