Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Brexit może wzmocnić polski nadzór lotniczy

infoair
07.02.2020 14:30

Polski nadzór nad lotnictwem cywilnym może skorzystać nabrexicie; w konsekwencji uzyskać dodatkowe dochody – uważa prezes Urzędulotnictwa Cywilnego Piotr Samson. Jak dodał, Polska jest wysoko oceniana przezAgencję Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA).

Samson powiedział 5 lutego, że w związku z brexitem, WielkaBrytania do końca roku opuści EASA. Polsce otwiera to możliwość zastąpieniaBrytyjczyków w sprawowaniu nadzoru nad lotnictwem cywilnym.

Pryzmat EASA

Urząd Lotnictwa Cywilnego to instytucja rządowa, któraodpowiada m.in. za nadzór nad lotnictwem cywilnym, wydawanie koncesji,zezwoleń, licencji, certyfikatów, świadectw, zaświadczeń, zapewnieniebezpieczeństwa lotów oraz międzynarodową współpracę w dziedzinie lotnictwa.

-„Jesteśmy przez EASA postrzegani i oceniani ze względuna wielkość, zaawansowanie naszego kraju i tego, jak działamy, jako ULC. (…)Z punktu widzenia EASY jest taka sugestia, że naturalnym nadzorem dla tychmniejszych krajów, mógłby być nadzór Polski. Jest to dla nas ogromna szansa”- powiedział na konferencji Samson.

Jak dodał, wiązałoby się to z dodatkowym dochodami dlaPolski. Zauważył, że aby to było możliwe konieczna jest zmiana formy prawnejULC.

Zmiana formy

Samson wyjaśnił, że brytyjski nadzór lotniczy ma odmienny odpolskiego status prawny; jest on spółką prawa handlowego, co oznacza, że – jakmówił Samson – „może działać dowolnie, jeśli chodzi o sprzedawanie swoichusług, zresztą bardzo dużo na tym zarabiając”.

-„Nasza forma prawna nie pozwala na to” -podkreślił. Ujawnił, że ULC prowadzi rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury, by”zmodyfikować tę formę prawną, tak aby ULC był przygotowany do tego, żebymóc wykorzystać tę szansę”.

Obecny na konferencji dyrektor wykonawczy EASA Patrick Kywskazał, że Polska pełni znaczącą rolę w Agencji, o czym świadczy jednomyślnywybór Polaka na przewodniczącego Rady Zarządzającej EASA.

-„Celem mojej wizyty w Polsce jest omówienie z PrezesemSamsonem wyzwań, jakie dzisiaj stoją przed lotnictwem cywilnym, m.in. brexitu,przyszłości lotnictwa bezzałogowego, rosnącego ruchu lotniczego oraz ochronyśrodowiska w transporcie” – powiedział Patrick Ky.

-„Profesjonalny system nadzoru nad bezpieczeństwem wlotnictwie cywilnym wymaga świetnych, doświadczonych fachowców. Wysoko oceniamykadry Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jednak profesjonalny nadzór wymaga stabilnegoi długofalowego finansowania.” – dodał Ky.

Szef Agencji pozytywnie ocenił wyniki kontroli w UrzędzieLotnictwa Cywilnego, które zostały przeprowadzone w ubiegłym roku.

EASA sprawuje nadzór nad bezpieczeństwem w Europie m.in.poprzez szczegółowe audyty nadzorów krajowych, w tym również polskiego. Jegokompetencje obejmują m.in. operacje lotnicze, drony, porty lotnicze czy żeglugępowietrzną. Do zadań EASA należy proponowanie przepisów wykonawczychdotyczących bezpieczeństwa lotniczego, nadzór i wsparcie państw członkowskich wdziedzinach, w których EASA ma wspólne kompetencje oraz współpraca z podmiotamimiędzynarodowymi na rzecz poprawy globalnego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa.