Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Boeingi 787-9 Dreamliner LOT-u polecą do Chicago, Nowego Jorku i Toronto

infoair
24.11.2017 08:44

Trzy nowe Boeingi 787-9 Dreamliner z 294 miejscami napokładzie wiosną i latem przyszłego roku pojawią się na trasach PLL LOT doChicago, Nowego Jorku i Toronto – zapowiada spółka. Przewoźnik zamówił czterywiększe maszyny, ale ostatni model ma otrzymać w 2019 r.

Obecnie polski przewoźnik posiada w swojej flocie osiem szerokokadłubowychBoeingów Dreamliner w wersji 787-8, z których każdy ma po 252 fotele w trzechklasach: 18 w klasie biznes, 21 w ekonomicznej premium i 213 w ekonomicznej.

22 listopada  spółka poinformowała w komunikacie, że wiosnąprzyszłego roku ma otrzymać nowe, większe dreamlinery 787-9. Każdy z nichbędzie mógł zabrać na pokład 294 pasażerów – 24 w klasie biznesie, 21 w premiumeconomy i 249 w klasie ekonomicznej.

Trzy z czterech nowych samolotów w 2018 roku pojawią się nawybranych połączeniach dalekodystansowych z Warszawy. Pierwszy z nich zacznielatać na przełomie marca i kwietnia do Chicago, drugi od początku maja doNowego Jorku (lotnisko JFK), a trzeci od początku lipca do Toronto w Kanadzie.

Jak tłumaczy spółka, samoloty te będą mogły być wykorzystywaneteż na wybranych rejsach do Seulu w Korei Południowej.

„Jego Długość” – Dreamliner 787-9

Dreamliner w wersji 787-9 ma ponad 62 metry długości, czylijest o sześć metrów dłuższy od wersji 787-8. Został wyposażony w silnikiRolls-Royce'a Trent TEN nowej generacji. Zasięg samolotu 787-9 w wersji dlaLOT-u to ponad 13,3 tys. km, czyli o ok. 700 km więcej od poprzedniej wersjitej maszyny. Boeing przekonuje, że maszyna 787-9 jest oszczędniejsza i bardziejekologiczna od 787-8, ma niższe zużycie paliwa w przeliczeniu na pasażera iwiększy zasięg.

-„LOT był pierwszą linią w Europie, która wprowadziłaBoeinga 787 do swojej floty. To był mądry, dalekowzroczny ruch, który do dziśprocentuje. Dzisiaj dreamliner to nasz flagowy samolot i filar flotydalekodystansowej” – powiedział cytowany w komunikacie prezes PLL LOTRafał Milczarski.

Podkreślił, że to najbardziej zaawansowany technologicznieszerokokadłubowy samolot pasażerski na świecie. „Kompozytowa konstrukcja inowoczesne silniki pozwalają na mniejsze zużycie paliwa i wyższy komfortpodróży niż w innych samolotach” – ocenił szef LOT-u. Jak dodał,”pozyskiwanie kolejnych większych modeli B787 jest zgodne ze strategiązrównoważonego wzrostu naszej spółki na lata 2016-2020″.

-„Ale to nie koniec. Strategia rentownego wzrostu LOT-uzakłada, że do końca 2020 r. we flocie przewoźnika będzie co najmniej 16samolotów szerokokadłubowych typu dreamliner” – podkreśliła spółka.

W Boeingu 787-9, podobnie jak w modelu 787-8, w klasiebiznes fotele będą się rozkładały do pozycji „płaskiego łóżka”. Będąone ustawione w konfiguracji 2-2-2, czyli trzy razy po dwa fotele obok siebie,rozdzielone przejściem dla pasażerów. W karcie menu, oprócz posiłkówserwowanych na porcelanowej zastawie, znajdą się także wina m.in. z polskichwinnic. Klasa premium economy to fotele w konfiguracji 2-3-2; ich górną częśćbędzie można odchylić lekko do tyłu, a podnóżek – podnieść. Oprócz posiłkówpasażerowie będą też mogli wybrać napoje. W klasie ekonomicznej fotele będą wukładzie 3-3-3, z regulowanymi zagłówkami i podnóżkami.

Każdy z foteli, niezależnie od klasy podróży, ma posiadaćindywidulane ekrany systemu rozrywki, gniazdo sieciowe i port USB.

-„W klasie biznes w pierwszym rzędzie monitory rozrywkipokładowej będą znajdowały się na ścianie przed fotelem, zamiast wpodłokietniku jak dotychczas. (…) W klasie premium economy LOT zaoferujewiększy niż dotychczas odstęp między fotelami: 42 cali (106,68 cm) zamiast 38cali (96,52 cm). Umożliwi to znacznie bardziej wygodne przemieszczanie się pokabinie. W tej części samolotu znajdzie się również toaleta (…). W klasieekonomicznej LOT wybrał wygodniejsze fotele Zodiac Z300 wyposażone w większeekrany rozrywki pokładowej o przekątnej 10,6 cala” – czytamy wkomunikacie.

-„Dzięki bardziej wilgotnemu powietrzu i wyższemuciśnieniu w kabinie pasażerskiej w porównaniu z innymi samolotami, a takżeoświetleniu LED i zaciemnianym elektrofotochromatycznie oknom konstruktoromsamolotu udało się zminimalizować efekt tzw. jet-lagu (zespołu nagłej zmianystrefy czasowej – PAP)” – tłumaczy Milczarski.

Flota LOT-u

Od grudnia 2017 r. do maja 2019 r. LOT chce odebrać sześćBoeingów 737 MAX 8, które będzie wykorzystywał do obsługi najpopularniejszychtras krótkiego i średniego zasięgu – m.in. do Londynu, Madrytu, Tel Awiwu,Wiednia, Amsterdamu, Paryża, Frankfurtu i Barcelony.

LOT powiększy też flotę o kolejnych sześć Embraerów 195,które zabiorą na pokład 116 pasażerów (o czterech więcej niż dotychczas), przykonfiguracji foteli 2+2. Te samoloty mają przewozić podróżnych m.in. z portówEuropy Środkowo-Wschodniej na Lotnisko Chopina w Warszawie.

Do 2020 r. LOT planuje przewóz ponad 10 mln pasażerówrocznie, co będzie oznaczało podwojenie liczby podróżnych wobec roku 2016. Dopołowy 2019 r. LOT ma mieć 75 samolotów. To obecnie używane maszyny od Boeinga,Embraera i Bombardiera; samoloty, które firma ma otrzymać do połowy 2019 r.(Boeingi: 787-9 i 737 MAX 8 oraz Embraery 195), a także maszyny estońskiegoprzewoźnika Nordica (głównie Bombardier CRJ), z których część wykonujepołączenia w ramach siatki LOT-u.

Udziałowcami PLL LOT są: Skarb Państwa (99,856 proc. akcji)oraz TFS Silesia (0,144 proc. akcji).

autor: Aneta Oksiuta