Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Biopaliwa w powietrzu?

infoair
04.02.2008 17:44
Czy pierwszy luty 2008 będzie datą przełomową w lotnictwie pasażerskim? To właśnie w tym dniu koncern EADS zakończył pełnym sukcesem lot największej maszyny świata, Airbusa A380, napędzanej alternatywnym paliwem. To pierwszy krok do oszacowania możliwości wykorzystania w przyszłości tego rodzaju napędu. Jest to odpowiedź europejskiego producenta samolotów na rosnące ceny ropy i związane z tym większe koszty funkcjonowania przewoźników lotniczych.
Jako pierwszy na świecie, koncern EADS, właściciel Airbusa, rozpoczął program lotów testowych z wykorzystaniem alternatywnego paliwa. W piątek, pierwszego lutego 2008 roku, próbom poddany został największy samolot pasażerski świata A380. Podczas badań samolot zasilany był syntetycznym paliwem płynnym powstałym z gazu (GTL). Testy przeprowadzono podczas trzygodzinnego lotu z Filton (Wielka Brytania) do Tuluzy (Francja). Pilotami byli Huges van-der-Stichel i Frank Chapman. Podczas lotu silnik numer 1 był zasilany sporządzoną mieszanką GTL i lotniczym paliwem, podczas gdy pozostałe trzy były napędzane tradycyjnie. Testy zdecydowano się przeprowadzić w taki właśnie sposób, gdyż wiedza o alternatywnych paliwach jest jeszcze niewystarczająca aby powierzyć bezpieczeństwo samolotu pasażerskiego tylko i wyłącznie jednemu rodzajowi napędu. Ponadto, na podstawie wyników takich badań, można precyzyjnie przeanalizować i porównać efektywność pracy silnika napędzanego alternatywnymi paliwami z silnikiem napędzanym w tradycyjny sposób. Test zakończył się pełnym sukcesem.
„Paliwo i energia to dziś najważniejsze wyzwania dla lotnictwa. To płaszczyzna dla której technologia i międzynarodowa współpraca otwiera nowe horyzonty. Alternatywne paliwa to niewątpliwie droga, którą potrzebujemy dokładnie poznać”- powiedział Dyrektor Zarządzający Airbus Tom Anders –„Jest to część planu aby Airbus miał pozycję wiodącą jako efektywne ekologiczne przedsiębiorstwo”.
 40663688
Największy samolot pasażerski świata wybrano do testów nieprzypadkowo. Dzisiaj jest to najbardziej efektywna paliwowo maszyna powietrzna, najbardziej ekologiczny samolot świata. Napędzany jest czterema silnikami Rolls Royce Trent 900. Ma dwa pokłady i dzięki temu, że górny jest na całej długości kadłuba samolot mieści 555 osób przy podziale na trzy klasy lub nawet 853 przy konfiguracji całej maszyny do standardu klasy ekonomicznej. Pod względem powierzchni wyprzedza aż o 50% drugiego na liście Boeinga 747-400. Powstał w 2005 roku jako próba wypchnięcia Boeinga z rynku producentów Jumbo-Jetów. Pierwszy egzemplarz został dostarczony 15 października 2007 roku liniom Singapore Airlines, a pierwszy komercyjny lot odbył się z Singapuru do Sydney 25 października 2007. Prace nad gazowym napędem silników rozpoczęto na przełomie 2007 i 2008.
 a380
Przeprowadzone przez Airbusa testy potwierdzają i zachęcają do wykorzystywania alternatywnych paliw w przyszłości. Kolejnym krokiem mają być testy z użyciem biopaliw. Na podstawie wyników badań stwierdzono, że GTL ma bardzo atrakcyjne właściwości przyjazne środowisku naturalnemu (m.in. jest wolny od siarki) oraz tak dobre charakterystyki pracy jak dotychczas stosowane źródła napędu. Paliwo do testów dostarczył Stell International Petroleum. „Jest nam miło, że pierwszy lot zakończył się sukcesem, którym będziemy torować drogę do pełnego użytkowania syntetycznego paliwa lotniczego w przyszłości. Jesteśmy dumni mogąc być częścią konsorcjum, które wprowadza czystsze paliwo w przemyśle lotniczym”- powiedział Sjoerd Post, wiceprezes Stell Aviation
Alternatywne paliwa są coraz popularniejsze nie tylko ze względu na swoje zdecydowanie mniejsze negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne (brak emisji gazów cieplarnianych). Kryzysy paliwowe, rosnące ceny ropy, niestabilna sytuacja na rynku wydobywczym –wszystko to powoduje, że producenci intensyfikują prace nad stosowaniem paliw alternatywnych. Obecnie koncentrują się one na 8 podstawowych rodzajach paliw: wodorze, GTL, sprężonym gazie ziemnym (CNG), syntetycznym oleju napędowym, LPG, biogazie oraz biopaliwach płynnych Paliwa alternatywne odgrywają istotną rolę w europejskiej polityce transportowej i energetycznej, ponieważ stanowią jedną z niewielu dostępnych możliwości zastąpienia benzyny i oleju napędowego. W związku z rosnącymi cenami paliw kopalnych oraz koniecznością uniezależnienia się od dostawców ropy naftowej, Komisja Europejska uznała zwiększenie udziału biopaliw w rynku paliwowym za jeden z priorytetów swojej polityki energetycznej.
Testy Airbusa to odpowiedź EADS na coraz większe oczekiwania linii lotniczych aby być w mniejszym stopniu uzależnionym od producentów coraz droższej ropy naftowej. Przeprowadzone próby z wykorzystaniem GTL będą wsparciem i zachętą do poznawania przyszłej generacji biopaliw.
 boeing stockholm01
Pierwszą kompanią, która zamierza wykorzystać rozwiązania zaproponowane przez Airbusa są linie lotnicze Kataru. Kraj ten jest jednym z największych światowych producentów gazu ziemnego.