Betonowe skarpety, czyli pożyczka Ryanaira dla Modlina

infoair
10.09.2018 07:30

Pożyczka Ryanaira na rozwój lotniska w Modlinie byłaby”betonowymi skarpetami” dla spółki Mazowiecki Port LotniczyWarszawa-Modlin – mówi PAP wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds.Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild. Dodał, że oznaczałoby to trwałąnierentowność lotniska.

-„Propozycji Rayanaira dla lotniska w Modlinie nie mogętraktować poważnie. To byłyby betonowe skarpety. Lotnisko przynosi straty,pomimo, że Ryanair rok do roku zwiększa liczbę obsługiwanych pasażerów” -powiedział w piątek, 7 września, Wild.

Jego zdaniem propozycja irlandzkiego przewoźnika oznacza, żew zamian za wybudowanie infrastruktury lotniska, której linia potrzebuje dodalszego rozwoju, nie będzie płaciła opłat lotniskowych przez kolejne lata.”Innymi słowy, propozycja Ryanaira to trwała nierentowność lotniska orazdopłacanie przez podatników do jego rozwoju”.

Podczas środowej konferencji prasowej w Warszawie prezesRyanaira Michael O'Leary przekazał, że Ryanair chce podwoić ruch w porcielotniczym Warszawa-Modlin z 3 do 6 mln pasażerów w najbliższych 5 latach.Dodał, że Ryanair „wystąpił z pisemną ofertą współfinansowania lubinwestycji w każdą nową rozbudowę infrastruktury w Modlinie, niezbędną dodalszego rozwoju lotniska, aby mogło ono skutecznie konkurować z drogimLotniskiem Chopina”.

-„Każdy, kto kiedykolwiek leciał z Modlina dobrze wie,jak wiele trzeba tam zainwestować, aby wygodnie podróżować. To kwota rzędu nie10 mln euro, a 250 mln euro. Jesteśmy świadomi, że pasażerów w ciągu następnych10 lat mogłoby być nawet dwukrotnie więcej niż obecnie, a jednak spółki niestać na zapewnienie im obsługi. To nasze wspólne wyzwanie. Będziemy dążyli dodialogu o rozwoju lotniska Modlin z wszystkimi zainteresowanymi liniamilotniczymi” – powiedział Wild.

Zaznaczył jednocześnie, że jeżeli prezesowi Ryanairanaprawdę zależy na efektywnym funkcjonowaniu lotniska w Modlinie, to”zaprasza do rozmów o podzieleniu się odpowiedzialnością za lotnisko,które jak dotąd przynosi rekordowy dochód tylko jemu”.

„Finansowanie ekspansji jednego z przewoźników niebędzie przerzucane na podatników” – dodał.

Zdaniem Wilda, prezes Ryanaira „przyzwyczaił nas dohappeningów”. „Niektóre z jego wystąpień nie robią wrażenia, jakbybyły podyktowane ściśle jakąś strategią rozwoju firmy” – ocenia.

Potrzebny Modlin

Wiceminister przekonuje, że lotnisko w Modlinie jest nampotrzebne, ponieważ, gdyby go nie było, to pasażerowie musieliby byćobsługiwani przez inne lotniska na Mazowszu. „Poza Modlinem nie mamyinfrastruktury, która umożliwiłaby im komfortowe podróżowanie” – wskazał.

Zaznaczył jednocześnie, że lotnisko w Modlinie jestpotrzebne. Dodał jednak, że to wymaga zgody wszystkich wspólników spółki.”Zdecydowanie jestem za porozumieniem. Ale każda inwestycja musi byćbudowana na zaufaniu. Obecnie nie ma tego zaufania między wspólnikami spółki”- powiedział.

Jak mówił, „także z inicjatyw Ryanaira, członkom radynadzorczej nie są udostępniane dokumenty finansowe spółki, w związku z czymmamy z jednej strony happening prezesa Ryanaira, a z drugiej strony racjonalneobawy, na ile inwestycje, które spółka poniesie na rozbudowę infrastruktury,mają realną szansę być rentowne”.

Propozycja Irlandczyków

Juliusz Komorek z zarządu Ryanaira mówił PAP w środę, żejedną „z najprostszych propozycji” jest udzielenie pożyczki przezRyanaira. „My możemy udzielić takiej pożyczki lotnisku w Modlinie. Naszymzabezpieczeniem będzie nasze przekonanie, że przez najbliższe lata będziemylatać do tego portu. A więc będziemy płacić stawki, czyli naszymzabezpieczeniem będą te opłaty, które będziemy przez lata płacić” -powiedział.

P.o. prezesa lotniska w Modlinie, wiceprezes ds. sprzedaży imarketingu Leszek Chorzewski powiedział PAP, że oferta jest świeża i nie chcejej na obecnym etapie komentować.

Właścicielami zarządzającej lotniskiem w Modlinie spółkiMazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43proc. udziałów), województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), PaństwowePrzedsiębiorstwo Porty Lotnicze (30,39 proc. udziałów) oraz Nowy DwórMazowiecki (4,81 proc. udziałów). (PAP)