Będzie rozbudowa terminala w Warszawie

infoair
07.12.2016 06:46

Planujemy rozbudowęterminalu Lotniska Chopina, by w najbliższych latać zapewnić jego przepustowość- mówi PAP dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”Mariusz Szpikowski. Jak dodaje, w 2017 r. lotnisko może obsłużyć nawet 14 mlnosób.

We wtorek Lotnisko Chopina obsłużyło 12-milionowego pasażera- to rekord w historii portu.

„Zdajemy sobie sprawę z możliwości przepustowychwarszawskiego Lotniska Chopina. Z roku na rok, ruch pasażerski na lotniskurośnie. W ubiegłym roku obsłużyliśmy ponad 11 mln pasażerów. W tym rokuszacujemy, że będzie to ponad 12,7 mln osób. A w przyszłym roku może to byćnawet 14 mln ludzi. Oznacza to, że szacowana na lata przepustowość portu powolisię wyczerpuje. W związku z tym konieczna jest decyzja o jego racjonalnejrozbudowie. Dlatego wskazane jest przyspieszenie inwestycji w infrastrukturę,jakie były planowane w kolejnych latach” – powiedział dyrektorPrzedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” (PPL) MariuszSzpikowski.

PPL zarządza największym w Polsce portem, czyli warszawskimLotniskiem Chopina.

Jak dodał, rozważana jest rozbudowa pirsu południowego.”Już teraz dosyć mocno zastanawiamy się nad jego rozbudową” – dodał.Pirs jest przedłużeniem hali głównej terminalu lotniczego, od którego odchodzątzw. rękawy – kryte przejścia z lotniska do samolotu.

Pirs południowy obsługuje dziś pasażerów ze strefy Schengen,a jego rozbudowa jest konieczna o strefę Non-Schengen. Odlatują z niej podróżniudający się m.in. do USA, Kanady, Chin, Wielkiej Brytanii czy Irlandii.Rozbudowa pirsu zwiększyłaby np. liczbę rękawów, do których podstawiane sąsamoloty. Ze względu na rozwój siatki połączeń PLL LOT, linia będziepotrzebowała więcej rękawów dla m.in. swoich dreamlinerów. Z rękawów tychmogłyby skorzystać także inne linie, które mają samoloty szerokokadłubowe,takie jak np. Air China, która lata bezpośrednio na trasie Warszawa – Pekin.

Koszt rozbudowy dziewięciu rękawów w pirsie południowym took. 80 mln zł.

PPL planuje też te inwestycje, które są związane zfunkcjonowaniem portu m.in. konieczne do zapewnienia przepustowości wnajbliższych latach.

Jak zaznacza dyrektor Szpikowski, ewentualne decyzje oszerszej rozbudowie Lotniska Chopina uzależnione są od decyzji rządu w sprawieCentralnego Portu lotniczego.

„Decyzja o tym, czy powinien zostać wybudowanyCentralny Port Lotniczy powinna zapaść już kilka lat temu, stanowiącnieodłączny element Strategii Transportowej Kraju, która z kolei powinna byćintegralną częścią Strategii Rozwoju Kraju. Prace nad tym pierwszym takstrategicznie ważnym dokumentem zapoczątkował dopiero obecny rząd. Strategia tajest potrzebna teraz, jak najszybciej. I jest to decyzja, którą może podjąćtylko rząd” – zaznaczył Szpikowski.

Przypomniał, że PPL po pierwszych dziewięciu miesiącach br.odnotował ponad 200 mln zł zysku, czyli o 40 proc. więcej niż w analogicznymokresem ub.r.

„To bardzo dobry wynik. Wynika on głównie ze wzrosturuchu pasażerskiego oraz dyscypliny kosztowej. Spodziewamy się, że na koniec rokuzostanie on utrzymany na podobnym poziomie” – powiedział Szpikowski.

W 2015 r. PPL zanotowało ok. 139 mln zł zysku. Łączna strataza lata 2013 ? 2014 wyniosła natomiast 407 mln zł.

Lotnisko Chopina jest największym portem w kraju. Obsługujeruch rozkładowy, czarterowy, general aviation oraz cargo. Port jest głównymhubem dla PLL LOT. Oprócz naszego przewoźnika latają stąd m.in. Lufthansa,British Airways, Air France, KLM, Brussels Airlines, Turkish Airlines,Emirates, Qatar Airways, Tap Portugal, Aeroflot, Enter Air czy Wizz Air, a nakierunkach krajowych Ryanair.

W tegorocznym sezonie zimowym z Lotniska Chopina możnapolecieć do 100 miast, w tym m.in. do Nowego Jorku, Chicago, Moskwy, Dubaju,Pekinu, Tokio, Katanii i Neapolu, na Malagę czy do Ejlatu.