Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

AviaAM: Debiut na GPW

infoair
01.07.2013 09:51

AviaAM Leasing, międzynarodowa zintegrowana grupa zajmująca się leasingiem, obrotem i zarządzaniem używanymi samolotami komercyjnymi, zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Akcje spółki zostały dopuszczone do obrotu na GPW pod oznaczeniem AAL, a notowania ruszyły 28 czerwca. Oferta AviaAM Leasing była największą ofertą zagranicznej spółki na GPW w tym roku.

–Jesteśmy bardzo zadowoleni z faktu, że AviaAM Leasing dołączyła do elitarnego grona spółek giełdowych. Chciałbym podziękować inwestorom za zaufanie, jakim nas obdarzyli. W kolejnych latach zamierzamy prowadzić jeszcze bardziej intensywne działania, aby utrzymać wysoką rentowność i zapewnić wzrost wartości dla naszych akcjonariuszy. Jako spółka publiczna chcemy stosować również najlepsze standardy relacji inwestorskich – mówi Tadas Goberis, Dyrektor Generalny AviaAM Leasing.

Kurs akcji na otwarciu debiutanckiej sesji wyniósł 8,29 PLN i był o 3,62% wyższy od ceny z oferty publicznej ustalonej na 8,00 PLN. GPW w Warszawie jest jedynym rynkiem obrotu akcjami AviaAM Leasing.

Przy cenie 8 PLN za jedną akcję wartość publicznej oferty wyniosła ponad 112 mln PLN. Kapitalizacja spółki po debiucie wynosi ok. 360 mln PLN.

Spółka AviaAM działa przede wszystkim na rynku rosyjskim oraz w krajach WNP gdzie jest jedną
z najważniejszych spółek zajmujących się leasingiem używanych samolotów wąskokadłubowych i regionalnych. Mająca siedzibę w Wilnie AviaAM Leasing świadczy ponadto usługi konsultingowe dla innych podmiotów, w tym doradztwo i zarządzanie flotą oraz wsparcie transakcyjne.

W portfelu Grupy znajduje się obecnie 20 maszyn (w tym jeden we współwłasności): cztery Boeingi 737-300, sześć Boeingów 737-500, jeden Boeing 757-200 i dziewięć Bombardierów CRJ200. Większość z nich jest wyleasingowana pięciu liniom lotniczym z Rosji, Tadżykistanu, Kazachstanu, Litwy oraz Włoch. Połączenie obecności na rynkach WNP ze specjalizacją w używanych samolotach wąskokadłubowych i regionalnych stanowi atrakcyjną niszę, w której AviaAM Leasing zajmuje silną pozycję rynkową.

Branża leasingu samolotów jest kapitałochłonna i posiada wysokie bariery wejścia ponieważ wymaga dużego doświadczenia i rozległej sieci kontaktów, której zbudowanie wymaga czasu. Inwestycje w finansowanie samolotów pozwalają na efektywne zaangażowanie dużej ilości kapitału oraz na uzyskanie relatywnie przewidywalnych stóp zwrotu. Ponadto samoloty są globalnymi, realnymi aktywami.

Popyt na pasażerskie przewozy lotnicze rośnie systematycznie od 40 lat – zarówno pod względem wielkości floty linii lotniczych, jak i liczby pasażerów. Transport lotniczy obejmuje obecnie niemal wszystkie regiony świata, przy czym najwyższą dynamikę wzrostu widać na rynkach wschodzących. Według danych przygotowanych przez rosyjską federalną agencję transportu powietrznego (Rosawiacja) w 2012 roku liczba pasażerów rosyjskich linii lotniczych wzrosła o 21% do 72,8 mln. Z kolei Boeing prognozuje, że w ciągu najbliższych 20 lat liczba połączeń do krajów WNP będzie rosła w tempie 4,7% rocznie.

Strategia Grupy zakłada dalszy rozwój floty, w szczególności dzięki wykorzystaniu pojawiających się okazji rynkowych nakierowanych na uzyskiwanie wysokich stóp zwrotu z inwestycji. W rozwoju Grupa zamierza wykorzystywać doświadczenie kadry zarządzającej i swoją gruntowaną pozycję w branży lotniczej w regionie WNP.

W 2012 roku Grupa zanotowała skonsolidowane przychody na poziomie 60,2 mln USD, a zysk netto na poziomie 19,6 mln USD. W ubiegłym roku 52% przychodów pochodziło z leasingu samolotów, a pozostałe 48% ze sprzedaży samolotów.