Avia AM Leasing na GPW?
AviaAM Leasing, międzynarodowa zintegrowana grupa zajmująca się leasingiem, obrotem i zarządzaniem używanymi samolotami komercyjnymi rozważa przeprowadzenie pierwszej oferty publicznej akcji oraz debiut na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. AviaAM Leasing działa przede wszystkim na rynku rosyjskim oraz w krajach WNP gdzie jest jedną z najważniejszych spółek zajmujących się leasingiem używanych samolotów wąskokadłubowych i regionalnych.
„Zbudowaliśmy spółkę dysponującą silną flotą 20 samolotów i mającą pozycję eksperta lotniczego w regionie Wspólnoty Niepodległych Państw. Mając na uwadze dobre perspektywy rysujące się przed rynkiem leasingu samolotów, zwłaszcza w regionie WNP, analizujemy różne możliwości pozyskania kapitału, aby z powodzeniem realizować naszą strategię”–mówi Gediminas Ziemelis, Prezes AviaAM Leasing.
„Warszawa jako centrum finansowe regionu jest odpowiednim miejscem do przeprowadzenia ewentualnej oferty publicznej, potwierdzają to przykłady kilku innych litewskich spółek notowanych na GPW”–dodaje Prezes.
Prospekt emisyjny został złożony do Litewskiego Banku Centralnego 10 maja 2013 roku. Decyzja o przeprowadzeniu oferty oraz wprowadzeniu akcji do obrotu na giełdę w Warszawie uzależniona jest od warunków rynkowych oraz spełnienia wymogów formalnych, w tym od zatwierdzenia prospektu przez litewskiego nadzorcę rynków finansowych oraz notyfikacji polskiej Komisji Nadzoru Finansowego.
Spółka działa przede wszystkim na rynku rosyjskim oraz w krajach WNP gdzie jest jedną
z najważniejszych spółek zajmujących się leasingiem używanych samolotów wąskokadłubowych i regionalnych. Mająca siedzibę w Wilnie AviaAM Leasing świadczy ponadto usługi konsultingowe dla innych podmiotów, w tym doradztwo i zarządzanie flotą oraz wsparcie transakcyjne. W portfelu Grupy znajduje się obecnie 20 maszyn (w tym jeden we współwłasności): cztery Boeingi 737-300, sześć Boeingów 737-500, jeden Boeing 757-200 i dziewięć Bombardierów CRJ200. Większość z nich jest wyleasingowana pięciu liniom lotniczym z Rosji, Tadżykistanu, Kazachstanu, Litwy oraz Włoch. Połączenie obecności na rynkach WNP ze specjalizacją w używanych samolotach wąskokadłubowych i regionalnych stanowi atrakcyjną niszę, w której AviaAM Leasing zajmuje silną pozycję rynkową.
Branża leasingu samolotów jest kapitałochłonna i posiada wysokie bariery wejścia ponieważ wymaga dużego doświadczenia i rozległej sieci kontaktów, której zbudowanie wymaga czasu. Inwestycje w finansowanie samolotów pozwalają na efektywne zaangażowanie dużej ilości kapitału oraz na uzyskanie relatywnie przewidywalnych stóp zwrotu. Ponadto samoloty są globalnymi, realnymi aktywami.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Popyt na pasażerskie przewozy lotnicze rośnie systematycznie od 40 lat – zarówno pod względem wielkości floty linii lotniczych, jak i liczby pasażerów. Transport lotniczy obejmuje obecnie niemal wszystkie regiony świata, przy czym najwyższą dynamikę wzrostu widać na rynkach wschodzących. Według danych przygotowanych przez rosyjską federalną agencję transportu powietrznego (Rosawiacja) w 2012 roku liczba pasażerów rosyjskich linii lotniczych wzrosła o 21% do 72,8 mln. Z kolei Boeing prognozuje, że w ciągu najbliższych 20 lat liczba połączeń do krajów WNP będzie rosła w tempie 4,7% rocznie.
Strategia Grupy zakłada dalszy rozwój floty, w szczególności dzięki wykorzystaniu pojawiających się okazji rynkowych nakierowanych na uzyskiwanie wysokich stóp zwrotu z inwestycji. W rozwoju Grupa zamierza wykorzystywać doświadczenie kadry zarządzającej i swoją ugruntowaną pozycję w branży lotniczej w regionie WNP.
W 2012 roku Grupa zanotowała skonsolidowane przychody na poziomie 60,2 mln USD, a zysk netto na poziomie 19,6 mln USD. W ubiegłym roku 52% przychodów pochodziło z leasingu samolotów, a pozostałe 48% ze sprzedaży samolotów.