Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Analiza transportu lotniczego w Polsce w 2009 roku

infoair
29.12.2010 12:41

Urząd Lotnictwa Cywilnego opracował dokument pt. Analiza rynku transportu lotniczego w Polsce w 2009.

Opracowanie stanowi kontynuację publikacji z lat poprzednich, a jego celem jest przedstawienie najważniejszych informacji dotyczących sytuacji na rynku transportu lotniczego oraz trendów obserwowanych na tym rynku w analizowanym okresie.

Rok 2009 był szczególnie interesującym okresem w rozwoju polskiego rynku transportu lotniczego ze względu na kryzys na rynku usług lotniczych związany z ogólnym kryzysem gospodarczym. W roku 2009 zmalała w stosunku do roku poprzedniego zarówno liczba odprawionych w portach lotniczych pasażerów jak i wykonanych w nich operacji, co widoczne jest na poniższych wykresach. Podczas gdy w roku 2008 obsłużono w polskich portach lotniczych o 7,91 % więcej pasażerów niż w roku 2007, w roku 2009 dynamika była ujemna i wyniosła -8,25 %. W odniesieniu do wykonanych operacji pasażerskich ich liczba w roku 2008 wzrosła w stosunku do roku 2007 o 3,55 %, podczas gdy w roku 2009 zmalała w stosunku do roku 2008 o -7,66 %. Należy również zwrócić uwagę, iż zarówno liczba obsłużonych w portach pasażerów jak i wykonanych operacji obniżyły się do poziomu niższego niż w roku 2007.

W roku 2009 zaszły duże zmiany pod względem liczby podmiotów posiadających zezwolenia i koncesje na wykonywanie lotniczej działalności gospodarczej wydane przez Prezesa ULC. W zakresie liczby podmiotów uprawnionych do wykonywania obsługi naziemnej w polskich portach lotniczych w omawianym okresie wzrosła zarówno liczba podmiotów posiadających odpowiednie zezwolenia, jak również podmioty prowadzące już na rynku działalność rozszerzały jej zakres. Na początku 2009 roku zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej w polskich portach lotniczych posiadało 18 podmiotów. W 2009 r. zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej w polskich portach lotniczych otrzymało 11 podmiotów. W omawianym okresie 4 z podmioty utraciły posiadane zezwolenie. Były to: LOT Ground Services sp. z o.o., Airport Catering &Handling Poland sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, IMPEL Cleaning sp. z o.o. W wyniku powyższego łączna liczba podmiotów posiadających zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej w polskich portach lotniczych na koniec roku 2009 wyniosła 25.

W zakresie podmiotów posiadających wydane przez Prezesa ULC koncesje na wykonywanie przewozu lotniczego w roku 2009 ich liczba uległa zmniejszeniu. Na początku 2009 r. koncesje posiadało 142 podmiotów, na koniec 2009 było ich 133. W roku 2009 koncesje na wykonywanie przewozu lotniczego utraciły 4 podmioty. Były to: Direct Fly sp. z o.o., SprintAir sp. z o.o., 'Nowy Przewoźnik”sp. z o.o., White Eagle Aviation S.A.

Widocznym jest, iż przy dynamicznym rozwoju rynku obsługi naziemnej, zmniejszeniu uległa liczba podmiotów posiadających koncesje na wykonywanie przewozu lotniczego. W omawianym okresie zwiększyła się również o jeden podmiot liczba podmiotów posiadających zezwolenie na zarządzanie lotniskami, co było efektem wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa z PPL i objęcia zarządzania lotniskiem Rzeszów-Jasionka przez nową spółkę. Zwiększenie liczby podmiotów zarządzających portami lotniczymi nastąpiło przy niezmienionej liczbie zarządzanych lotnisk użytku publicznego.

Polski rynek przewozów wykonywanych w ruchu regularnym, jak i nieregularnym zdominowany jest przez przewoźników zagranicznych. Najwyższy udział przewoźnicy krajowi mieli w porcie lotniczym w Zielonej Górze (100%). W odniesieniu do pozostałych lotnisk udział ten wyniósł odpowiednio w ruchu regularnym: 47,10% w Warszawie, 34,13% w Szczecinie, 25,69% w Rzeszowie, 23,17% we Wrocławiu, 18,46% w Gdańsku, 17,73% w Poznaniu, 13,98% w Krakowie, 5,19% w Bydgoszczy, 2,52% w Katowicach, 2,04% w Łodzi. W ruchu nieregularnym wielkości te kształtowały się następująco: 31,03% w Warszawie, 18,89% w Poznaniu, 15,11% w Katowicach, 12,94% w Gdańsku, 11,08% w Szczecinie, 10% w Krakowie, 7,73% w Łodzi, 6,60% we Wrocławiu, 2,51% w Rzeszowie, 0 % w Bydgoszczy.

Największą liczbę w regularnym transporcie pasażerów przewiozły PLL LOT. Drugim przewoźnikiem pod względem liczby przewiezionych pasażerów był Wizzair, jednakże liczba przewiezionych przez niego pasażerów stanowiła, podobnie jak w roku poprzednim, niespełna jedną trzecią liczby pasażerów przypadającej na PLL LOT. Następnymi w kolejności były Lufthansa, Norwegian i Air France. W ruchu czarterowym również LOT miał największy udział (15,04%), a na następnym miejscach uplasowały się Travel Service (8,65%), Aurela (7,01%) oraz Eurocypria Airlines (6,43%).

Pod względem finansowym sytuacja na rynku uległa względnej stabilizacji, większość podmiotów dzięki przeprowadzanym działaniom antykryzysowym utrzymała swój dotychczasowy standing finansowy.

Skutki kryzysu w mniejszym czy większym stopniu odczuły prawie wszystkie porty lotnicze. Najbardziej znaczące wartościowo spadki zarówno w liczbie operacji jak i odprawionych pasażerów odnotowano w porcie lotniczym w Warszawie. Skutkiem tego po raz kolejny zwiększył się udział w rynku portów regionalnych.

Cały raport dostępny jest na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.