An-148 rozbił się pod Moskwą. Rusza śledztwo
11 lutego rozbił się An-148, który należał do regionalnychSaratowskich Linii Lotniczych. Samolot wystartował z podmoskiewskiego lotniskaDomodiedowo w locie do Orska.
Komitet Śledczy Federacji Rosyjskiej informuje, że rozpatrzywszystkie możliwe wersje przyczyn katastrofy samolotu An-148, który w niedzielęrozbił się pod Moskwą, w tym: warunki pogodowe, czynnik ludzki oraz stantechniczny maszyny. Niektórzy świadkowie tragedii twierdzą, że słyszeli wybuch.
W maszynie, która leciała z Moskwy do Orska w obwodzieorenburskim, było 65 pasażerów i 6 członków załogi. Jak poinformował ministertransportu Rosji Maksim Sokołow, wszystkie osoby znajdujące się na pokładziezginęły.
Ze wstępnych ustaleń wynika, że należący do regionalnychSaratowskich Linii Lotniczych samolot wystartował z podmoskiewskiego lotniskaDomodiedowo o 14:24 czasu miejscowego, a 4 minuty po starcie runął na ziemię.Monitorujący ruch lotniczy serwis FlightRadar informuje, że początkowo samolotwzniósł się na wysokość 1800 m i leciał z prędkością 600km/h. Nagle zniżył siędo 1500 m, następnie znów wzniósł się na 1800 m, po czym najprawdopodobniejzaczął spadać. Na wysokości 900 m zniknął z radarów.
Komitet Śledczy podaje, że promień rozrzutu fragmentówsamolotu wynosi ponad 1 km.
Ekspert ds. katastrof lotniczych Władimir Birjukow naantenie radia Kommiersant ocenił, że „jeśli szczątki znajdują się na dużymterenie, nawet w promieniu 1 km, to najprawdopodobniej do katastrofy doszło wpowietrzu, przed uderzeniem z ziemią”. „Jeśli samolot upadłby wjednym miejscu, to rozrzut byłby niewielki, a duży promień zawsze świadczy otym, że samolot zaczął rozpadać się w powietrzu” – dodał.
Na antenie niezależnej rosyjskiej telewizji Dożd były piloti ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa lotów Aleksandr Romanow przedstawił trzymożliwe wersje katastrofy: zderzenie z jakąś przeszkodą, wybuch lub – co uznałza mało prawdopodobne – samoistne zniszczenie konstrukcji samolotu. Jegozdaniem, sądząc po rozrzucie fragmentów na dużym terytorium, samolot zacząłrozpadać się w powietrzu. Romanow ocenił, że w przypadku trzeciej wersjizdarzenia, „na statku powietrznym musiałyby być jakieś poważnepęknięcia”. „Jeśli wybuchłby silnik, to doszłoby do zniszczeniakadłuba, które nie doprowadziłoby do takiej tragedii” – dodał.
Mieszkańcy okolicznych miejscowości piszą w serwisachspołecznościowych, że słyszeli „dudnienie” i „trzask”.”Trzęsły się okna”, „Dom się mocno trząsł” – relacjonująinternauci.
Lokalny mieszkaniec Aleksandr opowiedział portalowi Life, żeusłyszał wybuch. „Wyskoczyłem na ulicę, (…), patrzę – z ziemi unosi siękłąb dymu” – opowiada.
Niektórzy świadkowie utrzymują, że na miejscu katastrofyutworzył się lej o głębokości ok. 2,5 m i średnicy 17 m.
Rambler News Service podaje, powołując się na źródło bliskiesprawie, że przed wylotem An-148 nie przeprowadzono zabiegu odladzania.”Kapitan statku powietrznego podjął decyzję o nieprzeprowadzaniuodladzania przed wylotem” – powiedziało źródło rosyjskiej agencji.
Rozbitą maszynę zlokalizowano w obwodzie moskiewskim wrejonie wsi Stiepanowskoje. Samolot upadł w odległości 400-500 metrów odzabudowań. Obszar w promieniu 2 km od katastrofy odgrodzono. Na miejscukatastrofy pracuje 600 ratowników. Akcję utrudniają silne opady śniegu.
Ministerstwo ds. sytuacji nadzwyczajnych informuje, że namiejscu katastrofy znaleziono już jedną z dwóch czarnych skrzynek. Jej stanoceniono jako dobry. Resort opublikował listę osób, które znajdowały się napokładzie An-148. Resort potwierdził, że na pokładzie znajdowało się kilkuobcokrajowców.
Komitet Śledczy ujawnił, że załoga samolotu nie informowałao żadnych problemach technicznych. Z kolei źródło cytowane przez portalGazeta.ru powiedziało, że pilot An-148 informował kontrolerów lotu o ustercetechnicznej.
Rosyjskie media cytują wypowiedź kontrolera lotów, któryprowadził An-148: „Samolot wystartował zgodnie z planem, otrzymał zgodę naskorzystanie z korytarza 110. Nagle w korytarzu 70 samolot zaczął się obniżać,nie nawiązał już łączności, nie odpowiadał na pytania kontrolera”.
W obwodzie orenburskim poniedziałek ogłoszono dniem żałoby.
Rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow powiadomił, że w związku zkatastrofą prezydent Władimir Putin przeniósł zaplanowaną na poniedziałekroboczą wizytę w Soczi, gdzie miał spotkać się z palestyńskim przywódcąMahmudem Abbasem.
Według doniesień medialnych rozbita maszyna miała niespełnaosiem lat; w listopadzie zeszłego roku kontrola wykazała nieprawidłowości w jejeksploatacji.
An-148 to samolot regionalny, przeznaczony do przewozu 80pasażerów na odległości do 4400 km. W Rosji maszyny tego typu są użytkowaneprzez służby państwowe, m.in. ministerstwo obrony. Samolot An-148 koncernuAntonow wykorzystywany jest przez prezydenta Ukrainy Petra Poroszenkę.
Saratowskie Linie Lotnicze działają od 1994 roku, obsługująpołączenia wewnątrz Rosji. Należą do 20 największych rosyjskich przewoźników. W2017 roku firma odnotowała wzrost liczby pasażerów do ponad 796 tys. osób.Przewoźnik dysponował łącznie 13 samolotami. W związku z katastrofą prowadzonajest kontrola dokumentacji Saratowskich Linii Lotniczych.(PAP)
Rosyjskie katastrofy
PAP przygotował wykaz większych katastrof rosyjskichsamolotów pasażerskich w ostatnim 10-leciu.
W związku z rozbiciem się w niedzielę pod Moskwą samolotuAn-148, co spowodowało śmierć wszystkich 71 osób znajdujących się na pokładzie,podajemy listę poważniejszych katastrof rosyjskich samolotów pasażerskich wostatnim 10-leciu.
Uwzględnione są tylko te wypadki, w których zginęło więcejniż kilkanaście osób.
25 grudnia 2016 roku – wiozący z Moskwy do Syrii członkówrosyjskiego wojskowego Chóru Aleksandrowa Tu-154 sił powietrznych Rosji runąłdo Morza Czarnego tuż po starcie z Soczi, gdzie miał międzylądowanie. Zaprzyczynę katastrofy uznano utratę orientacji przestrzennej przez pilota wnastępstwie doznanego złudzenia optycznego. Zginęło wszystkich 92 pasażerów iczłonków załogi.
31 października 2015 roku – lecący z Szarm el-Szejk wEgipcie do Petersburga Airbus A321 rosyjskiego towarzystwa Metrojet rozleciałsię w powietrzu nad północnym Synajem, najprawdopodobniej wskutek zamachubombowego. Spośród 224 osób znajdujących się na pokładzie nikt nie ocalał.
17 listopada 2013 roku – lecący z Moskwy do Kazania Boeing737 towarzystwa Tatarstan Airlines wskutek błędu pilota rozbił się przylądowaniu na terenie między pasem startowym a trasą kołowania. Zginęłowszystkich 50 pasażerów i członków załogi.
9 maja 2012 roku – w trakcie zorganizowanego w Indonezji przezrosyjską firmę Suchoj pokazu promocyjnego pasażerski odrzutowiec SuchojSuperjet 100 wleciał wskutek błędu pilota w zbocze wulkanu Salak na Jawie.Wszystkich 45 pasażerów i członków załogi poniosło śmierć.
2 kwietnia 2012 roku – lecący z Tiumenia do Surgutu ATR-72towarzystwa UTair rozbił się wkrótce po starcie, a 33 spośród 43 lecących nimosób zginęło. Przyczyną katastrofy było zaniedbanie odlodzenia samolotu przedstartem.
7 września 2011 roku – należący do towarzystwa Yak-Serviceodrzutowy samolot pasażerski Jak-42 przy starcie z lotniska w Jarosławiuuderzył kilka metrów nad ziemią w maszt radiolatarni i rozbił się na brzegurzeki. Spośród 45 osób znajdujących się na pokładzie ocalał tylko jeden członekzałogi. Za przyczynę katastrofy uznano błąd pilota.
20 czerwca 2011 roku – lecący z Moskwy do PietrozawodskaTu-134 towarzystwa RusAir rozbił się przy podchodzeniu do lądowania wodległości 1200 metrów od początku pasa. W samolocie było 52 ludzi, 47 z nichzginęło. Jak ustalono, załoga zlekceważyła konieczność dostosowania się dotrudnych warunków meteorologicznych.
14 września 2008 roku – lecący z Moskwy do Permu Boeing 737towarzystwa Aerofłot-Nord rozbił się przy lądowaniu wskutek dezorientacjiprzestrzennej pilotów. Nie ocalał nikt spośród łącznie 88 pasażerów i członkówzałogi. (PAP)
„