Amerykańskie patenty na szybsze odprawy
Amerykańskie programy upraszczające procedury bezpieczeństwai procedury imigracyjne na lotniskach, które mogłyby być zastosowane napolskich lotniskach i CPK, były wśród tematów omawianych przez pełnomocnikarządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaja Wilda w trakcie jegowizyty w USA.
Wild wraz z prezesem PLL LOT Rafałem Milczarskim orazprzedstawicielami spółki Centralny Port Komunikacyjny w ubiegłym tygodniu wtrakcie trzydniowej wizyty w Waszyngtonie uczestniczyli w spotkaniach zprzedstawicielami amerykańskiej administracji, m.in. departamentów: stanu,handlu i bezpieczeństwa kraju.
-„Rozmowy dotyczyły wpływu CPK na połączeniatransportowe w ramach Trójmorza oraz na wzrastający ruch lotniczy między USA atym regionem. W Departamencie Bezpieczeństwa Kraju spotkanie poświęcone byływspółpracy polsko-amerykańskiej w zakresie standardów bezpieczeństwa (tzw.safety&security) i ewentualnemu wdrażaniu na polskich lotniskach programówułatwiających podróże lotnicze” – poinformował w poniedziałek PAP Wild.
Strefypreclearance
Jak tłumaczył, aby ułatwić podróżowanie, Amerykaniewprowadzili „innowacyjne programy upraszczające procedury bezpieczeństwa iprocedury imigracyjne”. „Wśród nich są procedury wprowadzane w drodzewspółpracy linii lotniczych (tzw. pre-check) oraz międzyrządowej (preclearancei global entry) z partnerami USA” – powiedział.
Dodał, że w przypadku CPK analizowane jest utworzenie strefypreclearance. „Rozwiązanie to polegałoby na tym, że dzięki przejściuamerykańskiej procedury imigracyjnej już na lotnisku wylotu (w tym przypadkuCPK) pasażerowie przylatujący do Stanów Zjednoczonych byliby traktowani jakpodróżni z lotów krajowych. Oznacza to, że po przylocie nie musieliby tracićczasu w kolejkach do stanowisk kontroli imigracyjnej” – wyjaśnił Wild.
Inne potencjalne ułatwienie dla pasażerów na trasachtransatlantyckich przewiduje program global entry. „Sprawdzeni izatwierdzeni przez amerykańskie służby graniczne tzw. podróżni niskiego ryzykaotrzymają możliwość każdorazowej przyspieszonej odprawy po przybyciu do StanówZjednoczonych” – powiedział Wild.
Pre-check
Podobnym programem jest pre-check, w ramach którego częstopodróżujący – po obowiązkowej weryfikacji – otrzymają status zaufanegopodróżnika. „Dzięki temu proces kontroli bezpieczeństwa możnaprzyspieszyć, umożliwiając pasażerowi pominięcie szczegółowych kontroli” -wyjaśnił.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wild przekazał, że o tych rozwiązaniach rozmawiano podczasspotkań ze Scottem Johnsonem, szefem bezpieczeństwa Portu LotniczegoWaszyngton-Dulles, a także z kierownictwem Urzędu Bezpieczeństwa Transportu(Transportation Security Administration).
„Wszystkie wymienione procedury zakładają wykorzystanienajnowszych technologii, stanowiąc miarodajny punkt odniesienia przyposzukiwaniu równowagi między bezpieczeństwem a wygodą podróżowania” -wskazał.
Delegacja spotkała się także z przedstawicielami organizacjipozarządowych: Centrum Analiz Polityki Europejskiej (CEPA) orazMiędzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA). Spotkania byłypoświęcone znaczeniu projektu CPK dla rozwoju tzw. infrastruktury podwójnegozastosowania oraz rozwoju rynku lotniczego w Europie Środkowo-Wschodniej ipołączeń CEE-USA.
Zdaniem Wilda rynek amerykański ma znaczenie zarówno zpunktu widzenia CPK, jak również LOT-u. „USA może stać się istotnympartnerem przy realizacji CPK oraz nowej sieci kolejowej integrującej Polskęoraz region całej CEE” – dodał. (PAP)
„