Alarm dla klimatu – nie dla trzeciego pasa
W poniedziałek, 25-ego lutego br., na londyńskim Heathrow przeprowadzony został nietypowy protest. Czterech aktywistów Greenpeace wspięło się na kadłub samolotu rejsowego. Przykryli oni ogon olbrzymim transparentem z napisem „Alarm dla klimatu –nie dla trzeciego pasa”.
W poniedziałek 25-ego lutego br działacze Greenpeace na londyńskim lotnisku Heathrow przeprowadzili spektakularną demonstrację w imię ochrony środowiska. Czterech aktywistów sforsowało ochronę portu lotniczego, następnie wspięli się na kadłub rejsowego samolotu (Manchester –Londyn), który stał przy terminalu 1. Rozwinęli tam wielki transparent z napisem „Alarm dla klimatu –nie dla trzeciego pasa”. W ten sposób protestowali przeciwko rozbudowie lotniska Heathrow.
Ekolodzy nieustannie podkreślają sprzeczność pomiędzy forsowaniem rozwoju komunikacji lotniczej a walką z ociepleniem się światowego klimatu. Pół roku temu, także na brytyjskim lotnisku, przeprowadzili protest w imię ochrony środowiska naturalnego. Po północnej stronie Heathrow powstało ekologiczne miasteczko, w którym zamieszkało prawie 1500 osób. Odbywały się tam seminaria, wykłady i prezentacje. Aktywiści zorganizowali marsz przez miejscowości, które prawdopodobnie ucierpią wskutek planowanej rozbudowy portu. Demonstranci zebrali się również przy siedzibie spółki BAA, zarządzającej lotniskiem Heathrow.
Ten protest ekologów to dramatyczna próba zwrócenia uwagi społeczeństwa na negatywne oddziaływanie lotnictwa na środowisko. W tym tygodniu właśnie kończy się przygotowana przez rząd brytyjski faza konsultacji społecznych w sprawie budowy trzeciego pasa na Heathrow.
Wszystko wskazuje jednak na to, że rozbudowa lotniska Heathrow jest nieunikniona. Koła biznesu wskazują na rosnące znaczenie połączeń lotniczych między Londynem a Stanami Zjednoczonymi, Europą i dynamicznie rozwijającymi się państwami Azji takimi jak Indie czy Chiny. Przez Heathrow przewija się co roku prawie 70 milionów pasażerów. Taki wynik daje londyńskiemu lotnisku trzecie miejsce na świecie pod względem ruchu pasażerskiego. Port zajmuje pierwsze miejsce na świecie pod względem obsługiwanych pasażerów w ruchu międzynarodowym. Plasuje się również na pierwszym miejscu pod względem obsługiwanych pasażerów w Europie, na trzecim pod względem ilości operacji lotniczych i na czwartym biorąc pod uwagę przeładunek towarów. Statystyki mówią o 471 tysiącach startów i lądowań.
Obecnie lotnisko Heathrow posiada cztery terminale lotnicze, a w trakcie budowy jest piąty. Planuje się także budowę trzeciego pasa startowego, obok istniejących równoległych pasów usytuowanych w kierunku wschód-zachód. Heathrow jest obsługiwane przez ok. 100 linii lotniczych. W 2007 roku minister transportu Ruth Kelly zaproponowała budowę trzeciego pasa startowego i szóstego terminala. Jej zdaniem bez rozbudowy straci ono na znaczeniu. Nowy pas pozwoliłby zwiększyć liczbę lądowań i startów do 700 tys. rocznie w roku 2030. Wśród pomysłów na zwiększenie przepustowości lotniska jest też umożliwienie naprzemiennych startów i lądowań na dwóch istniejących już pasach. Rozszerzenie Heathrow będzie mieć duże znaczenie dla brytyjskiej gospodarki, gdyż przyniesie dodatkowe 6 miliardów funtów dochodu.