Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Airbus: Pierwsze na świecie komercyjne loty pasażerskie z wykorzystaniem biopaliwa

infoair
01.12.2010 12:05

Lufthansa uruchomi w pierwszej połowie 2011 r. pierwsze na świecie rejsowe komercyjne loty pasażerskie z zastosowaniem biopaliwa, wykonywane przez samolot Airbus A321 wyposażony w silniki IAE (International Aero Engines). Codzienne loty między Hamburgiem a Frankfurtem będą pierwszymi na świecie, w których silniki zasilane będą mieszkanką biopaliwową produkowaną z 50-procentowego uwodornionego oleju roślinnego (HVO). Podczas zużycia, paliwo wykonane z biomasy emituje CO2, które rośliny w sposób naturalny pochłaniają podczas wzrostu, co pozwala tym samym zneutralizować ogólny poziom emisji CO2.

Codzienne połączenia lotnicze uruchomione zostaną w kwietniu 2011 r. i początkowo będą się odbywały przez sześć miesięcy w ramach projektu badawczo-technologicznego „Burn Fair”, badającego długofalowy wpływ ekologicznych biopaliw na osiągi samolotów. Udział Airbusa w projekcie polega na pomocy technicznej i monitorowaniu właściwości paliwa.

„W wykorzystaniu biosyntetycznego paliwa widzimy ogromny potencjał. Ale najpierw chcemy zdobyć pewne doświadczenie w codziennej praktyce. Lufthansa jest pierwszą linią lotniczą świata, która będzie wykorzystywać biopaliwa w operacjach lotniczych. To kolejny krok strategii ekologicznej, którą Lufthansa od lat skutecznie realizuje”–powiedział Wolfgang Mayrhuber, prezes Lufthansy.

„Jako pionier w tej dziedzinie jesteśmy dumni, że nasza technologia odnawialnego oleju napędowego spełnia surowe standardy jakości i jest w stanie zaspokoić potrzeby przemysłu lotniczego”–powiedział Matti Lievonen, prezes i dyrektor generalny Neste. „Ta technologia ma ogromny potencjał na przyszłość”.

„Codzienne loty zasilane biopaliwami to istotny krok naprzód w naszych dążeniach na rzecz ekologicznej przyszłości lotnictwa. Airbus podjął współpracę z producentami surowców, rafineriami i liniami lotniczymi, a dzisiejsza informacja o uruchomieniu lotów pasażerskich sprawia, że nasza wizja coraz bardziej staje się rzeczywistością”–powiedział Tom Enders, prezes i dyrektor generalny Airbusa.

Dostawcą biopaliw na mocy długoterminowej umowy z Lufthansą jest fińska Neste Oil. Paliwo będzie produkowane wyłącznie z dostępnych długoterminowo ekologicznych źródeł surowców dla zagwarantowania by biosurowce nie konkurowały o żywność, wodę ani ziemię. Ponadto Neste Oil jest członkiem RSB (Roundtable on Sustainable Biofuels) i RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil)

Celem działań Airbusa związanych z alternatywnymi paliwami jest urzeczywistnienie wizji ich powszechnego zastosowania w lotnictwie. W tym celu firma podejmuje współpracę z interesariuszami –„łańcuchem wartości”. Poza współpracą z innymi liniami lotniczymi, której przykładem jest niedawny pierwszy lot zasilany biopaliwami w Ameryce Łacińskiej 22 listopada, w październiku 2009 r. samolot Airbusa wykonał pierwszy lot komercyjny na 50-procentowej mieszance paliwowej GTL, a w lutym 2008 r. samolot Airbus A380 z powodzeniem ukończył pierwszy na świecie lot wykonany przez samolot komercyjny zasilany paliwem GTL (Gas-to-Liquid).