Airbus: Kolejny rozdział toczącego się od ośmiu lat sporu na forum WTO
Unia Europejska złożyła wniosek do WTO o wprowadzenie sankcji karnych w wysokości 12 mld USD po tym, jak firma Boeing nie zastosowała się do orzeczenia wydanego przez WTO w końcowym wyroku w marcu 2012 r.
To największa kara w historii WTO, o jaką wnioskowano wskutek poniesienia przez jedną ze stron sporu największej straty. W marcu 2012 r. przyznano Boeingowi odroczenie wykonania wyroku na sześć miesięcy. WTO potępiło pomoc stanową, lokalną i federalną otrzymaną przez Boeinga jako wsparcie wszystkich realizowanych obecnie programów dotyczących samolotów pasażerskich. Z wniosku złożonego do WTO jasno wynika, że Boeing nie wdrożył postanowień wyroku. Wobec tego sprawa ma swój dalszy ciąg – sankcje wynikające z potwierdzenia faktu, że Boeing nadal zakłóca funkcjonowanie rynku za pomocą dotacji finansowanych z pieniędzy podatników.
„Airbus jest wdzięczny Komisji Europejskiej za podjęcie tego ważnego działania”–powiedziała rzecznik Airbusa Maggie Bergsma. „Jednak to nic innego jak tylko kolejny krok w sporze handlowym rozpoczętym w 2004 roku przez Boeinga. Boeing od lat zaprzecza, że przez dziesięciolecia otrzymywał pomoc rządową, ale wreszcie został postawiony w obliczu jednoznacznego wyroku wydanego w marcu. To przykre, że Boeing kontynuuje ten spór prawny, który należało już dawno rozwiązać za obopólnym porozumieniem. Wielokrotnie proponowaliśmy zakończenie konfliktu, ale jesteśmy gotowi do walki, jeśli tego właśnie chce druga strona”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ostatecznym werdykcie wydanym w marcu WTO wezwało do:
•Wycofania „wartych co najmniej 5,3 mld USD”dotacji federalnych otrzymanych już przez Boeinga.
•Eliminacji dodatkowych 2 mld USD nielegalnych dotacji stanowych i lokalnych które firma miała otrzymać w przyszłości na mocy istniejących nielegalnych programów finansowania.
•Rozwiązania wszystkich grantów naukowych przyznanych Boeingowi przez Departament Obrony i NASA, w tym zaprzestania finansowania, wykorzystywania przez Boeinga obiektów rządowych oraz nielegalnego transferu praw do własności intelektualnej na rzecz Boeinga.
Wnioskowana przez UE kara roczna w wysokości 12 mld USD uzasadnia potwierdzenie przez panel WTO faktu, że efekt dotacji jest znacznie większy niż ich wartość nominalna w świetle ich „szczególnie całościowego”charakteru. Na przykład zdaniem WTO Boeing bez nielegalnych dotacji nie byłby w stanie wprowadzić na rynek modelu 787. Dzisiejszy wniosek przeczy argumentowi Boeinga, że orzeczenie WTO nie wiąże się z żadnymi istotnymi konsekwencjami dla Boeinga.