Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Air France poleciał z Paryża do Montrealu na paliwie SAF

infoair
20.05.2021 16:00
Historyczne wydarzenie. Koncern Firma Total, paryskie lotniska i Airbus połączyły siły, aby przeprowadzić pierwszy międzykontynentalny lot zasilany zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF).

Udało się go zrealizować 18 maja. Lot rejsowy (AF342) Air France z Paryża (CDG) do Montrealu to pierwszy lot między kontynentami na paliwie SAF i namacalny rezultat dążeń do dekarbonizacji transportu lotniczego.

Francuskie paliwo

Podczas wspomnianego lotu Air France z Paryża do Montrealu zastosowano mieszankę, która w 16 procentach składała się ze zrównoważonego paliwa, co pozwoliło zredukować emisję z lotu o 20 ton CO2. Lot zrealizowany przez Air France kilka dni temu, stanowi jednocześnie połączenie różnych czynników, które wspólnie pomagają obniżyć wpływ lotnictwa na środowisko - w przedsięwzięciu miało zastosowanie zrównoważone paliwo lotnicze, energooszczędny samolot najnowszej generacji i infrastruktura naziemna zasilana prądem.

Biopaliwo użyte do tego lotu zostało wyprodukowane z odpadów i pozostałości pochodzących z gospodarki o obiegu zamkniętym. Jako surowiec wykorzystano zużyty olej spożywczy, który został poddany obróbce w biorafinerii La Mède w południowej Francji oraz w fabryce TOTAL w Oudalle niedaleko Le Havre. W produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego nie wykorzystano żadnego nowo wyprodukowanego oleju roślinnego, jedynie olej już zużyty.

Bez różnicy

Wszystkie przeprowadzone testy wykazały, że zastosowanie SAF nie miało żadnego wpływu na niezawodność operacji lotniczych. W najbliższych latach Air France-KLM zamierza jeszcze bardziej umocnić swoją pozycję lidera w wykorzystaniu SAF, wnosząc jednocześnie swój wkład w opracowanie przyszłych generacji samolotów.

Aktualnie Airbus przeprowadza kilka serii testów, aby w nadchodzących dekadach certyfikować maszyny do realizowania lotów ze 100-procentowym udziałem SAF. Koncern zainstalował również stacje tankujące SAF w swoich obiektach przemysłowych, dzięki czemu alternatywne paliwo może być wykorzystywane podczas produkcji, a także przy dostawach samolotów do linii. Dzięki wspomnianym instalacjom, Airbus próbuje realizować swoje ambicje związane z dekarbonizacją wszystkich operacji przemysłowych.

Guillaume Faury, prezes Airbusa powiedział:

-„Zrównoważone paliwa są naszą główną bronią do walki z dwutlenkiem węgla generowanym przez sektor lotniczy. Dlatego Airbus wspiera wszystkie inicjatywy, które przyczyniają się popularyzacji tych paliw, ich rozwoju i szerokiego wykorzystania w lotach komercyjnych. Konieczne jest skoordynowane działanie wszystkich zainteresowanych stron, aby zwiększyć udział zrównoważonych paliw w rynku paliw lotniczych. Obecnie SAF można stosować w 50 procentach naszych samolotów, bez konieczności modyfikacji maszyn, ani wpływu na operację. Dzięki temu możliwe jest znaczne zmniejszenie śladu środowiskowego.”

prawne wymogi

Zgodnie z francuskim prawem do 2022 roku każdy lot rozpoczynający się we Francji ma korzystać z mieszanki paliwa, która zawiera co najmniej 1 procent SAF. Wyprzedza to europejskie ambicje, które zakładają stopniowy wzrost udziału SAF do 2 procent do 2025 roku, a następnie do 5 procent do 2030 r., zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu.

Aby sprostać wspomnianym wymogom, koncern Total będzie produkował SAF również w swojej rafinerii Grandpuits, niedaleko Paryża, która od 2024 roku, zgodnie z wymaganiami Zielonego Europejskiego Ładu, ma zrezygnować z surowców kopalnych takich jak ropa i przestawić produkcję ma paliwa ekologiczne.