9,5 tys. uwag do koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego!
Ponad 130 firm iinstytucji, w tym m.in. LOT, PAŻP, IMGW i Orlen, Lotos, zgłosiło blisko 9,5tys. uwag, opinii i propozycji do założeń koncepcyjnych Centralnego PortuKomunikacyjnego – poinformowała PAP spółka Centralny Port Komunikacyjny.Analiza tych uwag potrwa do końca lutego.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny w sierpniupoinformowała, że rozpoczyna konsultacje założeń Centralnego PortuKomunikacyjnego. Do ich udziału zaprosiła firmy i instytucje, które miałyotrzymać dostęp do 350-stronicowego dokumentu, tzw. briefu strategicznego. Towykaz założeń koncepcyjnych nowego portu lotniczego między Warszawą i Łodzią.
Konsultacje tego dokumentu miały potrwać do końcapaździernika, ale na prośbę partnerów branżowych spółka przedłużyła ten proceso półtora miesiąca.
„Do ostatniej chwili zgłaszały się podmioty, którechciały zaopiniować koncepcję oraz zaproponować zmiany i nowe rozwiązania np. wukładzie i wyposażeniu elementów infrastruktury, a tym samym mieć wpływ naostateczny wygląd CPK” – powiedział dyrektor komunikacji CPK KonradMajszyk.
Jak dodał, zainteresowanie projektem branży przerosłooczekiwania spółki, co – w jego opinii – jest „bardzo dobrą wiadomościądla powodzenia inwestycji”.
„W konsultacjach założeń CPK wzięło udział ponad 130firm i instytucji, które mogą być zaangażowane w proces projektowania i budowylotniska, a potem mieć wpływ na jego bieżącą działalność operacyjną. Zgłosiłyone w sumie ponad 9,5 tys. specjalistycznych uwag, opinii i propozycji zmian. Wtej chwili analizujemy ich trafność i możliwość wdrożenia w życie” -mówił.
W konsultacjach uczestniczyły m.in.: Polska Grupa Lotnicza(PGL), w skład której wchodzą LOT, LOT AMS, LS Airport Services; Polska AgencjaŻeglugi Powietrzne (PAŻP); Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego(IATA); zarządcy portów lotniczych – kandydaci do roli doradcy strategicznego:Changi w Singapurze, Incheon w Seulu, Aeroports de Paris (ADP); a takżeLotnicze Pogotowie Ratunkowe, Poczta Polska, Orlen, Lotos, PERN, InstytutMeteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW), Straż Graniczna, Sztab GeneralnyWojska Polskiego, Instytut Kolejnictwa, Urząd Transportu Kolejowego (UTK); atakże firmy: wykonawcze, projektowe, logistyczne.
„Zależało nam na włączeniu przyszłych użytkowników,operatorów, dostawców dla nowego lotniska już na początkowym etapie planowania.Po reakcji rynku widać, że cel zrealizowaliśmy bardziej niż w 100 proc. Imlepsze i bardziej wszechstronne planowanie, tym mniejsze prawdopodobieństwowystąpienia błędów podczas realizacji” – tłumaczy Majszyk.
Jak zaznaczył, CPK, jako jedyny obiekt tego typu w Europie,będzie projektowany i budowany jako „greenfield”, czyli od podstaw.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Dzięki tym konsultacjom będziemy w stanie stworzyćlotnisko „+na wymiar+, czyli z uwzględnieniem oczekiwań i potrzebpartnerów branżowych” – wskazał.
Spółka zakłada, że weryfikacja, analiza i wdrażanie uwag dobriefu strategicznego potrwa do końca lutego.
„Zaktualizowany brief strategiczny włączymy dospecyfikacji istotnych warunków zamówienia w postępowaniu na wykonawcę masterplanu. Prace nad tym kluczowym dla CPK dokumentem mają ruszyć w połowie roku,ale dialog techniczny z potencjalnymi wykonawcami, który będzie poprzedzałwłaściwe postępowanie, planujemy zacząć już na początku roku” -powiedział.
Jak przypomniał Majszyk, w ramach pierwszego etapu lotniskapowstaną dwie równoległe drogi startowe o przepustowości do 90 operacji nagodzinę – ponad dwa razy więcej niż obecnie na Lotnisku Chopina. Rocznie dajeto zdolność obsłużenia do 45 mln pasażerów. Docelowo możliwa jest budowa dwóchkolejnych dróg startowych i zwiększanie przepustowości, jeśli będzie takiezapotrzebowanie rynkowe.
Spółka CPK planuje lotnisko na terenie gmin: Baranów,Teresin i Wiskitki – między Warszawą i Łodzią. To obszar w większości rolniczy,w dużym stopniu niezabudowany.
Centralny Port Komunikacyjny – według rządu – ma byćnajważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną – węzłem przesiadkowym, któryzintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK ma powstać 37 km nazachód od Warszawy, na ok. 3 tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą teżinwestycje kolejowe: węzeł niedaleko portu lotniczego i połączenia, któreumożliwią przejazd – między Warszawą a największymi polskimi miastami – niedłużej niż w 2,5 godz. Zgodnie z zapowiedziami, sam port powinien być zbudowanydo końca 2027 r.
„