Ćwierć wieku temu doszło do największej katastrofy w historii polskiego lotnictwa cywilnego. 9 maja 1987 roku Ił-62M, samolot PLL LOT, „Tadeusz Kościuszko”rozbił się w Lesie Kabackim. Zginęło wówczas 172 pasażerów i 11 członków załogi.
Samolot leciał z Warszawy do Nowego Jorku (lot nr LO 5055). Z Okęcia wystartował o 10.18. Po 20 minutach lotu pojawiły się pierwsze problemy… O 10.41. załoga samolotu stwierdziła utratę hermetyczności samolotu i pożar silników. Będąc już nad Grudziązem piloci postanowili zawrócić. Początkowo przypuszczano, że w samolot uderzył jakiś obiekt. Co dokładnie się stało? Na to pytanie załoga samolotu nie znalazła odpowiedzi.
Pierwotnie planowano wylądować w Modlinie ale biorąc pod uwagę dane dotyczące warunków atmosferycznych jak i przygotowanie służb do akcji ratowniczej wybrano warszawskie Okęcie. Niestety, m.in. utrata sterowności doprowadza do ziszczenia się najczarniejszego scenariusza. O 11:12 z prędkością ponad 480 km/h samolot uderzył w drzewa Lasu Kabackiego. 'Cześć! Giniemy!’ – to ostatnie zarejestrowane słowa kapitana Zygmunta Pawlaczyka. Maszyna rozbiła się podczas nieudanej próby lądowania awaryjnego.Pod względem liczby ofiar jest to największa katastrofa w historii polskiego lotnictwa.
Akcja ratownicza jest natychmiastowa. Wojsko i milicja szczelnie obstawiło teren. Niestety – nikt nie przeżył katastrofy. Szczątki ofiar przewieziono do Zakładu Medycyny Sądowej w Warszawie, a na cmentarzu w Wólce Węglowej ustawiono specjalny namiot aby rodziny ofiar mogły zidentyfikować ciała… W pobliżu miejsca katastrofy ustawiono krzyż oraz kamienny pomnik z wyrytymi nazwiskami ofiar lotu numer 5055.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Co było przyczyną katastrofy? Choć strona rosyjska początkowo próbowała winą obarczyć polskich pilotów to jednak pod naporem argumentów w listopadzie 1987 roku przyjęła wspólne stanowisko uznając racje polskich inżynierów (19 zaleceń, wśród których 12 dotyczyło zmian konstrukcyjnych silnika). Bezpośrednią przyczyną były błędy konstrukcyjne w budowie silników maszyny.
Niewątpliwie to samoloty Ił-62M rozpoczęły w PLL LOT erę lotów transatlantyckich. Pierwsze połączenie do Nowego Jorku odbyło się 16 kwietnia 1973 roku. Ił-62M 'Tadeusz Kościuszko’ został natomiast zakupiony w 1983 roku. Do chwili katastrofy jego nalot wynosił 6971 godzin. Dzień przed katastrofą wykonał lot z Chicago do Warszawy, po którym przeszedł rutynową kontrolę. Po tej katastrofie we wszystkich maszynach tego typu wprowadzono poprawki techniczne. Jednak nie uchroniły one rosyjskich samolotów przed wycofaniem ich z eksploatacji. Parę lat później zastąpione zostały one amerykańskimi samolotami…