16 mln zł wsparcia od samorządu regionu na lotnisko w Białymstoku
Z 8 do 16 mln złzwiększyli w poniedziałek radni sejmiku województwa podlaskiego kwotę, którą w2018 r. samorząd regionu wesprze Białystok w budowie pasa startowego nalotnisku Krywlany. Takie dofinansowanie powinno wystarczyć, by miastorozstrzygnęło przetarg.
Stosowne zapisy zmieniono w tzw. wieloletniej prognoziefinansowej województwa podlaskiego. Za taką decyzją głosowało 17 radnych, niktnie był przeciw, dziewięciu radnych wstrzymało się od głosu.
Pieniądze mają pozwolić miastu Białystok rozstrzygnąćprzetarg na inwestycję na Krywlanach. Okazało się bowiem, że kwota jaką miastoprzewidywało na ten cel – ok. 31 mln zł – to za mało, bo firmy, które zgłosiłysię do przetargu zaproponowały: 44 mln zł (polsko-litewskie konsorcjum) i 62mln zł (Budimex).
Przewodniczący sejmiku województwa podlaskiego JarosławDworzański mówił radnym, że do sejmiku o wsparcie wnioskował zarząd województwai rządząca w samorządzie regionu koalicja PSL-PO. Mówił, że to „odpowiedźna apel radnych PiS” z Rady Miasta Białegostoku, aby pieniądze do lotniskaKrywlany dołożyć.
„To jest odpowiedź na apel waszych kolegów” -mówił Dworzański do sejmikowych radnych PiS, którzy na wrześniowej sesji, przypodejmowaniu decyzji o wsparciu inwestycji na Krywlanach kwotą 8 mln zł(sejmikowa większość zagłosowała wtedy za), byli temu przeciwni.
Szefowa klubu radnych PiS Elżbieta Kaufman-Suszkopowiedziała w poniedziałek, że PiS jest za tym, by powstało lotnisko regionalnejak i lotniska lokalne. Argumentowała, że radni nie wiedzą jak te 16 mln złbędą wydane i „czy skorzystają z tego mieszkańcy”.
Marszałek województwa Jerzy Leszczyński (PSL) przypomniał,że przed referendum ws. lotniska regionalnego, które miało miejsce w styczniu2017 r. (formalnie było nieważne z powodu zbyt niskiej frekwencji) zadeklarowałwsparcie budowy lotnisk lokalnych w Białymstoku i Suwałkach i – jak mówił -należy się z tego zobowiązania wywiązać.
Leszczyński powiedział także, że budowę lotniska lokalnegopopierają przedsiębiorcy, m.in. działająca przy Urzędzie Marszałkowskim Rada Przedsiębiorczości.Dodał, że sugerował biznesowi finansowe wsparcie inwestycji, ale „nie byłoodzewu na tym etapie”. Wyraził nadzieję, że do tematu będzie można wrócić.
Wicemarszałek województwa Maciej Żywno (PO) podkreślał, żewsparcie miasta teraz jest ważne, bo może się okazać, że np. w ponownymprzetargu brakująca kwota na inwestycję na Krywlanach może być jeszcze większa,a inwestycja jest przygotowana i gotowa do realizacji.
W poniedziałek inwestycją na Krywlanach mieli zajmować sięteż radni miejscy. Sprawy zmian w budżecie miasta na 2017 rok oraz wwieloletniej prognozie finansowej Białegostoku zostały wprowadzone do programusesji na wniosek prezydenta.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Radni mieli je omawiać w połowie sesji, potem – woczekiwaniu na decyzję odbywającego się równolegle sejmiku – te punktyprzesunęli na jej zakończenie. Choć była już wtedy znana decyzja sejmiku,ostatecznie na wniosek klubu radnych PiS została ogłoszona przerwa w obradachwłaśnie przed sprawami budżetu i wieloletniej prognozy finansowej. „Tam(na sejmiku – PAP) pewne decyzje zapadły i uważamy, że dobrze by było, abyśmyprzed rozstrzygnięciem zmiany w budżecie dokładnie zapoznali się z tymzmianami” – mówił przewodniczący rady Mariusz Gromko (PiS).
Zastępca prezydenta Białegostoku Adam Poliński zaznaczył, że- biorąc pod uwagę wiążące magistrat terminy do rozstrzygnięcia przetargu ipodpisania umowy – sesja musi być dokończona i decyzja przez radnych podjętanajpóźniej 2 listopada. I taka data została wyznaczona.
Na sesji pod koniec września, gdy temat finansowania budowypasa startowego również był omawiany, radni PiS uznali, że miasto powinnoprzetarg powtórzyć. Ich głosami nie przeszły wtedy zmiany w planie finansowymmiasta, zwiększające budżet na tę inwestycję.
Lotnisko Krywlany to obecnie lotnisko sportowe, korzystają zniego także służby ratunkowe. Utwardzony pas startowy ma mieć 1350 metrówdługości i 30 metrów szerokości. Powstanie tam też m.in. płyta do zawracania,drogi kołowania i miejsce postoju dla samolotów.
Będzie to lotnisko dla samolotów, które będą mogły zabieraćna pokład do 50 pasażerów. Jak podawało wcześniej miasto, zarządcą lotniska mabyć Aeroklub Polski, który ma m.in. szukać przewoźników.
W Podlaskiem nie ma regionalnego lotniska. Do jego budowywładze regionu przymierzały się, trwały m.in. poszukiwania dogodnejlokalizacji, ostatecznie w poprzedniej kadencji samorządu z pomysłuzrezygnowały, tłumacząc to zarówno wysokimi kosztami inwestycji, jak ipóźniejszego utrzymania takiego lotniska.
„