1500 samolotów Boeing 747
Legenda przestworzy, jeden z największych samolotów pasażerskich na świecie, który zrewolucjonizował połączenia międzykontynentalne. Przez kilkadziesiąt lat niepokonany. Dopiero w ostatnim okresie oddał palmę pierwszeństwa europejskiemu konkurentowi. Boeing 747 obchodzi prawdziwe święto –właśnie wyprodukowano 1500-tny samolot. Podczas gdy jubileuszowy egzemplarz trafia do niemieckich linii Lufthansa my przyglądamy się historii i osiągnięciom tej niezwykłej maszyny.
Pod koniec czerwca Boeing dostarczył Boeinga 747-800 do Frankfurtu, siedziby linii lotniczych Lufthansa. To niezwykły samolot, ponieważ został wyprodukowany jako 1500-tny egzemplarz tej rodziny. Dla niemieckiego przewoźnika, który był pierwszym użytkownikiem tego typu maszyn na świecie, jest to 14 taki samolot we flocie. W przeciągu najbliższych lat dołączy ich jeszcze 19. Warto przyjrzeć się rodzinie tych niezwykłych samolotów nazywanych „Jumbo Jetem”, ponieważ jest to jedyny olbrzym historii wyprodukowany w takiej liczbie.
Przenieśmy się zatem do lat 60-tych. Wtedy to na świecie latanie stawało się coraz bardziej popularne, powstawały nowe linie lotnicze, które zgłaszały coraz większe zapotrzebowanie na nowe maszyny. Wzrastający ruch, coraz więcej pasażerów, coraz dłuższe loty wymusiły na producentach poszukiwania nowych rozwiązań. Wtedy to właśnie powstał pierwszy „Jumbo-Jet”w historii –Boeing 747-100. Pierwsze zamówienie złożył linie Pan Am 13 kwietnia 1966 roku. Pierwszy lot odbył się zaledwie trzy lata później. Początkowo produkowano je w dwóch wersjach: na krótkie dystanse z możliwie największą liczbą miejsc (550) lub na dłuższe loty. Pierwsze silniki dostarczał tylko Pratt&Whitney, ale od 1975 roku dołączyły do rywalizacji General Electric oraz Rolls-Royce. W sumie wyprodukowano 250 maszyn, ostatnim odbiorcą były japońskie linie lotnicze.
Kontynuacją pierwszego sukcesu Boeinga 747 był model oznaczony jako 200. Projektowany i budowany w tym samym czasie co poprzednik wszedł do eksploatacji w 1971 roku. Przez dwadzieścia lat dostarczono 393 sztuki tych maszyn liniom lotniczym na całym świecie. Co ciekawe, to właśnie ten model jako pierwszy był dostępny w pełnej wersji cargo mogąc zabrać na pokład 100 ton i przelecieć bez potrzeby międzylądowania przez Ocean Atlantycki lub wzdłuż Stanów Zjednoczonych. Po latach doświadczeń w eksploatacji firma Boeing zdecydowała się na wprowadzenie dużych zmian w projekcie. Dodano drugi pokład oraz zastosowano nowe rozwiązania w napędzie pozwalające na oszczędności paliwa sięgające nawet 25%. W rezultacie powstała kolejna wersja samolotu –Boeing 747-300, która została zaoferowana w 1983 roku. Ostatni z 81 takich maszyn dostarczono w 1990 roku.
Kilka maszyn z rodziny 747 wyprodukowano dla celów specjalnych. Przykładem może być prezydencki Air Force One lub samolot służący do przenoszenia statków kosmicznych między Kalifornią a Florydą. Miłośnicy militariów wiedzą zapewne, że to właśnie Boeingi 747 były jako pierwsze wykorzystywane jako latające cysterny mogące zatankować inne samoloty podczas lotów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Najnowszy model 747-800 to nowoczesny samolot, który pierwszy lot wykonał w 2011 roku. Zupełnie nowa technologia, innowacyjne silniki i skrzydła, jak i wprowadzone rozwiązania mające na celu podniesienie komfortu lotu zaowocowały dużym zainteresowaniem rynku. Samolot oferuje 467 miejsc skonfigurowanych w trzech klasach. Zasięg wynosi 14,8 tys. km (samolot pasażerski) lub 8,1 tys. km (samolot cargo). Maszyna o długości 76,3 metra, rozpiętości skrzydeł 68,5 metra i wysokości 19,4 metra może lecieć z prędkością 0,85 Macha. Jej osiągi pozwalają np. na przelot o długości trzech pełnowymiarowych boisk piłkarskich zaledwie w sekundę, czy przebycie standardowego maratonu (42 km) w 2,5 minuty. Zbiorniki paliwa mogą pomieścić blisko 240 tys. litrów paliwa pozwalając tym samym na obsłużenie tak długich lotów jak z Los Angeles do Melbourne. Szacuje się, że samoloty Boeing 747 obsłużyły liczbę pasażerów równą populacji świata.
Od 2005 roku w swoim segmencie Boeing 747-800 ma rywala, którym jest Airbus A380.
Póki co giganty przestworzy, jakimi są Boeing 747-800 czy Airbus A380, nie obsługują regularnych połączeń z Polską. Samoloty te możemy podziwiać jedynie przy okazji wykonywania lotów charterowych, specjalnych czy promocyjnych. Wszyscy pamiętamy odwiedziny A380 w barwach Lufthansy na warszawskim Okęciu, czy Boeinga 747-800 przywożącego do Gdańska reprezentację piłkarzy Niemiec na Euro 2012.