112 tys. osób samodzielnie odprawiło się na Okęciu
Ponad 112 tys. osób skorzystało z samoobsługowej odprawy biletowej w kioskach typu self check-in na Lotnisku Chopina w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2013 r. W porównaniu do tego samego okresu w 2012 r. jest to wzrost o 149 proc.
23 samoobsługowe kioski ustawione w Terminalu A Lotniska Chopina umożliwiają pasażerom odprawę bez konieczności zgłaszania się do tradycyjnych stanowisk odpraw (check-in).
– Nie jest to trudne. Wystarczy wykonywać krok po kroku polecenia podawane na ekranie –wyjaśnia Michał Hofman, szef Służby Obsługi Pasażerów na Lotnisku Chopina.
Samoobsługowy system odprawy identyfikuje pasażera po podaniu np. nazwiska i numeru rezerwacji, a następnie automatycznie drukuje kartę pokładową. Bezpośrednio po odprawie można udać się do kontroli bezpieczeństwa i do samolotu. Pasażer podróżujący z bagażem rejestrowanym po odprawie w kiosku samoobsługowym oddaje swój bagaż w dedykowanym stanowisku drop-off, gdzie pracownik obsługi drukuje tylko przywieszkę bagażową i nalepia ją na walizkę (pasażerowie podróżujący liniami British Airways mogą sami wydrukować swoja przywieszkę w kiosku samoobsługowym).
Większość linii lotniczych zachęca swoich pasażerów do samodzielnej odprawy. Np. Polskie Linie Lotnicze LOT tradycyjnie odprawiają zasadniczo już tylko pasażerów klasy biznes i posiadaczy kart HON. Inne linie (w szczególności tzw. tanie linie lotnicze) za odprawę przeprowadzaną przy stanowisku check-in pobierają dodatkową opłatę.
W większości przypadków pasażerowie mogą odprawić się także na stronach internetowych przewoźników, na przykład w kioskach Web check-in na lotnisku. Można to również zrobić na domowym komputerze lub przez telefon komórkowy (karta pokładowa jest w takim przypadku dostępna w telefonie jako plik MMS lub link do strony z odpowiednim plikiem. Pasażer prezentuje do zeskanowania z ekranu telefonu kod paskowy).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Pasażerowie, którzy nie boją się nowinek chwalą sobie taką formę odprawy. Po przybyciu na lotnisko mogą od razu udać się do kontroli bezpieczeństwa i wejść do strefy transferowej. Zamiast w kolejce czekać na kartę pokładową, mają więcej czasu na korzystanie ze sklepów, restauracji czy salonów executive lounge –zachęca Michał Hofman.
Popularność samoobsługowych form odprawy gwałtownie rośnie. O ile w pierwszym kwartale 2012 r. skorzystało z nich nieco ponad 45 tys. osób, o tyle w ciągu trzech miesięcy bieżącego roku liczba ta wzrosła o 149 proc. – do ponad 112 tys. W ciągu całego 2012 r. samodzielnie odprawiło się 286 tys. osób czyli o 31 proc. więcej niż w roku 2011 (218 tys.).
Odprawę samoobsługą na Lotnisku Chopina oferuje obecnie jedenastu przewoźników: Polskie Linie Lotnicze LOT, Austrian Airlines, Lufthansa, Finnair, Air France, KLM, British Airways, Turkish Airlines, Aeroflot, Alitalia, Swiss.