Warszawa: Uciekająca kolej przyszłości
inforail
21.05.2006 16:01
Warszawa: Uciekająca kolej przyszłości
Niemal 25 lat –taka jest średnia wieku polskich pociągów –czytamy w Dzienniku. A ma być jeszcze gorzej, bo na wymianę taboru kolei brakuje pieniędzy. W starych pociągach gromadzi się trudny do wyczyszczenia brud, mają one też marną izolację cieplną i akustyczną. Efekt znamy wszyscy: hałaśliwe i brudne składy odstraszają od podróży.Na renowacje taboru jednak brak pieniędzy. 400 mln Euro z UE na modernizację i wymianę wagonów w latach 2007-13 to zdecydowanie za mało. By zapobiec przeobrażaniu się PKP w skansen, potrzeba aż 2 mld Euro. To, jak jest źle, najlepiej widać na przykładzie pociągów regionalnych. Najmłodszy z nich ma 17 lat. Aż 40% taboru trzeba będzie w najbliższych latach wymienić albo zmodernizować. Tymczasem kolejarze zamówili tylko 11 nowych składów. Pieniędzy brakuje nawet na odnawianie wagonów. PKP zleciły wprawdzie unowocześnienie 81 z nich, ale to wciąż zbyt mało. Co ciekawe, nawet jeśli pieniądze na modernizację składów już się znajdują, to czasem okazuję się, że nie można ich wykorzystać. Przykładem jest los pociągów należących do Kolei Mazowieckich. To spółka założona przez samorząd województwa mazowieckiego i PKP. Samorząd przyznał jej w zeszłym roku 23 mln złotych na unowocześnienie pociągów. Pieniądze do tej pory leżą w kasie. Otóż, PKP mimo, że mają 49% udziałów w Kolejach Mazowieckich, nie wniosły do spółki taboru, tylko go jej dzierżawi. A samorząd wojewódzki nie może wydać pieniędzy na jego modernizację, bo nie ma prawa inwestować w coś, co do niego nie należy. Sytuacja, w jakiej jest PKP, może okazać się dla spółki bolesna w skutkach. Ze zniszczonym taborem nie uda się jej zatrzymać ucieczki pasażerów, którzy coraz częściej wybierają samochody, a nawet samoloty. Może się więc okazać, że skansen to jedyna forma działalności, jaką przyjdzie prowadzić naszym kolejom.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024