TransInfo Archiwum|Inforail|Kontrakty|Olsztyn: Kolejowy dworzec Olsztyn Główny, czyli kapitalizm po polsku
Olsztyn: Kolejowy dworzec Olsztyn Główny, czyli kapitalizm po polsku
inforail
21.05.2006 15:58
Olsztyn: Kolejowy dworzec Olsztyn Główny, czyli kapitalizm po polsku
Dworzec w Olsztynie to relikt minionej epoki –czytamy w Gazecie Wyborczej. Powstawał na początku lat 70., w czasach, kiedy 'Polska rosła w siłę, a ludziom żyło się dostatniej’, dlatego poniemiecka architektura dawnego budynku musiała ustąpić miejsca socjalistycznej nowoczesności. Jak wypada to reprezentacyjne miejsce dzisiaj, po trzydziestu z górą latach? Delikatnie mówiąc, nie najlepiej. Jest to melanż socjalizmu z kapitalizmem. Dziesiątki sklepików, stoisk i kiosków wypełniają toporną architekturę. Bankomat i automaty z napojami muszą stać pod ścianą, bo nikt nie przewidział wnęk na takie urządzenia. Stoiska przyklejone pod ścianami i wciśnięte w kąty wyparły to, co kiedyś było poczekalnią. Dlatego trudno o wolną ławeczkę lub siedzisko. Potrzebna jest gruntowna przebudowa dworca. Na razie administratorzy walczą o rzeczy bardziej prozaiczne: naprawę dworcowych drzwi, instalacji elektronicznego zegara, remont instalacji kanalizacyjnej… Inna sprawa to otoczenie dworca. Jest nieco lepiej niż rok temu. Hotel Gromada zyskał nową elewację, podobnie jak wieżowiec PKP. Ten ostatni przykryła niemal natychmiast – nijak dopasowana pod względem kolorów – gigantyczna reklama. Diabeł tkwi jednak w szczegółach. Wystarczy przyjrzeć się żałosnej tablicy informującej o repertuarze naszych instytucji kulturalnych przy hotelu. Blaszana konstrukcja jest powyginana i nikomu to nie przeszkadza. Pod płotem leżą gałęzie z przyciętych niedawno krzaków, gdzie indziej drażni krzywy chodnik. Każda budka handlowa w okolicy ma inną formę i kolor. Te wszystkie 'drobnostki’ składają się na obraz budzący sprzeciw. Olsztyński dworzec ma jednak w sobie jakiś nostalgiczny urok. Ale tylko dlatego, że przywodzi na myśl komedie Stanisława Barei czy klimat wczesnych filmów Kieślowskiego. Więcej w Gazecie Wyborczej: http://miasta.gazeta.pl/olsztyn/1,35189,3350693.html .
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024