Zmodernizowane wagony Przewozów Regionalnych
inforail
28.04.2006 21:15
Zmodernizowane wagony Przewozów Regionalnych
Dnia 11 kwietnia 2006 roku na dworcu Warszawa Centralna PKP Przewozy Regionalne zaprezentowały pociąg złożony z wyremontowanych, dzięki m.in. środkom z Unii Europejskiej, wagonów. Wydarzenie to stwarza dobrą okazję aby bliższej przyjrzeć się zakresowi tejże modernizacji.
Kto i za ile remontuje wagony PKP Przewozy Regionalne?
Przetarg na remont 81 wagonów, ogłoszony przez Spółkę PKP Przewozy Regionalne w ubiegłym roku, wygrała Fabryka Pojazdów Szynowych –H. Cegielski z Poznania. Pierwsze 19 z nich zostały już dostarczone do Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Krakowie, po uprzedniej prezentacji na warszawskim Dworcu Centralnym, w której uczestniczyli m.in. przedstawiciele Ministerstwa Transportu i Budownictwa, parlamentarzyści oraz przedstawiciele Spółek z Grupy PKP S.A. Niestety, nikt z redakcji naszego portalu na tę prezentację nie został wpuszczony –jak łatwo się domyślić zaproszeni zostali przedstawiciele tylko wybranych mediów. Widać przykład idzie z góry… Także rzecznik prasowy PKP PR nie miał nic do powiedzenia w tej kwestii, stwierdzając jedynie, iż na stronie internetowej zostało umieszczonych wystarczająco dużo informacji na ten temat.
Świeżo wyremontowane wagony pojawią się w pierwszej kolejności w składzie pociągu „Krakowianka”, relacji Kraków –Kołobrzeg. Dlaczego akurat ten pociąg? Jest to bowiem, zdaniem dyrektora małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych Ryszarda Rębilasa, bardzo popularne połączenie, szczególnie wśród dzieci wyjeżdżających na zielone szkoły. Łącznie, do 30 listopada 2006 roku, PKP Przewozy Regionalne zamierzają wyremontować 81 wagonów –24 z nich zostanie przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych. Całkowity koszt inwestycji to 72 mln zł. Jak wspomnieliśmy wcześniej fundusze na jej realizację pochodziły m.in. z Unii Europejskiej –ponad 40 mln zł (Sektorowy Program Operacyjny „Transport”).
Zakres modernizacji
W wyremontowanych wagonach Spółki PKP Przewozy Regionalne przeprowadzone zostały następujące prace modernizacyjne:
- całkowita wymiana wnętrza pojazdu,
- zastosowanie nowej izolacji cieplnej i akustycznej w całym wagonie,
- zabudowa nowych okien o zwiększonej szczelności i estetyce,
- zabudowa nowych modułowych kabin WC,
- zastosowanie urządzeń wspomagających otwieranie i zamykanie drzwi czołowych,
- zabudowa nowego typu półek bagażowych konstrukcji stalowej,
- montaż całkowicie nowych lamp sufitowych (przedziałowych i korytarzowych),
- malowanie poszycia pudła farbami chemoutwardzalnymi oraz nałożenie powłok antygrafitii,
- wymiana tapicerki na trudnopalną,
- wymiana zderzaków na elastomerowe (bezpieczeństwo),
- zabudowa elektronicznych liczników przebiegu kilometrów.
Ponadto w 24 wagonach wprowadzone zostaną rozwiązania, ułatwiające korzystanie z usług Spółki PKP Przewozy Regionalne, osobom niepełnosprawnym. I tak:
- ich wnętrza zostaną przebudowane na bezprzedziałowe a przejścia poszerzone,
- dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich wyznaczone zostaną stosowne miejsca,
- kabina WC będzie w pełni przystosowana dla osób niepełnosprawnych,
- ponadto zamontowane zostaną drzwi odskokowo –przesuwne, umożliwiające wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym.
W zmodernizowanych wagonach podróżni nie będą odczuwać hałasu i drgań –powiedział PAP Prezes PKP Przewozy Regionalne –Jan Tereszczuk. Podróż w takich warunkach będzie prawdziwą przyjemnością –dodał.
O programie „Transport”
Sektorowy Program Operacyjny „Transport” jest jednym z siedmiu programów operacyjnych służących realizacji Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata 2004 –2006. Jego zasadniczym celem jest zwiększenie spójności transportowej kraju oraz polepszenie dostępności przestrzennej miast, obszarów i regionów Polski w układzie Unii Europejskiej. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie www.spot.gov.pl . Oprócz opisanej w niniejszym tekście modernizacji wagonów, z pieniędzy unijnych finansowane są jeszcze dwa inne projekty Przewozów Regionalnych –modernizacje i zakup ezt.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024