Poznań: Kolejka maltańska jeździ po prywatnym gruncie
inforail
31.03.2006 11:42
Poznań: Kolejka maltańska jeździ po prywatnym gruncie
66,5 tys. zł musi zapłacić miasto właścicielom części torów, po której jeździ kolejka – orzekł we wtorek sąd –donosi Gazeta Wyborcza. Wyrok, który zapadł wczoraj, dotyczył tylko jednego roku. Spadkobierczynie właścicielki planują teraz wytoczyć miastu kolejny proces – o ponad półmilionowe odszkodowanie za korzystanie z terenu przez 10 lat.
Chodzi o początkowy odcinek torów nieopodal ul. św. Michała i Świętojańskiej. Stąd w 1972 r. po raz pierwszy kolejka maltańska wyruszyła w kierunku dzisiejszego nowego Zoo. Tyle że tory biegną po gruncie, który nie należał do miasta. Budowniczowie zajęli go samowolnie. Do 1989 r. nikt nie zgłaszał roszczeń, bo ówczesny system nie dawał szansy na odzyskanie bezprawnie zagarniętych, prywatnych gruntów. W 1989 r. do poznańskiego sądu zgłosiły się spadkobierczynie właścicielki ponad 3 tys. m kw. gruntu, na którym leżą między innymi tory kolejki. W Wydziale Ksiąg Wieczystych udowodniły, że teren im się należy i zostały wpisane do ksiąg jako właścicielki. Przez wiele lat domagały się od miasta zwrotu gruntów lub odszkodowania za bezumowne korzystanie z ich własności. Ponieważ miasto odmówiło, poszły do Sądu Okręgowego z roszczeniem finansowym. Na początek za jeden rok użytkowania tego terenu zażądały 66,5 tys. zł. Po dwóch latach procesu sąd pod przewodnictwem Zofii Lehmann orzekł wczoraj, że właścicielki miały rację. Nakazał miastu wypłatę całej żądanej kwoty. – Ich prawo własności do gruntu jest bezdyskusyjne. I nie ma wątpliwości, że miasto, nie mając żadnej umowy najmu czy dzierżawy, od 1972 r. tym terenem zarządza. Oprócz kolejki są tam miejskie banery – czyli korzyść osiąga biuro promocji miasta. Jest trasa pieszo-jezdna oraz gospodarstwo pomocnicze miejskiej zieleni – wyliczała sędzia. Sąd nie zgodził się wczoraj z sugestią biegłego z dziedziny szacowania nieruchomości, że odszkodowanie (1,50 zł za metr kw. za miesiąc) powinno należeć się jedynie za część wykorzystywanego przez miasto gruntu. Biegły proponował, by miasto rozliczało się za 1850 m kw., z których realnie korzysta. – Ktoś, kto nie ma prawa własności, nie może decydować, za co płaci właścicielowi. To ona ma prawo żądać kwoty za użyczenie swojego terenu, a nie odwrotnie – argumentowała sędzia Zofia Lehmann. Kolejka maltańską od 34 lat zarządza poznańskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Ewa Pocztowa, zastępca rzecznika prasowego firmy, od nas dowiedziała się o wyroku. Nie odpowiedziała, jaki będzie miał wpływ na funkcjonowanie kolejki, która co roku zwykle ruszała z początkiem maja. Nie podała też kwoty rocznego wpływu z biletów. – W 1972 r. wybudował ją Społeczny Komitet Budowy Kolejki Dziecięcej w parku Tysiąclecia. Następnie całość przekazał nam w użytkowanie. Nie udało się wówczas ustalić, na jakiej podstawie teren został zajęty – tłumaczy Pocztowa. – Działalność kolejki ma wymiar społeczny. Powinna działać nadal. Wczorajszy wyrok otwiera spadkobierczyniom drogę do ubiegania się o kolejne, znacznie większe odszkodowanie. Tym razem za 10 ostatnich lat. Na zasadzie analogii będą mogły domagać blisko 700 tys. zł. Jeśli miasto przegra i ten przyszły proces, być może będzie musiało spłacić tę olbrzymią zaległość oraz być może co roku przelewać blisko 70 tys. zł na konto właścicielek. Na wczorajszym ogłoszeniu wyroku nie stawiły się ani właścicielki terenu, ani żaden przedstawiciel miasta. Rzecznik prasowy prezydenta Poznania Anna Szpytko nie chciała komentować wyroku. – Jest nieprawomocny, więc nie wykluczamy apelacji. Czekamy na pisemne uzasadnienie i wówczas zdecydujemy, co robić dalej – oświadczyła. Od wiosny do jesieni jeżdżą nią dzieci do Zoo i na spacery. Po drodze wąskotorowa lokomotywa z kolorowymi wagonami zatrzymuje się na dwóch stacjach Ptyś i Balbinka, gdzie można wysiąść, by udać się na spacer wzdłuż brzegu Jeziora Maltańskiego. W lecie jest jedną z głównych atrakcji turystycznych Poznania. Więcej w Gazecie Wyborczej: http://miasta.gazeta.pl/poznan/1,36001,3242473.html
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024