PKP Przewozy Regionalne likwidują pociągi

inforail
26.03.2006 21:06
„Od 1 kwietnia 2006 roku w trasy nie wyjedzie 131 pociągów regionalnych w całym kraju, które zgodnie z decyzją urzędów marszałkowskich, nie zostały objęte dofinansowaniem. PKP Przewozy Regionalne, mimo szeregu działań zmierzających do zmniejszenia kosztów i zwiększenia przychodów, nie ma środków na dalsze prowadzenie najbardziej deficytowych przewozów”–poinformował rzecznik prasowy Spółki Łukasz Kurpiewski.
 
W województwie lubelskim utrzymano kursowanie wszystkich pociagów regionalnych (foto: B.Kaj)
Dlaczego PKP likwiduje połączenia?
 
„PKP Przewozy Regionalne, mimo szeregu działań zmierzających do zmniejszenia kosztów i zwiększenia przychodów, nie ma środków na dalsze prowadzenie najbardziej deficytowych przewozów. Pociągi te stanowią 4 % ogólnej liczby pociągów uruchamianych przez Spółkę”–pisze dalej Łukasz Kurpiowski. Przez ostatnie cztery lata samorządy w całej Polsce nie zapłaciły 1 mld 693,8 mln zł za deficyt generowany przez kursujące pociągi –dodaje z kolei w rozmowie z PAP rzecznik prasowy PKP S.A. – Michał Wrzosek.
Odpowiedź na pytanie postawione w tytule jest wobec powyższych wypowiedzi przedstawicieli kolejowych spółek jednoznaczna –pociągi są likwidowane, ponieważ samorządy nie płacą PKP za ich uruchamianie. Mimo rozmów na linii województwo –kolei nie udało się utrzymać rozkładu jazdy pociągów w takim kształcie, w  jakim obowiązywał on od grudnia ubiegłego roku. Pertraktacje te są trudne, ponieważ kolej żąda od wojewodów dodatkowych pieniędzy, ci natomiast bardzo niechętnie podwyższają kwoty, jakie zostały wcześniej zarezerwowane w budżecie na dofinansowanie przewozów pasażerskich. I nie jest to wcale ich zła wola –często jest tak, że tych pieniędzy zwyczajnie brakuje.
 
Jakie pociągi zostaną zlikwidowane 1 kwietnia b.r.?  
 
Już w momencie wprowadzania w życie nowego rozkładu jazdy (11 grudnia 2005 roku) przy 1133 z 2765 pociągów regionalnych pojawiła się literka „G”, oznaczającą kursowanie do odwołania. Powszechnie wiadomo było, iż w przypadku braku porozumienia władz samorządowych z przewoźnikiem pociągi te przestaną kursować dnia 1 kwietnia 2006 roku. Po przeszło trzech miesiącach obowiązywania rozkładu jazdy możemy powiedzieć, że w tym terminie na szlakach nie pojawi się 131 pociągów. Żywot kolejnych 758 uzależniony jest od wyniku dalszych rozmów między stronami. Jeżeli nie dojdą one do porozumienia pociągi te nie wyjadą na trasy 1 lipca 2006 r. Fakt ten potwierdza Łukasz Kurpiewski: ”W sprawie kolejnych 758 pociągów z literą „G”trwają intensywne rozmowy pomiędzy Spółką i Zarządami Województw dotyczące sfinansowania deficytu. Termin ich kursowania przedłużono do 30 czerwca 2006r. i uzależniony jest od decyzji Samorządów Województw”.
Do końca obowiązywania rozkładu jazdy kursować będzie natomiast 244 pociągów, oznaczonych literką „G”. Ujęte one zostały bowiem w porozumieniach z Samorządami Województw.
 
Stacja Hel - czy niedługo przestaną docierać tu pociągi?
Umowy PKP –Samorząd Województwa
 
Na władzach każdego z województw ciąży ustawowy obowiązek zawarcia umowy z przewoźnikiem. „Spółka PKP Przewozy Regionalne podpisała umowy na wykonanie i dofinansowanie regionalnych przewozów kolejowych z Zarządami Województw: świętokrzyskiego (grudzień 2005);zachodniopomorskiego, lubelskiego (styczeń 2006);lubuskiego, podkarpackiego, podlaskiego, warmińsko –mazurskiego (luty 2006). W pozostałych regionach nie zawarto dotąd stosownych umów. Przewozy są tam kredytowane przez spółkę PKP Przewozy Regionalne i pogłębiają jej zadłużenie”–informuje Łukasz Kurpiewski . W związku z powyższym od 1 kwietnia 2006 roku rozkłady jazdy nie zmieniają się w województwach: lubelskim, lubuskim, świętokrzyskim i zachodniopomorskim.
 
Szczegółowy wykaz pociągów, które nie pojawią się na szlakach od pierwszego dnia kwietnia prezentujemy poniżej:
 
Województwo dolnośląskie:
 
1.     pociąg nr 7720 relacji Milicz (05:15) – Oleśnica (6:07)
2.     pociąg nr 7721 relacji Oleśnica (4:09) – Milicz (5:02)
3.     pociąg nr 7723 relacji Oleśnica (16:49) –Milicz (17:42)
4.     pociąg nr 7722 relacji Milicz (18:05) –Oleśnica (18:57)
5.     pociąg nr 2240 relacji Szklarska Poręba G. (6:17) –Jelenia Góra (7:25)
6.     pociąg nr 2241 relacji Jelenia Góra (4:50) –Szklarska Poręba G. (5:59)
7.     pociąg nr 2242 relacji Szklarska Poręba G. (10:06) –Jelenia Góra (11:15)
8.     pociąg nr 2243 relacji Jelenia Góra (6:20) –Szklarska Poręba G. (7:29)
9.     pociąg nr 66521 relacji Wrocław Gł. (8:25) –Szklarska Poreba G. (13:01)
10. pociąg nr 66520 relacji Szklarska Poręba G. (14:28) –Wrocław Gł. (20:10)
11. pociąg nr 2245 relacji Jelenia Góra (15:39) –Szklarska Poręba G. (16:47)
12. pociąg nr 2244 relacji Szklarska Poręba G. (17:02) –Jelenia Góra (18:11)
13. pociąg nr 3335 relacji Kłodzko Gł. (14:39) –Kudowa Z. (16:10)
14. pociąg nr 3334 relacji Kudowa Z. (17:20) –Kłodzko Gł. (18:49)
15. pociąg nr 3336 relacji Kudowa Z. (18:23) –Kłodzko Gł. (19:52)
16. pociąg nr 3333 relacji Kłodzko Gł. (9:49) –Kudowa Z. (11:20)
17. pociąg nr 3332 relacji Kudowa Z. (13:00) –Kłodzko Gł. 14:29)
18. pociąg nr 3331 relacji Kłodzko Gł. (4:14) –Kudowa Z. (5:45)
19. pociąg nr 3330 relacji Kudowa Z. (6:00 –Kłodzko Gł. (7:29)
20. pociąg nr 55132 relacji Węgliniec (6:43) –Jelenia Góra (8:13)
21. pociąg nr 55133 relacji Jelenia Góra (8:23) –Węgliniec (9:53)
22. pociąg nr 8030 relacji Wałbrzych Gł. (6:01) –Kłodzko Gł. (7:30)
23. pociąg nr 8034 relacji Wałbrzych Gł. (16:31) –Kłodzko Gł. (18:00)
24. pociąg nr 8036 relacji Wałbrzych Gł. (18:21) –Kłodzko Gł. (19:50)
25. pociąg nr 8032 relacji Wałbrzych Gł. (10:55) –Kłodzko Gł. (12:24)
26. pociąg nr 8031 relacji Kłodzko Gł. (4:14) –Wałbrzych Gł. (5:45)
27. pociąg nr 8033 relacji Kłodzko Gł. (8:34) –Wałbrzych Gł. (10:05)
28. pociąg nr 8035 relacji Kłodzko Gł. (14:44) –Wałbrzych Gł. (16:15)
29. pociąg nr 8037 relacji Kłodzko Gł. (16:34) –Wałbrzych Gł. (18:05)
30. pociąg nr 6026 relacji Żmigród (19:34) –Wrocław Gł. (20:28)
31. pociąg nr 6021 relacji Wrocław Gł. (5:12) –Żmigród (6:04)
32. pociąg nr 6621 relacji Jelcz Lask. (7:39) –Żmigród (9:15)
33. pociąg nr 6620 relacji Żmigród (10:59) –Jelcz Lask. (12:32)
34. pociąg nr 6632 relacji Wrocław Gł. (6:50) –Jelcz Lask. (7:31)
35. pociąg nr 6634 relacji Wrocław Gł. (8:50) –Jelcz Lask. (9:31)
36. pociąg nr 6623 relacji Jelcz Lask. (9:47) –Żmigród (11:34)
37. pociąg nr 6622 relacji Żmigród (13:53) –Jelcz Lask. (15:37)
38. pociąg nr 6639 relacji Jelcz Laskowice (15:47) –Wrocław Gł. (16:25)
39. pociąg nr 6023 relacji Wrocław Gł. (8:22) –Żmigród (9:15)
40. pociąg nr 6022 relacji Żmigród (9:34) –Wrocław Gł. (10:28)
41. pociąg nr 67533 relacji Oleśnica (15:47) –Ostrów Wlkp. (17:18)
42. pociąg nr 76535/4 relacji Ostrów Wlkp. (20:17) –Oleśnica (21:37)
 
To właśnie na Dolnym Śląsku zlikwidowanych zostanie najwięcej pociągów regionalnych. Jak powiedziała rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego –Izabela Zalewska województwa nie stać na pokrycie całego deficytu, dlatego też władze zmuszone są do podjęcia kroków zmierzających do likwidacji nierentownych połączeń. Dla pasażerów przygotowana zostanie komunikacja zastępcza –najpewniej autobusowa.
 
Województwo kujawsko –pomorskie:
 
  1. pociąg nr 20343 rel. Inowrocław (12:15) – Bydgoszcz Główna (13:09)
  2. pociąg nr 20340 rel. Bydgoszcz Główna (08:57) –Inowrocław (09:40)
  3. pociąg nr 4039 rel. Toruń Główny (21:13) – Bydgoszcz Główna (22:03)
  4. pociąg nr 40221 rel. Aleksandrów Kujawski (05:07) –Ciechocinek (05:17)
  5. pociąg nr 40249 rel. Aleksandrów Kujawski (21:30) –Ciechocinek (21:40)
  6. pociąg nr 40220 rel. Ciechocinek (04:44) – Aleksandrów Kujawski (04:55)
  7. pociąg nr 40248 rel. Ciechocinek (20:33) – Aleksandrów Kujawski (20:44)
  8. pociąg nr 51340 rel. Włocławek (5:29) –Kutno (6:19)
 
Patrząc na pierwotne plany, które zakładały likwidację ponad 170 pociągów wynik ten jest całkiem dobrą informacją dla mieszkańców województwa. Z drugiej strony wszystkie połączenia są ważne społecznie –tak przynajmniej twierdzi Marszałek Województwa – Waldemar Achramowicz.  
 
Województwo łódzkie:
 
1.     pociąg nr 22022 relacji Piotrków Tryb. (14:26) – Koluszki (15:04)
2.     pociąg nr 22011 relacji Koluszki (04:40) – Piotrków Tryb. (05:19)
3.     pociąg nr 44021 relacji Łowicz Gł. (18:00) – Kutno (18:40)
4.     pociąg nr 44010 relacji Kutno (04:06) – Łowicz Gł. (04:47)
5.     pociąg nr 15341 relacji Kutno (20:47) – Włocławek (21:40)
6.     pociąg nr 22222 relacji Opoczno (13:42) – Tomaszów Maz. (14:15)
7.     pociąg nr 22226 relacji Opoczno (20:56) – Tomaszów Maz. (21:29)
8.     pociąg nr 22223 relacji Tomaszów Maz. (12:55) – Opoczno (13:29)
9.     pociąg nr 21226 relacji Tomaszów Maz. (17:13) – Koluszki (17:39)
10. pociąg nr 12327 relacji Koluszki (17:48) –Tomasz ów Maz. 18:15)
11. pociąg nr 22221 relacji Tomaszów Maz. (04:49) – Skarżysko Kam. (07:00),
odwołany na odc. Tomaszów Maz. – Opoczno
12. pociąg nr 50420 relacji Płock (04:29) – Kutno (05:44)
13. pociąg nr 50422 relacji Płock (05:53) – Kutno (07:07)
14. pociąg nr 50424 relacji Płock (08:05) – Kutno (09:20)
15. pociąg nr 50520 relacji Płock (14:35) – Łódź Kaliska (17:09),
odwołany na odc. Płock – Kutno
16. pociąg nr 50426 relacji Płock (15:46) – Kutno (17:04)
17. pociąg nr 50421 relacji Kutno (05:00) – Płock (06:17)
18. pociąg nr 50423 relacji Kutno (06:08) – Płock (07:25)
19. pociąg nr 50425 relacji Kutno (09:46) – Płock (10:59)
20. pociąg nr 50427 relacji Kutno (16:04) – Płock (17:21)
21. pociąg nr 50429 relacji Kutno (19:55) – Płock (21:14)
22. pociąg nr 47131 relacji Pątnów Wieluński (05:36) – Kępno (06:25)
23. pociąg nr 47133 relacji Pątnów Wieluński (14:11) – Kępno (15:00)
24. pociąg nr 74132 relacji Kępno (15:35) – Wieluń Dąbrowa (16:13)
25. pociąg nr 74130 relacji Kępno (06:45) – Pątnów Wieluński (07:34)
26. pociąg nr 51340 rel. Włocławek (5:29) –Kutno (6:19)
 
Także w regionie łódzkim nie sprawdził się najczarniejszy scenariusz. Pierwotnie zakładano likwidację wszystkich pociągów oznaczonych literą „G”–a więc 97.
 
Województwo małopolskie:
 
  1. pociąg nr 6026 rel. Krynica (09:58) – Nowy Sącz (11:36)
  2. pociąg nr 635 rel. Nowy Sącz (22:04) –Krynica (23:36)
  3. pociąg nr 625 rel. Nowy Sącz (09:39) – Krynica (11:10)
  4. pociąg nr 6028 rel. Krynica (12:34) – Nowy Sącz (14:04)
  5. pociąg nr 7734 rel. Gorlice (22:05) – Gorlice Zag. (22:13)
  6. pociąg nr 7721 rel. Gorlice Zag. (05:44) – Gorlice (05:52)
  7. pociąg nr 721 rel. Stróże (4.21) –Jasło (5.33),
  8. pociąg nr 723 rel. Stróże (6.18) –Jasło (7.36),
  9. pociąg nr 729 rel. Stróże (15.20) –Jasło (16.43),
  10. pociąg nr 723 rel. Stróże (19.33) –Jasło (20.45),
  11. pociąg nr 70027 rel. Nowy Sącz (12.45) –Jasło (14.50) na odcinku Stróże –Jasło
  12. pociąg nr 70022 rel. Jasło (6.16) –Nowy Sącz (8.12), na odcinku Jasło – Stróże
  13. pociąg nr 724 rel. Jasło (13.30) –Stróże (14.42),
  14. pociąg nr 726 rel. Jasło (15.44) –Stróże (16.56),
  15. pociąg nr 730 rel. Jasło (18.05) –Stróże (19.19),
  16. pociąg nr 732 rel. Jasło (20.51) –Stróże (22.04),
 
Jak wynika z powyższego zestawienia miastami, które kolejowe cięcia dotknęły w sposób najdotkliwszy są Jasło i Nowy Sącz. Nie zlikwidowano natomiast żadnego pociągu rozpoczynającego bądź kończącego bieg w stolicy województwa.  
 
Województwo opolskie:
 
  1. pociąg nr 66332 rel. Brzeg (14.32) –Nysa (15.54),
  2. pociąg nr 66333 rel. Nysa (11.56) –Brzeg (13.18),
  3. pociąg nr 66331 rel. Nysa (5:56) – Brzeg (7:18),
  4. pociąg nr 66330 rel. Brzeg (7:32) – Nysa (8:54),
  5. pociąg nr 66334 rel. Brzeg (17:32) – Nysa (18:54),
  6. pociąg nr 66335 rel. Nysa (15:56) –Brzeg (17:18),
  7. pociąg nr 66431 rel. Zawadzkie (17.45) – Opole Gł. (18.40),
  8. pociąg nr 66448 rel Opole Gł. (21.17) – Zawadzkie (22.07),
Uwagę zwraca fakt, iż zlikwidowane zostaną wszystkie pociągi na linii Nysa –Brzeg. Tym samym po rocznym epizodzie linia ta zostanie ponownie wyłączona z ruchu pasażerskiego.
 
Województwo podkarpackie:
 
  1. pociąg nr 70022 rel. Jasło (6.16) –Nowy Sącz (8.12), na odcinku Jasło – Stróże
  2. pociąg nr 724 rel. Jasło (13.30) –Stróże (14.42),
  3. pociąg nr 726 rel. Jasło (15.44) –Stróże (16.56),
  4. pociąg nr 730 rel. Jasło (18.05) –Stróże (19.19),
  5. pociąg nr 732 rel. Jasło (20.51) –Stróże (22.04),
  6. pociąg nr 23421/0 rel. Stalowa Wola Rozwadów (18.03) –Rzeszów (19.56),
  7. pociąg nr 32421/0 rel. Rzeszów (4.25) –Stalowa Wola Rozwadów (6.19),
  8. pociąg nr 721 rel. Stróże (4.21) –Jasło (5.33),
  9. pociąg nr 723 rel. Stróże (6.18) –Jasło (7.36),
  10. pociąg nr 729 rel. Stróże (15.20) –Jasło (16.43),
  11. pociąg nr 723 rel. Stróże (19.33) –Jasło (20.45),
  12. pociąg nr 70027 rel. Nowy Sącz (12.45) –Jasło (14.50) na odcinku Stróże – Jasło
 
Województwo podlaskie:
 
  1. pociąg nr 79821 relacji Białystok (5.28) –Suwałki (8.12)
  2. pociąg nr 79826 relacji Suwałki (13.52)–Białystok (16.41)
 
Zlikwidowane pociągi przynosiły rocznie stratę w wysokości 2 mln złotych. Podróżowali nimi głównie uczniowi, którzy od 1 kwietna będą zmuszeni do korzystania z usług PKS Suwałki.
 
Województwo pomorskie:
 
  1. pociąg nr3331 Czersk (05:37) –Bąk (06:03)
  2. pociąg nr3333 Czersk (15:15) –Bąk (15:41)
  3. pociąg nr3332 Bąk (06:18) –Czersk (06:44)
  4. pociąg nr3334 Bąk (16:00) –Czersk (16:26)
  5. pociąg nr91121 Malbork (13:05) –Elbląg (13:32)
  6. pociąg nr60326 Malbork (13:27) – Iława Gł.(14:30)
  7. pociąg nr77222 Ustka (05:52) –Słupsk (06:13)
  8. pociąg nr77226 Ustka (10:35) –Słupsk (10:56)
  9. pociąg nr77230 Ustka (16:00) –Słupsk (16:21)
  10. pociąg nr77232 Ustka (19:05) –Słupsk (19:26)
  11. pociąg nr77221 Słupsk (05:21) –Ustka (05:42)
  12. pociąg nr77225 Słupsk (10:00) –Ustka (10:21)
  13. pociąg nr77229 Słupsk (15:30) –Ustka (15:51)
  14. pociąg nr77231 Słupsk (18:35) –Ustka (18:56)
  15. pociąg nr 60331 relacji Iława Gł. (17:03) Malbork (18:06)
  16. pociąg nr 60325 relacji Iława Gł. (10.21) –Malbork (11.24)
Na uwagę zwraca fakt likwidacji połączeń na trasie Słupsk –Ustka. Obiektywnie przyznać trzeba, iż jest to linia typowo turystyczna, korzystają z niej głównie wczasowicze spędzający wakacje nad Bałtykiem.
 
Województwo śląskie:
 
Ewentualne zawieszenie pociągów nastąpi dopiero z dniem 1 lipca 2006 roku.
 
Województwo warmińsko –mazurskie:
 
  1. pociąg nr 9623 relacji Olsztyn Gł. (12.08) Szczytno (13.02)
  2. pociąg nr 9626 relacji Szczytno (13.12) Olsztyn Gł. (14.05)
  3. pociąg nr 9628 relacji Szczytno (17.25) Olsztyn Gł. (18.24)
  4. pociąg nr 9141/0 relacji Elbląg (14.39) Braniewo (16.02)
  5. pociąg nr 9142/3 relacji Braniewo (16.15) Elbląg (17.37)
  6. pociąg nr 60331 relacji Iława Gł. (17:03) Malbork (18:06)
  7. pociąg nr 97020 relacji Olsztyn Gł. (6.42) Działdowo (8.09)
  8. pociąg nr 60325 relacji Iława Gł. (10.21) –Malbork (11.24)
 
„Nie stać nas na festiwal pociągów”- twierdzą przedstawiciele województwa. Osiem zlikwidowanych pociągów –to wynik wcale nienajgorszy, zważywszy, iż początkowo mówiono o osiemdziesięciu.
 
W Wielkopolsce zlikwidowano kilkanaście pociągów (foto: B.Kaj)
Województwo wielkopolskie:
 
  1. pociąg nr 822 Chodzież (7:00) –Poznań Gł. (8:38)
  2. pociąg nr 820 Chodzież (3:59) –Poznań Gł. (5:28)
  3. pociąg nr 821 Poznań gł. (22:50) –Chodzież (00:17)
  4. pociąg nr 532 Ostrów Wlkp. (15:50) –Kępno (16:34)
  5. pociąg nr 539 Kępno (17:27) –Ostrów Wlkp. 18:12)
  6. pociąg nr 5521 Kalisz (22:50) –Ostrów Wlkp. (23:18)
  7. pociąg nr 87442 Kołobrzeg –Kalisz (22:31) na odcinku Ostrów Wlkp. –Kalisz
  8. pociąg nr 76535/4 relacji Ostrów Wlkp. (20:17) –Oleśnica (21:37)
  9. pociąg nr 74132 relacji Kępno (15:35) – Wieluń Dąbrowa (16:13)
  10. pociąg nr 74130 relacji Kępno (06:45) – Pątnów Wieluński (07:34)
  11. pociąg nr 78135 rel. Poznań Gł. (22.38) – Krzyż (23.51) na odcinku Wronki –Krzyż,
  12. pociąg nr 87120 rel. Krzyż (04.03) –Poznań Gł. (5.20) na odcinku Krzyż –Wronki,
  13. pociąg nr 67533 relacji Oleśnica (15:47) –Ostrów Wlkp. (17:18)
  14. pociąg nr 47131 relacji Pątnów Wieluński (05:36) – Kępno (06:25)
  15. pociąg nr 47133 relacji Pątnów Wieluński (14:11) – Kępno (15:00)
 
 
Szczegółowe informacje na temat zawieszonych pociągów, jak również wykaz tych, które być może nie pojawią się na szlakach od 1 lipca 2006 roku można znaleźć na stronach www.pkp.pl oraz www.pr.pkp.pl .