Powstaje ekspertyza dla drogi wodnej E-70
Cztery polskie województwa wspólnie rozpoczynają realizację projektu rewitalizacji międzynarodowej śródlądowej drogi wodnej E-70, łączącej Antwerpię w Belgi z litewską Kłajpedą. Przywrócenie szlakowi żeglowności to szansa na zwiększenie naszych wpływów z turystyki. Między Antwerpią a Kłajpedą wodna E-70 prowadzi między innymi przez Berlin, Gdańsk i Kaliningrad, spinając belgijską i niemiecką sieć szlaków wodnych z Notecią, Kanałem Bydgoskim, Brdą, Wisłą i Zalewem Wiślanym. Na trasie znajdują się między innymi Bydgoszcz, Nakło, Toruń, Chełmno i Grudziądz, a także atrakcyjne turystycznie tereny w regionie parków krajobrazowych, rezerwatów przyrody i ostoi zwierzyny. Polski odcinek drogi jest na razie w dużej mierze nieżeglowny. Samorządy czterech województw –pomorskiego, kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego i lubuskiego – zdecydowały się na wspólną realizację projektu, którego efektem będzie jego otwarcie najpierw dla żeglugi turystycznej, a później także dla transportu towarów. – Z inicjatywą rewitalizacji polskiego odcinka E-70 wystąpił w ubiegłym roku marszałek województwa pomorskiego, dlatego to ten region jest koordynatorem przedsięwzięcia. Koszt inwestycji szacujemy wstępnie na 10 miliardów euro. Jest wielce prawdopodobne, że uda się uzyskać finansowe wsparcie Komisji Europejskiej, zwłaszcza, że naszymi działaniami w tym zakresie interesuje się niemiecki kraj związkowy Brandenburgia. Unia Europejska chętnie wspiera międzynarodowe projekty regionów –komentuje marszałek województwa kujawsko-pomorskiego, Piotr Całbecki.
Zaczynamy od koncepcji
Pierwszym etapem przedsięwzięcia będzie opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej. Kosztami przygotowania dokumentu podzielą się samorządy wymienionych wyżej czterech województw. Na początku kwietnia br. sejmik województwa kujawsko-pomorskiego podjął uchwałę upoważniająca zarząd województwa do podpisania stosownego porozumienia. Finansowy udział województwa kujawsko-pomorskiego w tej fazie projektu wyniesie 200 tysięcy złotych. W dokumencie możemy m.in. przeczytać: „Reaktywowanie żeglugi na rzekach, w tym żeglugi w celach turystycznych przyczyni się również do unowocześnienia układów transportowych wewnątrzregionalnych (kierunek działań 2.2.2.).
Realizując zapisy Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko-Pomorskiego, dnia 26 lipca 2008 r. w Kadynach na spotkaniu przedstawicieli województw położonych na szlaku Międzynarodowej Drogi Wodnej E-70 Wicemarszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego podpisał List Intencyjny w sprawie wstępnego ustalenia zasad współpracy w zakresie opracowania projektu programu dostosowania polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 do parametrów II klasy technicznej oraz opracowania wstępnego studium wykonalności programu, wyrażając tym samym wolę Samorządu Województwa do współpracy w realizacji niniejszego przedsięwzięcia. Podpisany List Intencyjny jest zwieńczeniem działań podejmowanych w tym zakresie już od dnia 5 sierpnia 2006 r., kiedy to w Kątach Rybackich marszałkowie sześciu województw położonych na szlaku MDW E-70 podpisali Deklarację Współpracy w sprawie rozwoju wzdłuż Międzynarodowej Drogi Wodnej E-70 na obszarze Polski. Następstwem owego wydarzenia było podpisanie przez marszałków kolejnego dokumentu potwierdzającego wolę dalszej współpracy w zakresie aktywizacji gospodarczej szlaku wodnego –Memorandum Sygnatariuszy deklaracji w sprawie rozwoju wzdłuż Międzynarodowej Drogi Wodnej E-70 na obszarze Polski, które miało miejsce 30 czerwca 2007 r. w Krynicy Morskiej.
Zgodnie z Uchwałą Nr XXIX/581/08 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie budżetu województwa na rok 2009 w budżecie województwa zabezpieczona jest kwota w wysokości 200 000,00 zł (dział 600, rozdział 60095, §2330) na realizację zadania pn. „Rewitalizacja Międzynarodowej Drogi Wodnej E 70 jako element rozwoju gospodarczego i turystycznego województwa”. Z uwagi na przebieg planowanej Międzynarodowej Drogi Wodnej E 70 przez obszar Województwa Pomorskiego, Warmińsko-Mazurskiego, Kujawsko-Pomorskiego, Wielkopolskiego, Zachodniopomorskiego oraz Lubuskiego zasadnym jest opracowanie spójnej dokumentacji wspierającej aktywizację turystyczno –gospodarczą całej drogi wodnej. Pierwszym jej etapem będzie opracowanie Koncepcji programowo-przestrzennej rewitalizacji śródlądowej drogi wodnej relacji wschód-zachód obejmującej drogi wodne: Odra, Warta, Noteć, Kanał Bydgoski, Wisła, Nogat Szkarpawa oraz Zalew Wiślany (planowana droga wodna E 70 na terenie Polski). Niniejsza koncepcja będzie opracowaniem eksperckim mającym na celu ocenę obecnego stanu drogi wodnej E 70 oraz przedstawienie rozwiązań wariantowych przystosowania szlaku wodnego do II i IV klasy technicznej. Na lidera projektu wybrano Województwo Pomorskie, które posiada największe doświadczenie w zakresie realizacji projektów tego typu (realizuje obecnie projekt „Pętla Żuławska”) oraz dysponuje odpowiednio przygotowaną merytorycznie kadrą.”