Griffin na testach w Czechach. Potem jeszcze 4 inne kraje
W tym tygodniu Newag rozpocznie testy swojej nowej lokomotywy serii E4MSUa-002 na czeskim torze badawczym Instytutu Kolejnictwa (VUZ).
VUZ poinformował o przybyciu lokomotywy na tor w mediach społecznościowych.
Sześć krajów
Zgodnie z umową zawartą z PKP Intercity producent będzie musiał uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów na terenie Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji i Węgier. Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość do 200 km/h, pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Docelowo lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskiej, lecz również europejskiej sieci kolejowej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Lokomotywa, która przyjechała do Czech to jeden z 15 zamówionych pojazdów, które powstają w nowosądeckiej fabryce. Umowa, zawarta w październiku 2021 r. między PKP Intercity a producentem taboru NEWAG, objęła zakup 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych z opcją na dodatkowe 5 pojazdów. Narodowy przewoźnik skorzystał z prawa opcji i postanowił rozszerzyć zakup o 5 dodatkowych lokomotyw. Wartość zamówienia wzrosła tym samym z 258,6 do blisko 388 mln zł brutto.
Przypomnijmy, że Newag dostarczy jeszcze 63 takie lokomotywy, na podstawie umowy zawartej pod koniec 2023 roku. Jak poinformował członek Zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk będą one identyczne jak lokomotywy zakontraktowane wcześniej.