Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

16 nowych ezt-ów dla regionu radomskiego. Od PESY [wizualizacje]

inforail
18.12.2023 12:45

Samorząd województwa mazowieckiego kupił kolejne pociągi dla Kolei Mazowieckich. Flotę spółki zasili 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które dostarczy PESA.

Wartość zamówienia to ponad 458,5 mln zł.

Umowa na pociągi podpisana

W poniedziałek, 18 grudnia 2023 roku, umowę w tej sprawie podpisali przedstawiciele spółek Koleje Mazowieckie oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz. Będą to EZT-y typu 61WE model REGIO 160. 

Zakup pojazdów to dobra wiadomość przede wszystkim dla pasażerów. Inwestycja pozwoli na zwiększenie komfortu podróży, a także skrócenie czasu przejazdu na najbardziej obciążonych odcinkach łączących aglomerację warszawską z pozostałymi obszarami województwa mazowieckiego, łódzkiego, lubelskiego i świętokrzyskiego.

Konsekwentnie unowocześniamy tabor Kolei Mazowieckich. Ta spółka ma najnowocześniejszy tabor, jeśli chodzi o spółki regionalne. Rok, który się kończy zamknie liczbą 59-60 mln pasażerów.

Oprócz głównych linii kolejowych obsługujemy odcinki na pograniczu województwa, gdzie są potrzebne pojazdy mniejsze, dwuczłonowe. Będziemy chcieli, żeby operowały w regionie radomskim. Mam nadzieję, że ten kontrakt zostanie zrealizowany zgodnie z umową do 2026 roku. To wszystko służy pasażerom. Oferujemy wysoką jakość połączeń i dobrą usługę – powiedział Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego.

Przypomnijmy, że PESA wygrała przetarg na dostawę 16 ezt-ów. Zostały w nim złożone dwie oferty: PESA Bydgoszcz S.A. z ceną 580 087 680,00 zł brutto, oceniona na 86,6435 pkt;

Stadler Polska sp. z o.o. z ceną 723 243 621,12 zł brutto, oceniona na 83,7650 pkt.

Dopiero co zakończyliśmy kontrakt na zakup 61 ezt-ów. Idąc dalej kupujemy 16 dwuczłonowych ezt-ów i na tym nie poprzestajemy. 10 z tych ezt-ów będzie operowało na trasach radomskich: Radom-Drzewica, Radom-Dęblin, Radom-Skarżysko-Kamienna i Radom-Warka-Warszawa. To skok cywilizacyjny jeśli chodzi o świadczenie usług na tych połączeniach. Wartość kontraktu to 460 mln zł, finansowanie zapewnia samorząd województwa mazowieckiego. Do tego dochodzi budowa serwisowni dla tych pociągów w Radomiu – stwierdził Rafał Rajkowski, wicemarszałek województwa mazowieckiego.

 – To kolejny krok samorządu województwa do usprawnienia komunikacji kolejowej w regionie i przywrócenia kolei w Kozienicach. Przypomnę, że dofinansujemy budowę 23,5-kilometrowego odcinka linii kolejowej Kozienice–Dobieszyn. Przeznaczyliśmy na to 45 mln zł, czyli praktycznie cały wkład własny do projektu zakwalifikowanego do Programu Kolej Plus. Już na początku grudnia podpisaliśmy umowę w tej sprawie - dodał wicemarszałek.

Podpisanie umowy na nowe ezt-y dla Kolei Mazowieckich

Przedmiotem umowy jest dostawa 16 sztuk fabrycznie nowych dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z pakietem naprawczo-pozderzeniowym dla EZT, przeprowadzeniem szkolenia osób wskazanych przez zamawiającego z zakresu obsługi EZT oraz serwisem dostarczanych pojazdów EZT w poziomie utrzymania P1, P2, P3 od dnia dostarczenia poszczególnych pojazdów do dnia 31 grudnia 2031 roku.

Zamawiający może skorzystać z opcji w zakresie wykonania:

- serwisowania dostarczanych EZT w poziomie utrzymania P1, P2, P3 w okresie od 01 stycznia 2032 r. do upływu 18 lat, licząc od dostawy danego EZT, albo do osiągnięcia przez dany EZT, przebiegu wynoszącego 2 160 000 km, w zależności co nastąpi pierwsze;

- maksymalnie dwóch napraw w poziomie utrzymania P4 każdego dostarczonego EZT w ramach zamówienia, w związku z osiągnięciem czasu lub przebiegu do naprawy w tym poziomie.

Zamawiający wymaga dostawy pakietu naprawczo-pozderzeniowego wraz z dostawą pierwszego EZT.

Zamówienie powinno zostać zrealizowane do 31 grudnia 2031 roku.

Jednostki mają zostać skierowane do obsługi połączeń w regionie radomskim.

Mamy długą, wieloletnią współpracę z PESĄ. Wśród pojazdów Kolei Mazowieckich znajdują się Elfy i piętrowe składy. Teraz przyszedł czas na krótkie ezt-y, które trafią, oprócz Radomia, do Łukowa i Sokołowa Podlaskiego. Prawdopodobnie za 2,5 roku będziemy mieli pierwszy pojazd PESY. Nie zwalniamy tempa i będziemy rozwijać mazowiecką kolej – powiedział Robert Stępień, prezes Kolei Mazowieckich.

Kończący się rok był również bardzo udany. Zakończyliśmy realizację rekordowego w historii polskiej kolei zamówienia na dostawę 61 EZT FLIRT ER160, podpisaliśmy umowę na budowę nowoczesnego zaplecza w Radomiu, a teraz spotykamy się na podpisaniu umowy na zakup 16 dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Cieszę się, że spółka, pierwszy samorządowy przewoźnik kolejowy, obecnie już z prawie 20-letnim doświadczeniem, dynamicznie się rozwija i wciąż inwestuje w nowe projekty, realizując tym samym kolejne cele. Jest to możliwe dzięki wsparciu samorządu województwa mazowieckiego oraz środków unijnych - dodał.

Czeka nas 6 miesięcy wspólnych uzgodnień szczegółów. Będą to nowoczesne, dwuczłonowe ezt-y, rozwijające prędkość 160 km/h. W tej chwili podobnych pojazdów budujemy 120. Dla nas jest to najbardziej typowy pojazd, bo PESA specjalizowała się w takich składach. Pojazdy będą przygotowane do współpracowania ze wszystkimi systemami bezpieczeństwa. Dziś pojazdy są bardzo lekkie, ale i bardzo przyjazne klientom. Jako PESA zwracamy uwagę na potrzeby pasażerów, wykorzystując doświadczenia z różnych miejsc, w których jeżdżą nasze pojazdy. Terminy dostaw na pewną zostaną dotrzymane – mówił Krzysztof Zdziarski, szef PESY.

– To dla nas powód do szczególnej dumy, że świętujące wkrótce swoje 20-lecie Koleje Mazowieckie w kolejny etap historii wjadą nowoczesnymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi PESA. Jestem przekonany, że te przyjazne środowisku i bezpieczne pojazdy staną się symbolem komfortu podróży i zadowolenia pasażerów  - dodał.