Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kujawsko-pomorskie chce KDP

inforail
21.07.2023 12:15

Parlamentarzyści, samorządowcy, eksperci i przedstawiciele środowisk biznesowych spotkali się dziś (21 lipca) w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Marszałkowskim, by rozmawiać na temat sieci kolei dużych prędkości (KDP), powstającej w Polsce w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

Proponowana sieć KDP, która ukształtuje i spetryfikuje relacje transportowe w kraju na wiele dziesięcioleci, a która praktycznie pomija najważniejsze miasta regionu, nie jest dla satysfakcjonująca.

CPK (nie) bez lokalnych społeczności

Centralny Port Komunikacyjny, nad powstaniem którego trwają obecnie zaawansowane prace, to przyszły wielki hub komunikacyjny między Warszawą i Łodzią, integrujący transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 kilometrów na zachód od stolicy na obszarze 3 tysięcy hektarów zostanie wybudowany port lotniczy, który początkowo będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. Na program kolejowy inwestycji składa się budowa 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących ze wszystkich polskich regionów do Warszawy i CPK. Każda ze szprych składać się będzie z nowych linii o standardzie dużych prędkości oraz ze zmodernizowanych elementów istniejącej infrastruktury kolejowej. Docelowo powstać ma prawie 2 tysiące kilometrów nowych torów.

Realizacja tej inwestycji wprowadzi trwałe zmiany w strukturze funkcjonalno-przestrzennej kraju, definiując na nowo kwestie konkurencyjności i atrakcyjności inwestycyjnej regionów i poszczególnych ośrodków.

- Nie można prowadzić tego rodzaju projektów bez podmiotów, które reprezentują lokalne społeczności, bez samorządowych władz województwa reprezentujących dwumilionowy region. Kolej dużych prędkości nie interesuje nas jako przedsięwzięcie tranzytowe, ale jako projekt, z którego skorzystają wszyscy mieszkańcy Kujaw i Pomorza – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

Pierwsze duże ważne spotkanie w tej sprawie odbyło się w Toruniu 17 maja. Zebrani, samorządowcy i eksperci, przyjęli wówczas stanowisko, w którym stwierdzono, że województwo kujawsko-pomorskie, podobnie jak inne polskie regiony, powinno być beneficjentem inwestycji, co oznacza przede wszystkim budowę linii kolejowej Bydgoszcz-Toruń-Włocławek w najwyższych standardach. Podobny w wymowie dokument, wzywający rząd do korzystnych dla Kujaw i Pomorza zmian w koncepcji sieci kolei dużych prędkości, przyjął w czerwcu sejmik województwa.