Jest przetarg na remont uszkodzonej przez wiatr bytomskiej parowozowni
Samorząd Bytomia ogłosił przetarg na naprawę uszkodzonego przez silny wiatr dachu parowozowni przy ul. Reja, z której korzysta Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (SGKW) - operator zabytkowej kolejki wąskotorowej, łączącej Bytom z Miasteczkiem Śląskim.
W ramach remontu zostanie usunięta uszkodzona papa i położona nowa, oczyszczone będą konstrukcja nośna i podstawy świetlików oraz wykonane obróbki blacharskie.
Zakres prac
Wykonawcy mogą składać oferty do 19 lipca, prace powinny zakończyć się do 30 dni od podpisania umowy – przekazał Urząd Miejski w Bytomiu.
„Od 2021 roku nasze miasto jest członkiem Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Wspieramy kolej wąskotorową dotacjami, współfinansujemy przewozy dla dzieci i młodzieży oraz modernizujemy infrastrukturę zarówno torową, jak i obiekty przy ul. Reja” - powiedział wiceprezydent Bytomia Michał Bieda. Jak zaznaczył, remont dachu parowozowni jest konieczny, ponieważ znajdują się w niej lokomotywy, które obsługują ruch turystyczny na trasie z Bytomia do Tarnowskich Gór i Miasteczka Śląskiego.
Co roku SGKW uruchamia kursy według wakacyjnego rozkładu jazdy na liczącej 21 km trasie z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego. To jedyny zachowany odcinek górnośląskiej sieci wąskotorowej, która w najlepszych czasach liczyła (bez bocznic) ponad 200 km. Wzdłuż istniejącej do dziś linii znajdują się m.in.: stacja Bytom Karb Wąskotorowy, zabytkowa Elektrociepłownia Szombierki, stary kamieniołom i rezerwat bukowy na pograniczu Bytomia i Tarnowskich Gór, wpisane na listę UNESCO inne tarnogórskie podziemia pogórnicze, czy zalew rekreacyjny Nakło-Chechło.
Pochodzący z lat dwudziestych XX w. budynek lokomotywowni ucierpiał podczas silnego wiatru, który oderwał element naświetli, uszkadzając dach obiektu. Został doraźnie zabezpieczony, by uchronić parowozownię przed zalaniem, zwłaszcza w trakcie intensywnych opadów deszczu. Konieczna jest jednak kompleksowa naprawa dachu, polegająca na demontażu pokrycia z papy, osadzeniu nowego naświetla z poliwęglanu, wykonaniu obróbek blacharskich i położeniu nowej papy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dodatkowo poprawiony zostanie także stan techniczny budynku parowozowni. Realizacja tych prac pozwoli nie tylko na zmniejszenie zawilgocenia ścian zewnętrznych, ale również posadzki wewnątrz lokomotywowni.
Bytomscy urzędnicy przypominają, że lokalny samorząd w ostatnich latach aktywnie wspiera Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, przeprowadzając remonty infrastruktury, ale również pozyskując tabor kolejowy. W 2022 r. naprawione zostało 550 m bieżących torowiska za 499 tys. zł, miasto pozyskało z czterech kopalń m.in. lokomotywy, wozy urobkowe, wozy średnie do transportu materiałów, wagony podsadzkowe oraz wóz do transportu butli technicznych, a także napęd zwrotnicowy ręczny i elektryczny, puszki kablowe, tory kolejowe oraz pręty nastawcze.
W 2021 r., po trwającym blisko rok gruntownym remoncie kotła, oddana do eksploatacji została lokomotywa parowa „Ryś” pochodząca z 1950 r. Z kolei w 2020 r. wyremontowane zostało 1160 metrów linii kolei wąskotorowej za blisko 834 tys. zł. W ramach zrealizowanych prac wykonawca zmodernizował torowisko w okolicach stacji Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny oraz w rejonie Dąbrowy Miejskiej. Zdemontowane zostały stare podkłady i tory kolejowe, a następnie wykonano nowe podbudowy z kruszywa oraz położono nowe podkłady i tory kolejowe.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe powstały w 1853 r. Są najstarszą koleją wąskotorową w Polsce i drugą najstarszą koleją tego typu w Europie, starsza jest tylko Ffestiniog Railway w Walii. Przez ponad 140 lat służyła przemysłowi, przewożąc węgiel, rudy metali i kamień.
Gęsta sieć wąskich torów o rozstawie 785 mm łącząca większość górnośląskich hut i kopalń rozciągała się od Raciborza na południowym zachodzie po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy. Rozwój transportu samochodowego w drugiej połowie XX wieku spowodował, że kolej wąskotorowa miała co raz mniej towarów do przewożenia. Zamykano kolejne linie. Pociągi towarowe przestały kursować w 2001 r.(PAP)