Gdańsk z pełną informacją przesiadkową: tramwaje, autobusy i pociągi

infotrans
03.04.2023 18:00

Gdańsche uruchomić system informacji pasażerskiej, który poinformuje o możliwości przesiadek na inne środki transportu jak tramwaje, autobusy oraz pociągi regionalne.

Dotyczyć one będą nie tylko przystanku, do którego dojeżdżają pasażerowie, ale również jego okolicy. O szczegółach technicznych projektu mówili 3 kwietnia m.in. Piotr Borawski - zastępca prezydenta Gdańska oraz Wojciech Siółkowski z ZTM Gdańsk i Jerzy Wiatr z GAiT Gdańsk.

W Dwa lata

Nowy system wprowadzany będzie sukcesywnie w pojazdach GAiT wyposażonych w ekrany LCD. Obecnie wyposażonych jest w nie ponad 80 proc. tramwajów i 50 proc. autobusów. W ciągu dwóch lat wszystkie gdańskie tramwaje będą je posiadać, gdyż wyposażane są w nie podczas prowadzonej sukcesywnie modernizacji. W ciągu najbliższych dwóch lat wzrośnie także liczba autobusów wyposażonych w ekrany. Posiadają je wszystkie nowe pojazdy, a już wkrótce flotę autobusową zasili 18 autobusów elektrycznych.

-„W Polsce w kilku miastach są systemy informacji przesiadkowej, ale są one dużo prostsze i zawsze podają informację o przesiadce z danego przystanku, do którego jedziemy. Tu pokazujemy przesiadki z przystanków w promieniu 200 metrów, także kolejowych – wskazuje Jerzy Wiatr, wiceprezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

-„Przez ostatnie kilka miesięcy pracowaliśmy nad tym systemem wspólnie z Gdańskimi Autobusami i Tramwajami oraz Zarządem Transportu Miejskiego - mówił Piotr Borawski. - Postanowiliśmy wykorzystać tę infrastrukturę, którą mamy w bardzo wielu autobusach i tramwajach po to, by poprawić informację pasażerską. Zaproponować pewnego rodzaju nowinkę, której nie ma jeszcze w komunikacji miejskiej w Polsce. System będzie informować pasażerów w czasie rzeczywistym, korzystając z mapy, dokładnie odwzorowującej przystanek, na którym jesteśmy, na jakie środki transportu można się przesiąść w ciągu najbliższych 15 minut.

W pojeździe komunikacji miejskiej (od lewej): zastępca prezydent Gdańska Piotr Borawski oraz radni Beata Dunajewska i Krystian Kłos
fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

Jak to działa?

Jakich informacji dostarcza pasażerowi system zintegrowanej dynamicznej informacji przesiadkowej?

-"Informacja pasażerska nie będzie podawać rozkładowego czasu jazdy, tylko miejsca, gdzie rzeczywiście znajdują się te pojazdy - dodaje Piotr Borawski. - Wiemy, że w trakcie dnia, gdy są zatory i zdarzają się też nieprzewidziane sytuacje, to mamy albo przyspieszenie, albo opóźnienia pojazdów. Pasażerowie, którzy będą jechali autobusem czy tramwajem, zbliżając się do przystanku, będą mieli w czasie rzeczywistym informacje, na jaki środek transportu mogą się przesiąść.

Na ekranach dostępne będą możliwe przesiadki w ciągu najbliższych 15 minut. Z aktualnego przystanku, do którego dojeżdżają pasażerowie, ten  czas wynosić będzie powyżej 1 minuty i jest to realny czas na zmianę środka transportu. Natomiast z przystanków oddalonych do ok. 200 m, ten czas będzie wynosił powyżej 3 minut.

Głównym elementem systemu są usługi pobierające dane z zewnętrznych źródeł. Codziennie aktualizowane są dane dotyczące rozkładów jazdy i lokalizacji przystanków, które następnie są przetwarzane i zapisywane w bazie. Na ich podstawie (PKM, SKM, Tristar) oraz informacji z GAiT usługa znajdująca się na serwerze komunikacyjnym udostępnia dane dla tablic.

- Tablica każdego pojazdu zbliżającego się do przystanku sprawdza w systemie aktualne odjazdy i prezentuje pasażerom rzeczywiste (dynamiczne) czasy odjazdów SKM, PKM, tramwajów i autobusów - mówił Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych spółki GAiT. - System dostarcza informacje na temat wszelkich możliwych przesiadek dostępnych w okolicy, a nie tylko z przystanku docelowego. To odróżnia go od innych systemów przesiadkowych w kraju.

Kolejna odsłona

- Dziś pokazujemy kolejną odsłonę nowych i nowoczesnych technologii w gdańskiej komunikacji - mówił Wojciech Siółkowski, zastępca dyrektora ds. operacyjnych w ZTM. - One są już obecne u nas od 2017 roku. Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku udostępnia tak zwane otwarte dane, z których korzystają programiści, tworząc różne, przydatne w podróży aplikacje. Na około 200 przystankach komunikacji miejskiej w Gdańsku są tablice systemu informacji pasażerskiej, które prezentują realne czasy odjazdu, z których pasażerowie bardzo chętnie korzystają. Te same tablice w formie wirtualnej można znaleźć na naszej stronie internetowej. Od prawie 2 lat posiadamy także mapę, na której pokazywane są aktualne pozycje pojazdów na trasach. Cieszymy się, że pojawia się to uzupełnienie w formie systemu dynamicznej informacji przesiadkowej i liczymy, że ono także spodoba się naszym pasażerom.

Jakie jeszcze inne udogodnienia dla pasażerów wprowadzane są w pojazdach GAiT?

W ramach modernizacji i napraw głównych w pojazdach montowane są rozwiązania zastosowane w najnowszych pojazdach GAiT, takie jak wewnętrzne boczne tablice wyświetlające trasę linii. Pasażer może w ten sposób śledzić w czasie rzeczywistym, na jakim przystanku pojazd się znajduje i do jakich przystanków zmierza. Pojazdy GAiT zyskują nowe funkcjonalności dzięki wprowadzaniu przez Spółkę najświeższych rozwiązań w oprogramowaniu systemu informacji pasażerskiej. Taką nową funkcjonalnością jest, przydatna pasażerom, informacja o czasie podroży od aktualnego przystanku do kolejnych przystanków na trasie. To nowe udogodnienie dla pasażerów jest obecnie sukcesywne wdrażane w pojazdach GAiT.