Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dwóch nowych przewoźników i nowe trasy. Rośnie ruch pasażerski na Lotnisku Chopina

infoair
07.03.2023 08:30
Ruch pasażerski na Lotnisku Chopina rośnie; w styczniu br. osiągnął poziom 95 proc. rekordowego 2019 r. - poinformował prezes Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze Stanisław Wojtera. W nadchodzącym sezonie letnim w porcie pojawi się dwóch nowych przewoźników, będą też nowe trasy - dodał.

Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL) zarządza największym lotniskiem pasażerskim w Polsce, czyli warszawskim Lotniskiem Chopina.

Obserwujemy, że ruch pasażerski na Lotnisku Chopina rośnie. W styczniu 2023 r., w porównaniu do rekordowego 2019 r., ruch jest już na poziomie 95 proc. Podobnie sytuacja wygląda z pasażerami transferowymi - Lotnisko Chopina odnotowuje wzrost i zbliża się do poziomu z 2019 r. - powiedział prezes PPL Stanisław Wojtera, przedstawiają m.in. plany na zbliżający się letni rozkład lotów na Lotnisku Chopina.

Z danych PPL wynika, że w styczniu br. lotnisko odprawiło 1 mln 134 tys. 876 pasażerów, a w styczniu 2019 r. było to 1 mln 192 tys. 918 podróżnych. Jeśli chodzi o liczbę operacji lotniczych (starty i lądowania samolotów) w styczniu tego roku było ich 11 tys. 542, wobec 14 tys. 864 w styczniu 2019 r.

Według wstępnych statystyk PPL, w lutym Lotnisko Chopina odprawiło 1 mln 119 tys. pasażerów, w lutym 2019 było to 1 mln 168 tys. osób.

Szef PPL przekazał, że w nadchodzącym sezonie letnim na warszawskim lotnisku pojawi się dwóch nowych przewoźników: islandzki Play z lotami do Reykjaviku oraz powracająca linia Brussels Airlines z lotami do Brukseli. Oprócz będą nowe trasy m.in. Wizz Air i także powracającego na Lotnisko Chopina irlandzkiego Ryanair.

Jak zauważa Wojtera, na przestrzeni ostatnich trzech lat zmienił się profil pasażera z biznesowego na turystycznego. "Obserwujemy mniejszą liczbę menedżerów, ale z kolei widzimy powrót pasażerów z Mazowsza" - powiedział.

Podkreślił, że stołeczny port zbliża się do granicy przepustowości.

Przyczyną są przede wszystkim rosnący ruch pasażerski, ograniczenia związane z "Core Night" i liczba stanowisk obsługujących duże samoloty. Obecnie możemy realizować tylko 600 operacji na dobę i są to ograniczenia wynikające z przepisów - wskazał Wojtera.

Jak tłumaczył, na przepustowość składa się kilka elementów, m.in. wydajność infrastruktury lotniczej, terminalowej, miejskiej (drogowej) czy środowiskowej.

Jak dodał, "doskonałym uzupełnieniem" dla Lotniska Chopina będzie Lotnisko Warszawa-Radom. W jego ocenie będzie ono naturalnym wyborem nie tylko dla mieszkańców Radomia, ale też całego Mazowsza i sąsiednich województw - świętokrzyskiego, kieleckiego i lubelskiego.

Lotnisko formalnie może zacząć działać od 20 kwietnia, natomiast pierwsza regularna operacja zaplanowana jest na 27 kwietnia - powiedział.

Przypomniał, że Lotnisko Warszawa-Radom otrzymało certyfikat lotniska użytku publicznego, wydany na bazie przepisów europejskich. Oznacza to, że port spełnia wszystkie wymagania prawa unijnego, m.in. pod względem infrastruktury i bezpieczeństwa.

Zgodnie z zapowiedziami, z Lotniska Warszawa-Radom będzie można polecieć do pięciu kierunków regularnych PLL LOT: Kopenhagi, Paryża, Prewezy, Rzymu i Tirany. Dodatkowo radomski port zaoferuje siedem kierunków czarterowych, takich jak: Antalya, Burgas, Dżerba, Monastyr, Palma de Mallorca, Taba, Warna.

Lotnisko Chopina w Warszawie to największy port lotniczy w Polsce. W ubiegłym roku lotnisko odprawiło ponad 14,4 mln podróżnych.