W 2023 r. koniec większości prac na odcinku Rail Baltica Czyżew-Białystok

inforail
19.01.2023 12:45

W 2023 r. zakończy się większość prac na 71-km odcinku Czyżew-Białystok międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica.

W 2024 r. będą kontynuowane prace na stacjach kolejowych Białystok i Łapy na tej trasie - podały w komunikacie PKP PLK.

Modernizacja

Modernizacja tej linii to największa realizowana obecnie w Podlaskiem inwestycja kolejowa. Inwestycja - jak podawały wcześniej PKP PLK - to koszt 3,4 mld zł. Ok 3 mld zł z tej kwoty to dofinansowanie z UE z programu CEF - Connecting Europe/ Łącząc Europę.

"Na przełomie stycznia i lutego (2023) dostępny będzie drugi tor na odcinku Kietlanka – Czyżew. Pociągi pojadą nowym torem między Białymstokiem, a Łapami. W kolejnych miesiącach będą oddawane do użytku nowe perony i wiadukty" - podały w komunikacie PKP PLK.

Dodano, że w połowie 2023 r. będzie oddany do użytku przystanek kolejowy Białystok Zielone Wzgórza. W drugim półroczu gotowe będą mosty nad Narwią w Uhowie. "Większość prac na odcinku Czyżew – Białystok zakończy się w 2023 r., na 2024 r. zaplanowano kontynuację robót na dwóch największych stacjach – Łapy i Białystok" - poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Spółka, która realizuje prace na Rail Baltica podsumowała, że w 2022 r. w ramach prac na odcinku Czyżew-Białystok kontynuowano prace na tej linii, m.in. na sześciu stacjach i 12 przystankach kolejowych.

"Zaawansowane są prace w Czyżewie i Szepietowie. Widać roboty w Raciborach, Łapach i Białymstoku. Budowana jest stacja w Baciutach oraz nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza. W ostatnim roku wykonano większość prac na stacjach w Czyżewie i Szepietowie. Dla podróżnych są dostępne nowe perony. Dyżurni ruchu z nowych nastawni z komputerowymi urządzeniami nadzorują ruch pociągów. Wykonawca kończy przejścia podziemne" - poinformował w komunikacie Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP PLK.

Podano, że zaczęły się prace na stacji w Łapach, gdzie będą zbudowane dwa wiadukty i cztery przejścia podziemne, kontynuowane są prace na stacji Białystok przy przebudowie nowego peronu, przejścia podziemnego.

"Pozytywne zmiany związane z modernizacją linii Rail Baltica to nowe możliwości prowadzenia ruchu pociągów. Od września do Czyżewa dojeżdżają z Warszawy pociągi regionalne. Od stycznia 2023 r. wróciły pierwsze składy regionalne z Białegostoku. Do pociągów można wsiadać z nowych peronów na przystankach Kity i Dąbrowa – Łazy. Ruch pociągów prowadzony jest po dwóch nowych torach na 28-kilometrowym odcinku Czyżew – Racibory" - podsumowało prace na Rail Baltica PKP PLK.(PAP)