Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Parowozownia Wolsztyn zbiera pieniądze na remont parowozu Tr5-65

inforail
14.01.2023 14:45

3 mln zł chce do końca roku zgromadzić poprzez internetowy serwis do zbierania datków Parowozownia Wolsztyn na przywrócenie do ruchu parowozu Tr5-65.

Instytucja podkreśla, że jest to jedyna lokomotywa tego typu, trwają przygotowania do jej naprawy.

Zrzutka

Działająca w Wielkopolsce Parowozownia Wolsztyn to ostatnia parowozownia, która obsługuje planowe przewozy pasażerskie trakcją parową na normalnym torze. Dysponuje trzema czynnymi parowozami – obecnie wszystkie są w naprawie.

Pomysł publicznej zbiórki na odbudowę parowozu pojawił się pod koniec ubiegłego roku. Obecnie Parowozownia uruchomiła zbiórkę w serwisie Zrzutka.pl.

"Mamy nadzieję, że dzięki wspólnemu wysiłkowi uda nam się ponownie zobaczyć Tr5-65, a w przyszłości być może inne parowozy, na kolejowym szlaku! Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do wsparcia tego projektu" – zachęca Parowozownia do udziału w zbiórce "Fundusz odbudowy wolsztyńskich parowozów – naprawa główna Tr5-65".

Udział w przedsięwzięciu wzięło już udział kilkadziesiąt osób. W sobotę na stronie zbiórki widniała informacja o zgromadzeniu niespełna 2 tys. zł.

Parowozownia Wolsztyn poinformowała, że po zapewnieniu potrzebnych na remont pieniędzy lokomotywa zostanie wysłana do specjalistycznego zakładu zajmującego się kompleksowymi naprawami parowozów. Obecnie w naprawie są dwa wolsztyńskie parowozy: Pt47-65 – wysłany do Czech na rewizję kotła, i Ol49-59 naprawiany przez firmę ZUT Wągrowiec. Parowóz Ol49-69 czeka na naprawę, trwają prace przygotowawcze.

Stacjonujący w Wolsztynie parowóz Tr5-65 z 1921 r. to ostatnia zachowana na świecie lokomotywa tej serii. Zbudowana została w fabryce Orenstein & Koppel w Berlinie. Mogła rozwijać prędkość 70 km/h. Ostatni raz pod parą była w czerwcu 2010 r.

Parowozownia poinformowała, że zakończony został już pierwszy etap przygotowań kotła parowozu Tr5-65 do inspekcji przez Transportowy Dozór Techniczny.

"Z walczaka kotła zostały usunięte wszystkie rury ogniowe, elementy przegrzewacza i przepustnica. Wnętrze zostało oczyszczone z kamienia i osadów. Dokonaliśmy wizualnej oceny stanu blach kotła, ścian sitowych i innych elementów, mamy nadzieje, że już niedługo po wizycie inspektora będziemy mogli przystąpić do dalszych prac przy parowozie" – poinformowała instytucja.

Parowozownia Wolsztyn jest ostatnią czynną parowozownią na świecie, która obsługuje planowe przewozy pasażerskie trakcją parową na normalnym torze. W swoich zbiorach ma około 20 parowozów różnych serii.

Obecnie Parowozownia Wolsztyn stanowi instytucję kultury Województwa Wielkopolskiego utworzoną w 2016 r. przez województwo, gminę Wolsztyn, powiat Wolsztyn i PKP Cargo SA. (PAP)