Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pociągi wrócą do Jastrzębia-Zdroju; jest przetarg na dokumentację

inforail
27.12.2022 16:45

Dokumentację projektową odbudowy połączenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju z Katowicami w rządowym programie Kolej Plus zamawia zarządzająca programem spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Jastrzębie-Zdrój to największe miasto w Polsce bez dostępu do kolei.

W ramach Kolei plus

Projekt odbudowy połączenia w programie Kolej Plus koordynuje samorząd woj. śląskiego jako lider przedsięwzięcia.

Umowę ws. realizacji przedsięwzięcia przedstawiciele urzędu marszałkowskiego i PLK podpisali na początku listopada br. Członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch zapowiadał wówczas ogłoszenie jeszcze w tym roku przetargu na zaprojektowanie odbudowy wraz z uzyskaniem potrzebnych decyzji i uzgodnień, aby podjąć realizację prac w terenie w 2026 r.

Biuro prasowe PLK przesłało do PAP informację o ogłoszeniu przetargu na zaprojektowanie zadania „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami”. „Planowana jest realizacja zadania w latach 2023-25. Roboty budowlane mogłyby być realizowane w latach 2026-29. Szacowana wartość całego zadania (prace projektowe i budowlane) to 475 mln zł netto” – podała spółka.

Zgodnie z założeniami projektu, który zakłada zapewnienie przez woj. śląskie oferty przewozowej na trasie Jastrzębie-Zdrój – Żory – Katowice w postaci 12 par pociągów na dobę przy prognozowanym czasie przejazdu z Jastrzębia-Zdroju do Katowice 72-74 minut, prace obejmą ok. 35 km linii kolejowych, przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury (po śladzie linii nr 159), w tym budowę ok. 20,6 km nowych linii.

Przełoży się to na: budowę fragmentu nowej linii oraz odbudowę części linii 159 na terenie Jastrzębia-Zdroju, a także rewitalizację istniejącego fragmentu LK159 pomiędzy Jastrzębiem-Zdrój i Żorami oraz odbudowę fragmentu linii 159 pomiędzy Żorami i Orzeszem. Zakładana jest również budowa 10 nowych punktów obsługi podróżnych (przystanków i stacji).

Jak uzgodniono, inwestycja ma zostać sfinansowana w 85 proc. (kosztów kwalifikowanych) ze środków PKP PLK w ramach Kolei Plus, a w 15 proc. ze środków pochodzących z samorządów; przy czym VAT od wydatków kwalifikowanych podlega rozliczeniu przez PKP PLK. Samorządy mają pokryć, o ile się pojawią, wydatki niekwalifikowane (brutto).

Łączną kwotę wydatków kwalifikowanych oszacowano na 475,1 mln zł netto, z czego 71,3 mln zł (15 proc.) ma zapewnić woj. śląskie. Kwota ta ma zostać sfinansowana przez partnerów w częściach: 40 proc. woj. śląskie (28,5 mln zł), 25 proc. Jastrzębie-Zdrój, 10 proc. Pawłowice, 17,5 proc. Żory i 7,5 proc. Czerwionka-Leszczyny.

Odbudowa połączenia do Jastrzębia-Zdroju to jeden z siedmiu projektów z woj. śląskiego, które dostały zapewnienie finansowania w programie Kolej Plus. Z tym przedsięwzięciem wiąże się projekt wnioskowany przez Mikołów (przy wsparciu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii), który zakłada budowę drugiego toru na odcinku Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice na linii wiodącej m.in. z Katowic do Rybnika i Raciborza oraz dobudowę tam dodatkowych przystanków.

Wartość tego projektu oszacowano na 460,5 mln zł, przy dotacji z Kolei Plus 345,4 mln zł. Woj. śląskie współpracuje tu z GZM, zapewniając część dofinansowania na terenie poza Metropolią (gmina Orzesze – ok. 30 mln zł). W pozostałej części - w miastach Katowice, Mikołów i Łaziska Górne - to projekt metropolitalny.

Pięć kolejnych zakwalifikowanych do Kolei Plus projektów dotyczy obszaru Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i wiąże się z projektem Kolei Metropolitalnej, czyli przygotowywanej we współpracy z PKP PLK oferty częstych i szybkich połączeń aglomeracyjnych. W tym wypadku wkład własny do tych sześciu przedsięwzięć, przekraczający 305 mln zł, zapewnia GZM.

Są to: projekt bytomskiego samorządu dotyczący prac na nieczynnych dziś liniach nr 189 i 132 i budowy nowych łącznic w celu stworzenia połączenia Ruda Chebzie – Bytom, wraz z budową nowych przystanków, a także przygotowane w Rudzie Śląskiej alternatywne połączenie Gliwic z Katowicami przez Rudę Kochłowice i towarową południową obwodnicę regionu.

Samorząd Katowic przygotował alternatywne połączenie aglomeracyjnego Tychy – Katowice, linią towarową przez dzielnicę Murcki (z budową przystanków, mijanki oraz wiaduktów), Dąbrowa Górnicza zgłosiła rewitalizację linii nr 162 Strzemieszyce – Huta Katowice z jej odbudową do stacji Dąbrowa Górnicza, z budową przystanku Tworzeń i rozbudową przystanku Gołonóg. Pyskowice chcą odbudować rozebraną linię kolejową nr 198 Pyskowice – Pyskowice Miasto.

Jednocześnie dokumentację przedprojektową budowy odcinka nowej linii kolejowej, łączącej Katowice z Ostrawą, z połączeniem do Jastrzębia-Zdroju, wykonuje dla spółki CPK konsorcjum firm z grupy Egis. Chodzi o opracowanie tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) dla projektu „Budowa linii kolejowej na odc. Katowice – granica państwa – Ostrawa”, które ma m.in. pomóc w określeniu optymalnego przebiegu nowej linii Kolei Dużych Prędkości (KDP).

Projekt ten ma obejmować odcinek przyszłej linii kolejowej nr 170 pomiędzy przystankiem Katowice Piotrowice lub Katowice Podlesie (w zależności od wariantu) i granicą państwa, przedłużenie po stronie czeskiej w kierunku Ostrawy oraz odcinek linii kolejowej Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniami do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika.(PAP)