Konserwator zabytków na budowie bajpasu kartuskiego; odkryto stary wiadukt
W trakcie prac budowanego "bajpasu kartuskiego" w gdańskiej dzielnicy Karczemki natrafiono na ruiny przyczółków przedwojennego wiaduktu sprzed 100 lat.
O sprawie poinformowany został Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków.
Odkrycie podczas prac
"W sąsiedztwie budowanego przez nas nowego wiaduktu drogowego WD 5, podczas prac ziemnych nasz wykonawca odsłonił ruiny przyczółków dawnego, przedwojennego wiaduktu, jaki istniał w tym miejscu 100 lat temu" - powiedział PAP rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Tomasz Konopacki.
Dodał, że ruiny znajdują się kilkadziesiąt metrów od budowanego wiaduktu łączącego ulice Osiedlową i Dojazdową na gdańskich Karczemkach. "Przedwojenny wiadukt został wysadzony w powietrze 1 września 1939 r. przez wycofujących się z Kokoszek polskich celników" - podkreślił Konopacki.
Wskazał, że dzięki temu działaniu zablokowana została możliwość wyjazdu ewentualnych niemieckich pociągów z Gdańska w kierunku ziem polskich. Działania polskich celników opisał m.in. Henryk Jursza w książce "Koleją z Wrzeszcza na Kaszuby" wydanej w 2013 roku - przypomniał.
O znalezisku powiadomiony został Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków, którego przedstawiciel - jak powiedział Konopacki - był na miejscu i oglądał pozostałości przedwojennego wiaduktu. "Obecnie czekamy na zalecenia PWKZ co do dalszych losów tego historycznego znaleziska" - podkreślił.
Pozostałości po starych przyczółkach nie kolidują z budową nowego wiaduktu. "Znajdują się one kilkadziesiąt metrów dalej" - zaznaczył Konopacki. "W zależności od wydanej decyzji konserwatora, pozostałości po przyczółkach albo zasypiemy i ustawimy tablicę pamiątkową, bądź zabezpieczymy ją i będzie ona wystawała z nasypu kolejowego" - tłumaczył.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wszystkie historyczne wiadukty dawnej Kolei Kokoszkowskiej, które - za zgodą konserwatora zabytków - trzeba było wyburzyć w trakcie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w 2013 r., zostały zeskanowane specjalistycznym skanerem 3D przez Wojewódzkie Biuro Geodezji i Terenów Rolnych w Gdańsku.
"Dokładna dokumentacja pozwoliła na stworzenie trójwymiarowych animacji każdego z historycznych już obiektów i przeniesienie ich do internetu" - tłumaczył rzecznik PKM.
Tzw. "bajpas kartuski" to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Powstaje ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz.
Prace przy "bajpasie kartuskim" składają się z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki.
"Bajpas kartuski" ma być gotowy w połowie przyszłego roku.(PAP)