Co dalej z rogowską wąskotorówką?
Samorząd województwa łódzkiego zlecił badania, które mają określić kierunek rozwoju istniejącej od 107 lat Kolei Wąskotorowej Rogów-Rawa-Biała.
Obecnie zabytkowa linia wykorzystywana jest tylko turystycznie - mieszkańcy zdecydują, czy zostanie włączona do regularnych przewozów.
Regularne przewozy?
"Jako samorząd, od lat, konsekwentnie, budujemy siatkę połączeń w ramach transportu zbiorowego w całym Łódzkiem. Chcemy, aby na mapie naszego województwa nie było miejscowości wykluczonych komunikacyjnie. Teraz będziemy sprawdzać, w jakim stopniu możemy w tym celu wykorzystać Kolej Rogowską, która dodatkowo jest jedną z atrakcji turystycznych naszego regionu" - podkreślił marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber.
Badania, będące częścią projektu "Identyfikacja kluczowego kierunku rozwoju Kolei Wąskotorowej Rogów - Rawa - Biała", mają określić potrzeby i oczekiwania mieszkańców położonych przy trasie kolei gmin: Rogów, Jeżów, Głuchów, Rawa Mazowiecka, Regnów, miasta Rawa Mazowiecka oraz miasta i gminy Biała Rawska. Pozwolą one przygotować opracowanie eksperckie dotyczące dalszego funkcjonowania wąskotorówki w kilku wariantach m.in. wykorzystania kolei tylko do przewozów turystycznych, ale również przywrócenia codziennych połączeń w ramach publicznego transportu zbiorowego z wyższymi prędkościami i atrakcyjnymi czasami przejazdu, zarówno w ramach samej linii wąskotorowej, jak i w skomunikowaniu z normalnotorowymi pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. To ostatnie rozwiązanie zapewniłoby mieszkańcom gmin połączenie ze stolicą regionu.
Licząca blisko 50 km linia kolejowa łącząca Rogów z Rawą Mazowiecką i Białą Rawską istnieje od 107 lat. Do 2001 roku linia funkcjonowała w systemie pasażerskiego transportu publicznego. Od 20 lat służy już tylko turystom. Jej operatorem jest organizacja pozarządowa - Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych (FPKW), a wszystkie przejazdy odbywają się wyłącznie z użyciem zabytkowego taboru.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
"Postępująca degradacja Kolei Rogowskiej sprawia, że jej dalsze funkcjonowanie jest dziś zagrożone. Prowadzona obecnie wielostronna współpraca z Urzędem Marszałkowskim w Łodzi oraz FPKW pozwala mieć nadzieję, że uda zapewnić szersze wykorzystanie tego wyjątkowego środka transportu" - zaznaczyła dyr. wydziału infrastruktury ze Starostwa Powiatowego w Rawie Mazowieckiej Katarzyna Zagajewska.
Z kolei według prezesa zarządu FPKW Adama Wawrzyniaka, w krajach sąsiadujących z Polską koleje wąskotorowe z powodzeniem wykonują regularne przewozy pasażerskie jako element sieci transportowej regionów.
Cały projekt jest finansowany ze środków Unii Europejskiej. (PAP)