Jakie pociągi chce kupić województwo łódzkie? Sprawdzamy SWZ
Kilka dni temu na łamach InfoRail.pl pisaliśmy o przetarg na zakup nowych pociągów dla województwa łódzkiego.
Sprawdzamy jakie to mają być składy.
Wymagania
Dostawa pojazdów obejmuje 4 sztuki, z możliwością zwiększenia o dodatkowe 20 sztuk, fabrycznie nowych, trzyczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, zasilanych z sieci trakcyjnej 3 kVDC, o długości do 65 m, przeznaczonych do wykonywania pasażerskich przewozów aglomeracyjnych i regionalnych. Pojemność pojazdu min. 300 osób (dla 4 os./ m2 ), co najmniej 160 miejsc siedzących, w tym min. 140 miejsc siedzących stałych. Wszystkie zespoły, podzespoły i elementy zastosowane przy produkcji Pojazdów winny być fabrycznie nowe. Zamawiający przewiduje średnie roczne przebiegi ok. 150.000 km i żywotność min. 4.000.000 km i 35 lat. Przewiduje się możliwość łączenia pojazdów w trakcję wielokrotną (do 3 pojazdów). Elektryczne zespoły trakcyjne muszą spełniać warunki techniczne i wymagania zapewniające bezpieczeństwo ruchu, bezpieczny przewóz osób i rzeczy oraz ochronę środowiska zgodnie z ustawą z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym oraz Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych.
Pojazdy mają być zasilane prądem stałym z sieci trakcyjnej i wyposażone w układ zapewniający możliwość odzysku energii z silników trakcyjnych w czasie hamowania pojazdu. Odzyskiwana energia przekazywana do zasilania obwodów nietrakcyjnych.
Mają być przystosowane do kursowania po sieci 1435 mm z prędkością do 160 km/h.
Wysokość podłogi w strefach wejścia do Pojazdu musi wynosić 760 ± 50 mm nad poziomem główki szyny (npgs). Przejścia międzyczłonowe wg propozycji Wykonawcy do uzgodnienia z Zamawiającym. W całym przedziale pasażerskim min. 70% podłogi niskiej jak dla strefy wyjścia. Zmiana wysokości podłogi w strefach wejściowych może odbywać się za pomocą pochylni (w strefach przy kabinie maszynisty dopuszczalne schodki). Projekt do uzgodnienia z Zamawiającym. Konstrukcja Pojazdu musi zapewniać pełne bezpieczeństwo podróżnych podczas wsiadania i wysiadania przez wszystkie drzwi pojazdów.
Pojazd powinien być wyposażony w kabiny maszynisty na obydwu końcach w celu równorzędnej możliwości jazdy w obu kierunkach z możliwością sterowania do trzech połączonych pojazdów z kabiny czołowej oraz szybkiej i sprawnej zmiany kabiny bez konieczności wyłączania i ponownego załączania wszystkich niezbędnych urządzeń. Czas zmiany kabiny nie może być dłuższy niż 5 min. Pojazd powinien być wyposażony w system diagnostyki pokładowej dostępny dla maszynisty oraz diagnostyki stacjonarnej dostępny dla obsługi. Monitor pulpitowy w kabinie maszynisty powinien mieć ręczną i automatyczną, zależną od warunków zewnętrznych regulację jasności. Wymagane jest ciągłe (bezprzerwowe) cyfrowe i wskazywane analogowo wyświetlanie prędkości chwilowej pojazdu. Monitor pulpitowy musi być redundantny z innym monitorem w ramach tego samego pulpitu maszynisty. Możliwość jazdy awaryjnej pojazdu w przypadku niesprawności komputera pokładowego
Maszynista ze swojego stanowiska musi mieć możliwość obserwowania drzwi pasażerskich z kamer zewnętrznych i luster składanych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pojazd powinien być przystosowany dla podróżnych o ograniczonej mobilności ruchowej, w tym dla poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz do bezpiecznego przewozu większego bagażu, a szczególnie rowerów. Przestrzenie do przewozu bagażu i osób o ograniczonej mobilności powinny być zlokalizowane w pobliżu czoła pojazdu. Urządzenia umożliwiające wjazd podróżnych o ograniczonej mobilności do pojazdu powinny zapewniać szybkie wykonywanie tej czynności zapewniające dotrzymanie rozkładu jazdy. Części pojazdu, w których znajduje się przestrzeń do przewozu osób o ograniczonej mobilności, większego bagażu oraz rowerów musi być odpowiednio oznakowana, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdu.
Drzwi muszą być szczelne i odporne na zamarzanie. Musi być możliwość jednoczesnego otwierania i zamykania wszystkich drzwi przez maszynistę z pulpitu. Drzwi muszą zamykać się samoczynnie po okresie regulowanej zwłoki od otwarcia przyciskiem. Sygnalizacja świetlna na pulpicie maszynisty musi odzwierciedlać stan, w jakim się znajdują. Jazda z drzwiami otwartymi powinna być niemożliwa za wyjątkiem jazd manewrowych bez pasażerów z prędkością nie przekraczającą 10 km/h. Ostrzegawczy sygnał dźwiękowy poprzedzający zamknięcie drzwi musi być emitowany na tyle wcześnie, by pasażer zdążył jeszcze wsiąść i wysiąść. Maszynista nie powinien mieć możliwości zwolnienia blokady drzwi z kabiny podczas jazdy.
Wraz z pierwszym Pojazdem należy dostarczyć oprogramowanie diagnostyczne niezbędne do wykonywania obsługi poziomu P1-P5 utrzymania, w tym zapewniające możliwość zdalnego podglądu stanu technicznego Pojazdu na komputerze np. u dyspozytora taborowego m. in. stanu wody czystej w zbiorniku, stanu zapełnienia zbiorników na fekalia, stanu km na liczniku, zużycia energii, stanu Pojazdu (czynny z aktualnie aktywowaną kabiną, parking) wraz z 3 stanowiskową licencją na czas nieoznaczony. Zmiany oprogramowania w trakcie eksploatacji będą dopuszczalne po uzgodnieniu z Zamawiającym i nieodpłatnym dostarczeniu nowych wersji. Zamawiający wymaga, aby oprogramowanie diagnostyczne współpracowało z oprogramowaniem aktualnie użytkowanym przez Zamawiającego tj. aplikacją ConSEL firmy Aksel Sp. z o.o.. Rozwiązanie do uzgodnienia z Zamawiającym.
Układ siedzeń ma być naprzeciwległy i rzędowy, przy czym ilość foteli w układzie naprzeciwległym musi wynosić maksymalnie 35%. Odległość między fotelami min. 1800 mm dla układu naprzeciwległego oraz min. 900 mm dla układu rzędowego (odległość na kolana pomiędzy powierzchnią oparcia a powierzchnią tylnej ściany fotela poprzedzającego lub innym elementem wyposażenia wnętrza mierzona na wysokości 550 mm od podłogi). Fotele muszą być rozmieszczone tak, aby z każdego fotela stałego zamontowanego przy ścianie był dostęp do min. 40% powierzchni okna na wysokości zagłówka fotela. Układ siedzeń do uzgodnienia z Zamawiającym, bez zmiany liczby siedzeń.
Pojazdy mają być przystosowane do przewozu rowerów i osób niepełnosprawnych.
Zakup dodatkowych pociągów jest odpowiedzią na dynamiczny rozwój siatki połączeń oraz zwiększające się potoki podróżnych na już obsługiwanych liniach.
Zakup ma być finansowany ze środków rządowego programu „Polski Ład”.