Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Świnoujście poczeka na ITS i SDIP. Przez błąd przetargowy

infotrans
01.07.2022 10:00

Świnoujście nie doczekało otwarcia ofert w przetargu na system zarządzenia ruchem (pod którym kryje się m.in. ITS i SDIP).

Miasto postanowiło unieważnić przetarg jeszcze przed terminem otwarcia ofert. W tej chwili mamy powtórkę tego postępowania.

Dlaczego unieważnienie?

W dniu 13 czerwca urzędnicy poinformowali o unieważnieniu postępowania przetargowego, z uwagi na niemożliwą do usunięcia wadę, która uniemożliwia zawarcie umowy niepodlegającej unieważnieniu. Według zamawiającego błąd (wada) polegała na tym, że ogłoszenie o przetargu zostało utworzone w dniu 30 maja w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, lecz nie zostało przekazane temu urzędowi. Mimo tego, zamawiający ogłosił przetarg na swojej stronie internetowej w ciągu 48 godzin. Zamawiający wskazał przy tym, że informację o tym błędzie powziął dopiero w dniu 10 czerwca. Musiało to skutkować unieważnieniem przetargu.

Przy okazji unieważnienia dowiedzieliśmy się, że Świnoujście chce przeznaczyć na system zarządzania ruchem kwotę 10 000 000,00 PLN brutto.

Co w ramach ITS?

W tej chwili mamy powtórkę postępowania. Zamówienie obejmuje zaprojektowanie, dostarczenie oraz instalacja i uruchomienie Systemu Zarządzania Ruchem (SZR) w Świnoujściu, zwanego również jako system ITS. Zamówienie realizowane jest poprzez formułę „zaprojektuj i wybuduj”, zatem składa się z dwóch podstawowych etapów: etapu projektowania i etapu realizacyjnego. W etapie realizacyjnym wybrana firma wykona wszelkie niezbędne dostawy i montaże urządzeń, a także wykona niezbędne instalacje i uruchomi system do wymaganej funkcjonalności. Zamówienie obejmuje również, wsparcie techniczne w okresie wdrożenia oraz asystę techniczną po okresie wdrożenia, a także przeszkolenie kadry zamawiającego. Zakres całego zadania obejmuje:

  • podsystem sterowania ruchem drogowym,
  • podsystem priorytetu dla pojazdów transportu zbiorowego,
  • podsystem informacji parkingowej,
  • podsystem informacji dla kierowców,
  • podsystem wizyjny,
  • podsystem dynamicznej informacji pasażerskiej,
  • podsystem informacji internetowej.

Nas najbardziej interesują dwa podsystemy - priorytetu dla pojazdów transportu zbiorowego i dynamicznej informacji pasażerskiej.

Priorytet dla komunikacji miejskiej

Priorytet dla pojazdów transportu publicznego polegać będzie na nadawaniu sygnału zielonego przez odpowiednie grupy sygnałowe, zbliżającym się do skrzyżowania i opóźnionym względem aktualnego rozkładu jazdy autobusom. Celem rozwiązania jest minimalizacja czasu oczekiwania autobusów na przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, a w efekcie poprawa punktualności tego środka transportu. Priorytet dla komunikacji miejskiej powinien być wdrożony na wszystkich skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. W podsystemie powinny być dostępne trzy poziomy priorytetu dla transportu publicznego: niski, średni oraz wysoki. Operator systemu ma mieć możliwość wyboru poziomu priorytetu dla poszczególnych skrzyżowań. Pozwoli to skonfigurować odpowiedni poziom priorytetu dla skrzyżowań przeciążonych, mocno obciążonych i mniej obciążonych ruchem samochodowym. Każdy z poziomów charakteryzować się będzie inną realizacją priorytetu.

System dynamicznej informacji pasażerskiej

System dynamicznej informacji pasażerskiej (SDIP) powinien służyć do informowania pasażerów o aktualnym rzeczywistym rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej. System ten informacje o rzeczywistych czasach przyjazdu pojazdów komunikacji miejskiej dostarczać będzie poprzez urządzenia dynamicznej informacji pasażerskiej umieszczone na przystankach (tablice LED i e-paper) oraz poprzez oprogramowanie mobilnej informacji pasażerskiej, dostępnej na urządzeniach przenośnych (tablety, smartfony) oraz na komputery PC (co najmniej w postaci responsywnej strony www).

W ramach realizacji podsystemu informacji pasażerskiej wykonawca dostarczy:

  • tablice przystankowe w technologiach LED i e-papier, wraz ze stosownymi konstrukcjami wsporczymi, a także źródłami zasilania z odnawialnych źródeł energii (o ile niemożliwe lub niezasadne ekonomicznie będzie wykonanie przyłącza),
  • urządzenia do montażu w autobusach: biletomaty oraz autokomputery – przeznaczone dla istniejących 21 autobusów, a także dodatkowe urządzenia przeznaczone do instalacji w autobusach planowanych do zakupu, w liczbie 5 sztuk – wraz z integracją tych elementów z pozostałym wyposażeniem autobusów (takich jak tablice LED, monitory LCD itp.),
  • oprogramowanie dla systemów: SDIP, mobilnej informacji pasażerskiej oraz nadzoru ruchu.

Warunki przetargu

Otwarcie ofert w aktualnym przetargu przewidziano w dniu 19 lipca. Będą one poddane ocenie w trzech kryteriach: ceny (60%), kwalifikacji i doświadczenia personelu (34%), terminu realizacji zamówienia (6%). System ma być wdrożony w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą.