Górnośląskie Koleje Wąskotorowe rozpoczęły wakacyjne kursy
Wakacyjne weekendowe przejazdy z Bytomia do Miasteczka Śląskiego i z powrotem rozpoczęło Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
Prócz pociągów prowadzonych lokomotywą spalinową, będzie jeździł parowóz - na trasie skróconej do Tarnowskich Gór.
21-kilometrowa trasa
SGKW co roku uruchamia kursy według wakacyjnego rozkładu jazdy na 21-kilometrowej linii: Bytom – Tarnowskie Góry – Miasteczko Śląskie. Przejazdy odbywają się w weekendy.
Podobną ofertę Stowarzyszenie przygotowało w tym roku w kwietniu i maju – atrakcją było to, że wszystkie pociągi prowadził parowóz. W sobotę SGKW uruchamia natomiast weekendowe kursy wakacyjne na całej trasie, której ostatni odcinek przebiega obok popularnego zalewu rekreacyjnego Nakło-Chechło. Wakacyjny rozkład jazdy wprowadzono na każdą sobotę i niedzielę od 25 czerwca do 11 września.
Z Bytomia Wąskotorowego odjazdy pociągów prowadzonych lokomotywą spalinową przewidziano w sezonie o godzinach 9.00, 12.00 i 16.00. Z Miasteczka Śląskiego pociągi wyruszają o 10.30, 13.30 oraz 17.30. Bilety są do kupienia u obsługi pociągu. W składzie znajduje się wagon do przewozu rowerów i większego bagażu (wózki dziecięce itp.), którego obsługą zajmuje się wolontariusz stowarzyszenia.
Dodatkowo w niedziele – w okresie obowiązywania wakacyjnego rozkładu jazdy – SGKW uruchomi od 3 lipca po dwie pary kursów prowadzonych lokomotywą parową. Z Bytomia Karbia Wąskotorowego odjazdy tych pociągów zaplanowano na godz. 9.30 i 13.05. Z Tarnowskich Gór pociągi wyruszą o 11.15 i 14.20 oraz 17.30.
70-letni parowóz T49 Ryś SGKW kupiło wspólnym staraniem swoim i bytomskiego samorządu w 2019 r. W chwili zakupu maszyna była już częściowo wyremontowana, jednak aby wrócić na tory, potrzebowała jeszcze sporo napraw. Pod tym kątem prowadzono m.in. internetową zbiórkę.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wyremontowany parowóz można było zobaczyć na szlaku od grudnia ub. roku przy okazji jazd próbnych i szkolenia personelu, a także podczas 30. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. SGKW przypomina swoim pasażerom, że parowóz, oprócz pary, z komina wyrzuca sadzę, należy więc wziąć to pod uwagę przy wyborze odzieży.
SGKW zwraca uwagę, że przystanki Elektrownia Szombierki oraz Dąbrowa Miejska są w tym sezonie przystankami na żądanie, obsługiwanymi w razie obecności pasażerów na peronie lub zgłoszenia chęci wysiadania u kierownika pociągu. W razie braku zainteresowania pociąg przejedzie przez nie bez zatrzymania.
Z kolejki obsługiwanej przez Stowarzyszenie można skorzystać nie tylko, aby dojechać do Zabytkowej Kopalni Srebra albo na plaże nad zalewem. Wzdłuż 21 kilometrów toru o rozstawie szyn 785 mm znajdują się też inne atrakcje: zabytkowa elektrociepłownia w Bytomiu-Szombierkach, stary kamieniołom i rezerwat bukowy na pograniczu Bytomia i Tarnowskich Gór czy wpisane na listę UNESCO inne tarnogórskie podziemia pogórnicze.
Dodatkowo w każdą niedzielę o godzinie 12.15 i 15.15 SGKW zaprasza na zwiedzanie stacji Bytom Karb Wąskotorowy z przewodnikiem. Czas zwiedzania to około godziny, przewodnik czeka na peronie stacji. Podczas zwiedzania czynny jest sklep z pamiątkami znajdujący się w Izbie Tradycji.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie – powstała w 1853 r. przez ponad 140 lat służyła przemysłowi, przewożąc węgiel, rudy metali czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większość górnośląskich hut i kopalń, rozciągała się od Raciborza na południowym zachodzie po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy.
W najlepszych czasach sieć wąskich torów liczyła ponad 230 km i obsługiwała niemal 200 bocznic. Od 2002 r. zachowany odcinek kolei służy przewozowi turystów, a utrzymują ją samorządy, w tym miasto Bytom wraz z pasjonatami z działającego od 2003 r. SGKW. Bazą Stowarzyszenia jest stacja w Bytomiu-Karbiu, gdzie można zobaczyć zabytkowe parowozy i wagony, lokomotywownię, warsztaty czy urządzenia sterowania ruchem.(PAP)