Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Warszawa: Debata nt. linii nr 8

inforail
28.11.2008 13:27

Dlaczego wydłuża się termin zakończenia modernizacji linii kolejowej nr 8 Warszawa-Radom-Kielce? Skąd weźmiemy brakujące na wykonanie całej inwestycji 2 mld złotych? – pytano wczoraj na konferencji dotyczącej tej trasy.
’Modernizacja linii kolejowej nr 8 Warszawa – Radom – Kielce determinantą rozwoju biedniejszych regionów i jej wpływ na jakość życia ich mieszkańców – współdziałanie ponad podziałami’ spotkanie pod takim hasłem zorganizowały: Politechnika Radomska, Instytut Technologii Eksploatacji, Loża Radomska i Świętokrzyska Business Centre Club. Zapowiadała się kolejna konferencja dla fachowców, tymczasem emocji nie zabrakło, wzburzenie zgromadzonych wywołało zwłaszcza wystąpienie Wojciecha Rybaka, dyrektora Biura Realizacji Inwestycji Polskich Linii Kolejowych.
Rybak zaprezentował terminarz modernizacji kolejnych odcinków 'ósemki’. Według harmonogramu na odcinku Warszawa Okęcie – rejon Czachówka (czyli ok. 27 km) roboty mają być wykonywane od lipca 2011 do czerwca 2013, mniej więcej w tym samym czasie (od października 2011 do września 2013) modernizowana będzie trasa Skarżysko-Kamienna – Kielce. Prace na pozostałych dwóch odcinkach: rejon Czachówka – Radom oraz Radom – Skarżysko-Kamienna trwać mają dopiero od lipca 2012 do czerwca 2015.
– Skąd te terminy, była przecież mowa o roku 2013, a nawet 2012? Kto blokuje inwestycje? – pytali posłowie PiS. Przedstawiciele PLK przypominali, że wciąż nie są wydane decyzje: środowiskowa i lokalizacyjne. Ta pierwsza m.in. z powodu protestów wniesionych przez burmistrza Warki. Z kolei, jeśli o decyzję lokalizacyjną chodzi, to kiedy składano wniosek nie obowiązywała specustawa. A uzyskanie decyzji w starym trybie zajmuje więcej czasu (trzeba m.in. odnaleźć osoby będące stronami postępowania, a tych – według Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego – jest w tym przypadku około 900). Aby skorzystać z szybszego trybu, należałoby złożyć nowy wniosek uzupełniony o dodatkowe dokumenty. Ale nie zostały jeszcze wykonane wszystkie konieczne badania.
– Zastanawiamy się teraz, co zrobić, by ten problem rozwiązać – mówił Sławomir Burczaniuk, dyrektor naczelny oddziału regionalnego PLK w Lublinie.
Wojciech Rybak podkreśla jednak, że jest jeszcze szansa na wcześniejsze zakończenie robót. – Według optymistycznej wersji trasa Warszawa – Radom zostanie oddana do eksploatacji do 2013 roku – uważa dyrektor. – Najważniejsze to ruszyć z robotami – mówił. A kiedy już pierwsza łopata zostanie wbita, prace mają pójść szybko. Na dowód tego dyrektor przytacza dane z ostatnio wykonywanych robót: część trasy Warszawa – Łódź (67 km) zrobiona została w dwa lata, trasa Mińsk Mazowiecki – Siedlce (52 km) w dwa lata i cztery miesiące.
Konsternację wywołała także informacja, że na modernizację 'ósemki’ zabezpieczono 2,5 mld złotych, a szacunkowy koszt robót to – według PLK – prawie 4,5 mld złotych. – Skąd wziąć resztę? Może państwo powinni, użyję tego niepopularnego słowa, zrobić lobbing wśród posłów – odpowiadał na pytania parlamentarzystów Zbigniew Zarychta, członek zarządu PLK. – PLK nie ma pieniędzy na takie inwestycje – dodał.
Kolejarze przypomnieli także, jakie parametry ma mieć linia po modernizacji: 160 km/godz. będą mogły osiągać pociągi na trasie Warszawa – Radom, 140 jadące z Radomia do Kielc, a z prędkością 120 pojadą składy kolejowe.
– Najważniejsza jest trasa Radom – Warszawa i to, by można było pokonać ją w 54 min. Tę część inwestycji będziemy chcieli wykonać jak najszybciej nawet kosztem odcinka do Kielc – zapowiadał wczoraj Rybak.