Dużo więcej kasy na KPK
Budżet programu Kolej Plus ma zostać zwiększony z 5,5 mld zł środków rządowych do 11 mld zł - powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.
Wartość programu to około 6,6 mld zł, z czego 5,6 mld zł to środki z budżetu państwa. Pozostały ok. 1 mld zł będą musiały wyłożyć samorządy. Program ma zostać zrealizowany do roku 2028.
Projekt ustawy
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel powiedział w piątek PAP, że Komitet Stały i Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów przyjęły projekt ustawy, która przewiduje zwiększenie budżetu programu Kolej Plus o 5,5 mld zł. „Ona w niedługim czasie trafi na posiedzenie rządu” – powiedział.
„W programie Kolej Plus będzie w sumie 11 mld zł środków rządowych i odpowiednia 15 proc. kwota ze strony samorządu” – zaznaczył.
Bittel podkreślił, że zwiększenie budżetu programu ma pomóc w zrealizowaniu jak największej liczby „dobrych projektów, które zostały nam przedstawione przez wnioskodawców”.
„Wszystkie te projekty mają podstawowy, najbardziej kluczowy walor – wiążą się albo z podnoszeniem parametrów istniejących linii tak, aby można było ułożyć efektywny i dobry, zachęcający dla pasażerów rozkład jazdy, albo odtworzyć ruch tam, gdzie go nie było, albo zamarł dawno temu” – dodał Bittel.
„Chcemy też nagrodzić zaangażowanie tych wnioskodawców, którzy wykazali się determinacją i chcieli ten proces przywracania ruchu kolejowego, przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, potoczyć na swoim terenie, w swoich małych ojczyznach” – zaznaczył wiceminister.
W ramach programu Kolej Plus do 24 listopada ub. roku samorządy złożyły do PKP Polskich Linii Kolejowych 79 wniosków z dokumentami z opracowanym wstępnym studium planistyczno-prognostycznym. 47 z nich przeszło do kolejnego etapu, który miał zostać rozstrzygnięty do 24 lutego 2022 r. Szacowana łączna wartość tych projektów to około 18 mld zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Arnold Bresch zapewnił w rozmowie z PAP, że spółka jest przygotowana do „dalszych kroków” związanych z realizacją programu Kolej Plus.
„Wszystko zostało zrealizowane zgodnie z założeniami, jednak sytuacja geopolityczna spowodowała, że nie są podejmowane działania związane z zatwierdzeniem wyników, które zostały wypracowane. Proszę o odrobinę cierpliwości. Tutaj nie ma opóźnień wynikających np. z braku dostępności środków albo innych zawirowań organizacyjnych. To jest tylko i wyłącznie związane z tym, jaką mamy sytuację w tej chwili” – powiedział.
Przyznał, że zwiększenie budżetu programu oznacza, iż więcej projektów ma szansę na realizację. „Uwarunkowania są takie, że dwie strony muszą wyłożyć pieniądze. Także jest olbrzymie dofinansowanie z budżetu, ale jest też wkład partnerów lokalnych, którzy uczestniczą w Kolei Plus” – zaznaczył.
450 km linii
Jak informował w grudniu prezes PKP PLK Ireneusz Merchel spośród złożonych do programu projektów 13 dotyczy odbudowy lub poprawy parametrów nieczynnych linii o łącznej długość ok. 450 km. Dziewięć projektów dotyczy budowy nowych linii o łącznej długości około 300 km. Rewitalizacji linii dotyczy siedem projektów o łącznej długość około 710 km. Osiem projektów punktowych związanych jest z budową nowych przystanków.
Szef PKP PLK podał, że najwięcej opracowań wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych zlecili wnioskodawcy w województwach: śląskim (15), wielkopolskim (5), małopolskim (5) i lubelskim (5). Po cztery projekty złożono w woj. mazowieckim i dolnośląskim, po dwa w woj. lubuskim i łódzkim oraz po jednym w województwach: opolskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim.
W programie Kolej Plus 85 proc. wartości planowanych inwestycji będzie finansowało państwo poprzez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Pozostałe 15 proc. kosztów inwestycji to wkład własny samorządów.(PAP)