Bielsko-Biała podsumowała komunikacyjny rok 2021
Rok 2021 (wraz z rokiem 2020) stanowił bardzo ciężki okres dla sektora transportu zbiorowego w całej Polsce.
Podobnie było w Bielsku-Białej.
Trudny rok
Utrzymująca się pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 oraz wywołane nią negatywne czynniki wynikające z wprowadzonego lockdownu, licznych obostrzeń, nauki zdalnej w szkołach i uczelniach oraz limitów w zakresie liczby przewożonych pasażerów – spowodowały drastyczny spadek atrakcyjności transportu zbiorowego dla pasażerów, co przyczyniło się do załamania wpływów ze sprzedaży biletów autobusowych (w stosunku do 2019 r. tj. sprzed wybuchu pandemii COVID-19).
Dodatkowo galopujący wzrost cen, w tym cen surowców, jak również energii i paliw odcisnął swoje piętno na kosztach funkcjonowania komunikacji miejskiej.
Wobec powyższego, rok 2021 był trudnym okresem dla planowania, organizacji i zarządzania publicznym transportem zbiorowym (PTZ), jednakże wszelkie działania podejmowane w tym zakresie przez Organizatora PTZ – Wydział Komunikacji Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej – miały na celu zapewnienie stabilnego działania oraz dalszy rozwój komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
I tutaj bielski samorząd może pochwalić się kilkoma sukcesami, które podkreślimy – zostały wdrożone w pandemicznej i kryzysowej rzeczywistości. M.in :
- rozbudowano Inteligentny System Transportu (ITS), czyli kolejne osiem tablic dynamicznej informacji pasażerskiej, które wyświetlają już odjazdy autobusów w czasie rzeczywistym;
- 85 wiat przystankowych doposażonych zostało w tablice czołowe z nazwą oraz numerem przystanków autobusowych.
- od marca do czerwca 2021 r. trwały prace związane z przeprowadzeniem kompleksowej wymiany rozkładów jazdy (nowe wzory) oraz standaryzacji informacji pasażerskiej na przystankach autobusowych w Bielsku-Białej.
- 11 października 2021 r. w MZK miało miejsce uroczyste wprowadzenie do eksploatacji pięciu nowych, niskopodłogowych i niskoemisyjnych autobusów Solaris Urbino 12 IV generacji;
- początkiem 2021 r. przeprowadzona została kampania promocyjna (i konkursu) zachęcająca do zakupu biletów 30-dniowych. Akcja miała na celu przede wszystkim zachęcenie pasażerów do zakupu korzystniejszego, elastycznego, atrakcyjnego cenowo biletu umożliwiającego dokonywanie nieokreślonej liczby przesiadek w okresie obowiązywania biletu.
Zachęcamy zarówno inne miasta do tworzenia podobnych komunikacyjnych sprawozdań, jak i do lektury bielskiego raportu 2021, który dostępny jest TUTAJ.