Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tychy nie zgadzają się na budowę linii kolejowej do CPK

inforail
23.02.2022 16:45
Plany dotyczące budowy kolei dużych prędkości, której trasy wyznaczono m.in. przez Katowice, Tychy, Mikołów czy Wyry od kilku tygodni budzą coraz większe obawy mieszkańców województwa śląskiego.

Poniżej przedstawiamy stanowisko Urzędu Miasta Tychy dotyczące planowanej inwestycji.

Sporne kwestie

We wrześniu 2020 roku przedstawiciele CPK przedstawili Urzędowi Miasta Tychy wariant przebiegu linii kolejowej kierunku Katowice-Ostrava. Wariant ten przebiegał po istniejącym śladzie linii kolejowej Katowice-Tychy, następnie prowadził w kierunku południowym oraz w stronę gminy Wyry. Został on pozytywnie zaopiniowany wówczas przez przedstawicieli miasta oraz sąsiadujące z Tychami gminy. Przedstawiono także warunki i oczekiwania dotyczące proponowanego wariantu.

Niestety, już w listopadzie 2020 roku poinformowano, że proponowany wariant nie jest już brany pod uwagę. Przedstawiono wówczas przebiegi linii kolejowych zbliżone do tych, które prezentowane są dzisiaj. Miasto Tychy wyraziło zdecydowany sprzeciw wobec proponowanych rozwiązań. Skierowano też pismo do Górnośląskiego Związku Metropolitalnego, z prośbą o wsparcie stanowiska miasta. Negatywne opinie przedstawiły również gminy sąsiadujące (Mikołów, Wyry, Orzesze i Łaziska Górne).

Dodatkowo, w sierpniu 2021 roku w imieniu gmin wchodzących w skład podregionu tyskiego w ramach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (Tychy, Bojszowy, Bieruń, Chełm Śląski, Kobiór, Imielin, Mikołów, Wyry, Lędziny, Łaziska Górne) skierowano pismo do Dyrektora Śląskiego Związku Gmin i Powiatów, w którym przedstawione zostało zdecydowanie negatywne stanowisko, dotyczące proponowanej zmiany ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przyjęcie ustawy pociągnie za sobą szereg poważnych konsekwencji (m.in. finansowych) dla samorządów, a także dla mieszkańców miast i gmin. Spowoduje chaos prawny (nowa specustawa ma jednocześnie zmienić aż 24 ustawy), a także podważa rolę samorządu jako fundamentu społeczeństwa obywatelskiego.

CPK nie uwzględnia uwag

Niestety, przedstawiciele CPK nie uwzględnili uwag i oczekiwań samorządów dotyczących projektu. Konsultacjom społecznym poddano warianty, które uprzednio nie uzyskały aprobaty zainteresowanych gmin.

Dlatego sprzeciw przeciwko planom budowy CPK w proponowanej formie. Samorządowcy będą bronić interesów miasta i mieszkańców Tychów. Uważają, że zaproponowana we wrześniu 2020 roku propozycja byłaby rozsądnym połączeniem interesu wszystkich wspomnianych gmin.

Jednocześnie, nie mogą się zgodzić z zaproponowanym kilka dni temu przez Zarząd Powiatu Mikołowskiego przebiegiem linii kolejowej, który znacznie ingeruje w przestrzeń dzielnicy Wilkowyje. Apelują więc o powrót do rozmów na temat wariantu biegnącego istniejącym śladem kolejowym Katowice–Tychy w południowej części naszego miasta. Realizacja tego wariantu to rozwiązanie rozsądne, nieingerujące w znacznym stopniu w tereny naszej gminy, a jednocześnie korzystne dla gmin Powiatu Mikołowskiego.