Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pomysł CPK na nową linię kolejową do Ostrawy cały czas kontrowersyjny

inforail
15.02.2022 08:45
Jeżeli nowa linia kolejowa łącząca Katowice z Ostrawą ma powstać, musimy znaleźć najlepszą drogę, aby było jak najmniej szkód dla mieszkańców – ocenił prezydent Katowic Marcin Krupa podczas spotkania informacyjnego w ramach prac nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym (STEŚ) inwestycji.

Zainteresowani mieszkańcy miast i gmin woj. śląskiego mogą od kilku dni uczestniczyć w serii spotkań informacyjnych online nt. wariantów przebiegu nowej linii kolejowej.

Szprycha do CPK

Ma ona być częścią jednej z tzw. „szprych” komunikacyjnych w ramach inwestycji związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. W poniedziałek zorganizowano spotkanie dla katowiczan.

Ponieważ w ostatnich tygodniach przedstawiciele spółki CPK oraz wykonawcy STEŚ, firmy Egis, zdecydowali o zmianie formuły zapowiadanych na początek lutego spotkań – z rozmowy na żywo, na spotkania zdalne, poprzez platformę internetową, prezydent Katowic poprosił w poniedziałek o potwierdzenie, że konsultacje w terenie odbędą się po poprawie sytuacji epidemicznej.

Kazimierz Peryt ze spółki CPK wyraził nadzieję, że właściwe spotkania z mieszkańcami odbędą się w marcu lub kwietniu br. Odpowiadając na kolejne pytanie Krupy ws. szczegółowego etapu prac przedprojektowych, Peryt uściślił, że obecnie trwają prace przedprojektowe mające wyłonić w drodze analizy wielokryterialnej w połowie br. postulowany wariant przebiegu nowej linii.

Przedstawiciel CPK zastrzegł, że choć prawo nie obliguje do konsultowania społecznego obecnych prac spółka uznała, że wobec szumu informacyjnego na ich temat, chce przedstawić lokalnym społecznościom jak najszerszy kontekst inwestycji, przybliżyć rozwiązania i ich uwarunkowania oraz wskazać obszary możliwe jeszcze do weryfikacji na podstawie zbieranych informacji, które będą przedmiotem analiz.

„W konsekwencji wniesiemy rozwiązania konkretnych przebiegów z rozwiązaniami technicznymi do analiz wielokryterialnych, które w okresie czerwca-lipca tego roku wskażą wariant inwestorski” – zasygnalizował Peryt.

Przypomniał, że dotąd przygotowano Strategiczne Studium Lokalizacyjne (SSL), które określiło korytarze planowanych linii. Po wypracowaniu STEŚ formalne konsultacje społeczne mają się odbywać na etapie decyzji środowiskowej (w perspektywie 2023 r.). Dalsze spotkania są planowane na etapie procedowania tzw. decyzji lokalizacyjnej (planowo 2023-24). Do 2026 r. planowane jest przygotowanie projektu budowlanego, a do 2030 r. – realizacja inwestycji.

Przedstawiciel CPK wskazał też, że pierwotnie na podstawie SSL wypracowano 11 wariantów połączenia od Katowic do granicy państwa, z których po konsultacjach z branżą górniczą pozostały cztery warianty podstawowe i dwa podwarianty. To one są podstawą analiz w ramach prac nad STEŚ.

Hubert Bobrowski z Egis Poland wyjaśniał, że dla obecnie analizowanych wariantów powstaje dokumentacja, uwzględniająca uwarunkowania miejscowe i określająca m.in. optymalne rozwiązania techniczne. „Traktujemy obecne cztery warianty z podwariantami w sposób równy; dla każdego z wariantów zbieramy dane i będziemy je analizować, aby uzyskać kompleksowe wyniki odnośnie kwestii środowiskowych, społecznych, ekonomicznych i przyszłościowych, odnośnie możliwości wykorzystania linii” – zapewnił inżynier.

250 km/h

Bobrowski podkreślił, że przy projektowanej prędkości 250 km/h konieczne są m.in.: ogrodzenie linii kolejowej oraz budowa dwupoziomowych skrzyżowań projektowanej linii. Za ogrodzeniem projektowane są m.in. drogi prowadzące do skrzyżowań dwupoziomowych. Szereg kryteriów tego typu określi zasięg oddziaływania linii, który – po wyborze docelowego wariantu w perspektywie przełomu lat 2023-24 - będzie podstawą do rozpoczęcia procedur wywłaszczeń.

W spotkaniu uczestniczyła blisko setka mieszkańców. Pytali oni m.in. o zasady wywłaszczeń, wartości odszkodowań czy sensowność inwestycji. Odpowiadając na część wątpliwości przedstawiciel CPK akcentował, że prócz budowy odcinków sieci zapewniających połączenia dużych prędkości, w tym międzynarodowe, nowa infrastruktura poprawi ofertę kolejowych połączeń lokalnych, uwzględniając w różnych wariantach przebiegu połączenia z istniejącymi liniami oraz nowe przystanki, na których nie będą zatrzymywały się najszybsze pociągi.

Prezydent Katowic zadeklarował, że jest przeciwnikiem inwestowania w Centralny Port Komunikacyjny. „Uważam, że gra jest niewarta świeczki, za dużo to wszystko kosztuje nas jako obywateli tego kraju, a efekt będzie znikomy” – mówił Krupa. „Patrzę spokojnie na ten projekt, bo uważam, że on na fazie studialnej polegnie, ale musimy być gotowi do wszystkich ewentualności. Jeżeli to ma powstać, musimy znaleźć najlepszą drogę, aby ta linia przebiegała w takim torze, aby było jak najmniej szkód dla mieszkańców” – dodał.

Jak wynika z wcześniejszych informacji CPK, 20 lipca ub. roku konsorcjum polskiej i francuskiej spółki grupy Egis oraz spółki Jaf-Geotechnika zawarło wartą 13,5 mln zł brutto umowę na wstępną dokumentację budowy odcinka nowej linii Katowice-Ostrawa.

STEŚ dotyczy odcinka przyszłej linii kolejowej nr 170 pomiędzy przystankiem Katowice Piotrowice lub Katowice Podlesie (w zależności od wyboru wariantu) i granicą państwa do przedłużenia po stronie czeskiej w kierunku Ostrawy oraz odcinka linii kolejowej Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniami do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika.

Od końca ub. roku niektóre lokalne samorządy zaczęły publikować na swoich stronach otrzymane od firmy Egis materiały dotyczące proponowanych wariantów przebiegu nowej linii i przekazywać informacje nt. planowanych spotkań konsultacyjnych. Wszelkie materiały znajdują się też w sekcji „Dla mieszkańców” portalu cpk.pl, w materiałach informacyjnych nt. poszczególnych projektów. Są tam też daty zaplanowanych spotkań online.

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego ramach na ok. 3000 ha ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być budowany wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

Budowa nowego połączenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju z Katowicami została też zgłoszona przez samorząd woj. śląskiego do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 r. Projekt ten przeszedł do drugiego etapu postępowania, co wymagało przygotowania tzw. studium planistyczno-prognostycznego.(PAP)