EIP do Jeleniej Góry dopiero po remoncie i po koronawirusie
Z informacji przekazanych przez przewoźnika PKP Intercity S.A. wynika, że rozważa ona uruchomienie, w pierwszym półroczu 2022 roku, dodatkowej pary pociągów EIP relacji Warszawa – Wrocław – Warszawa – podał wiceminister Andrzej Bittel, w odpowiedzi na interpelację poselską.
Spółka powróci do rozważenia wznowienia kursowania pociągów EIP do Jeleniej Góry po zakończeniu prac remontowych na linii kolejowej numer 274 oraz po wnikliwej analizie wpływu pandemii związanej z COVID-19 na potoki pasażerskie – dodał.
EIP czyli ryzyko przewoźnika
Ministerstwo Infrastruktury, jako organizator kolejowych przewozów pasażerskich, kładzie duży nacisk na zapewnienie możliwie dużej liczby bezpośrednich połączeń, uwzględniając preferencje podróżnych. Jednakże pociągi kategorii EIP, do których odnoszą się powyższe pytania, realizują połączenia komercyjne i nie są objęte, łączącą Ministra Infrastruktury i PKP Intercity S.A., umową o świadczenie usług o charakterze użyteczności publicznej w zakresie wykonywania kolejowych przewozów pasażerskich – zaznaczył wiceminister. Pociągi kategorii EIP uruchamiane są na zasadach komercyjnych przez Spółkę - tj. na własne ryzyko handlowe – bez dofinansowania ze środków budżetu państwa. Dlatego też przewoźnik posiada autonomię decyzyjną dotyczącą siatki tego rodzaju połączeń, np. liczby kursów, tras, godzin kursowania czy stacji zatrzymań. Decyzje o rozszerzeniu bądź ograniczeniu oferty przedmiotowych połączeń podejmowane są przez Spółkę na podstawie przewidywanych lub uzyskiwanych wyników finansowych tych połączeń. Uruchamianie takich pociągów uzasadnione jest dopiero w przypadku uzyskania zadowalających prognoz wyniku finansowego danego połączenia.
Do Wrocławia
Minister właściwy do spraw transportu, jako ustawowy organizator kolejowych połączeń międzywojewódzkich, zamawia na podstawie umowy pasażerskie połączenia kolejowe o charakterze usług publicznych w oparciu o wymogi zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 4 grudnia 2020 r. w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich oraz w wojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, czyli tzw. „Plan transportowy”, określa trasy stanowiące sieć połączeń międzywojewódzkich i międzynarodowych, na których priorytetem jest zapewnienie odpowiedniej dalekobieżnej oferty przewozowej. Zgodnie z powyższymi zapisami połączenia kolejowe pomiędzy Warszawą a Wrocławiem realizowane są następującymi trasami:
1) przez Żyrardów, Skierniewice, Koluszki, Łódź, Pabianice, Łask, Zduńską Wolę, Sieradz, Kalisz, Ostrów Wlkp., Twardogórę lub Krotoszyn i Milicz oraz Oleśnicę (stacja Oleśnica Rataje);
2) przez Żyrardów, Skierniewice, Koluszki, Radomsko, Piotrków Trybunalski, Częstochowę, Lubliniec, Opole, Brzeg, Oławę.
Andrzej Bittel przypomniał, że połączenia tymi dwiema trasami realizowane są naprzemiennie co około cztery godziny, co pozwala uzyskać sumaryczną częstotliwość pociągów między Warszawą a Wrocławiem mniej więcej co dwie godziny. Jednocześnie zatrzymując się na ww. stacjach, pociągi pospieszne zapewniają dojazd mieszkańcom tych miejscowości zarówno w stronę Warszawy, jak i Wrocławia. Dodatkowo, w dni wolne od pracy, pasażerowie mają do dyspozycji jedną parę pociągów objętą umową PSC relacji Warszawa Wschodnia - Szklarska Poręba Górna trasą przez Opoczno Płd., Włoszczowę Płn., Częstochowę Stradom, Opole Gł., Brzeg, Wrocław Gł., Jaworzynę Śl., Wałbrzych Miasto i Jelenią Górę, prowadzących również wagony komunikacji bezpośredniej do Kudowy Zdroju.