ZTM Warszawa i Koleje Mazowieckie z umową; sporo kasy
Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie podpisał umowę z Kolejami Mazowieckimi.
Dotyczy ona świadczenie usług polegających na honorowaniu w pociągach przewoźnika biletów i uprawnień do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów środkami lokalnego transportu zbiorowego w m.st. Warszawie.
Zakres umowy
Przedmiotem zamówienia jest zwiększenie integracji taryfowej oraz zapewnienie odpowiednich warunków funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego zgodnie z art. 15 pkt. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Zamawiane usługi polegają na honorowaniu w pociągach Kolei Mazowieckich biletów i uprawnień do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów środkami lokalnego transportu zbiorowego w m.st. Warszawie na liniach kolejowych, przebiegających przez obszar Warszawskiego Transportu Publicznego, ograniczonych następującymi stacjami lub przystankami kolejowymi:
Warszawa Ursus Niedźwiadek – Pruszków,
Warszawa Gołąbki – Płochocin,
Warszawa Choszczówka – Legionowo Przystanek,
Warszawa Choszczówka – Legionowo Piaski,
Warszawa Zacisze - Wilno – Zagościniec,
Warszawa Mokry Ług – Zagościniec,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Warszawa Wola Grzybowska – Sulejówek Miłosna,
Warszawa Falenica – Śródborów,
Warszawa Jeziorki – Zalesie Górne.
Wartość umowy to 34 005 918.39 PLN netto.
Umowa została zawarta w trybie bezprzetargowym. W uzasadnieniu czytamy, że usługi objęte przedmiotem w/w zamówienia mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę tj. Koleje Mazowieckie w celu zwiększenia integracji taryfowej oraz zapewnienia odpowiednich warunków funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie zintegrowanego systemu taryfowo – biletowego.
Koleje Mazowieckie są jedynym przewoźnikiem, którego pociągi docierają do wszystkich stacji i przystanków kolejowych znajdujących się na obszarze Warszawskiego Transportu Publicznego. W związku z powyższym nie jest możliwe rozwiązanie zastępcze lub alternatywne. Ustalone parametry ww. zamówienia nie wpływają na konkurencję na rynku kolejowych przewozów pasażerskich, ponieważ udzielenie zamówienia na świadczenie usług polegających na honorowaniu w pociągach Kolei Mazowieckich biletów i uprawnień do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów środkami lokalnego transportu zbiorowego w m.st. Warszawie nie spowoduje uruchomienia dodatkowych pociągów. Pociągi Kolei Mazowieckich uruchomiane są bowiem przez tę spółkę na zlecenie Marszałka Województwa Mazowieckiego, w oparciu o umowę ramową o świadczenie usług publicznych w zakresie publicznego transportu zbiorowego na obszarze województwa mazowieckiego, zawartą pomiędzy tymi podmiotami na lata 2010 – 2031, w celu zaspokajania popytu na kolejowe przewozy pasażerskie o charakterze wojewódzkim.
Inni przewoźnicy działający na obszarze Warszawskiego Transportu Publicznego, mają całkowicie odmienny profil działalności i inną siatkę połączeń. Przewoźnicy tacy jak PKP Intercity oraz Przewozy Regionalne mają zasięg ogólnopolski i międzywojewódzki, obsługują dalsze trasy i zatrzymują się tylko na wybranych większych stacjach.
Wyłącznie Koleje Mazowieckie obsługują sieć połączeń kolejowych, co do której Zarząd Transportu Miejskiego jest zainteresowany honorowaniem jego biletów.