PKP PLK z lokomotywami PKP CARGO; bez przetargu
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z PKP CARGO umowę na świadczenie usługi trakcyjnej związanej z zabezpieczeniem lokomotyw wraz z drużynami trakcyjnymi dla celów utrzymaniowo - naprawczych i awaryjnych w latach 2022 – 2023.
Oferta została wybrana w trybie bezprzetargowym.
Zakres usługi
Świadczenie usługi trakcyjnej obejmuje:
1) prowadzenie pociągów utrzymaniowo - naprawczych;
2) wykonywanie pracy manewrowej;
3) pozostawanie w pogotowiu i przejściu do wykonywania ww. czynności;
4) przejazdy lokomotyw luzem do i z obsługi pociągów objętych przedmiotem umowy oraz do i po pracy manewrowej;
5) prowadzenie pługów odśnieżnych, zespołów odśnieżnych i wagonów do wywózki śniegu;
6) usuwanie oblodzeń i oszronień przewodów jezdnych sieci trakcyjnej (przecieranie), przeprowadzanie jazd patrolowych przejezdności linii kolejowych w ekstremalnych warunkach pogodowych (atmosferycznych), np. obfitych opadów śniegu;
7) prowadzenie pociągów pomiarowych;
8) prowadzenie składów zespołów (pociągów) kolejowego ratownictwa technicznego;
9) usuwanie nagłych utrudnień eksploatacyjnych powodujących zablokowania linii kolejowych, wynikających z nieprzewidzianych uszkodzeń infrastruktury kolejowej;
10) osłona sieci.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wartość umowy to 16 000 000.00 PLN netto.
Dlaczego bez przetargu?
W uzasadnieniu czytamy, że w ostatnich kilkunastu latach umowy na przedmiotowe usługi zawierane były z PKP CARGO S.A., po uprzednim przeprowadzaniu negocjacji z tym wykonawcą w trybie zamówienia z wolnej ręki. Jedynie ten licencjonowany przewoźnik kolejowy spełniał (i spełnia nadal) wymagania zamawiającego, tj.:
- posiada licencję do przewozu osób w, tym przeciąganie pociągów pasażerskich,
- posiada licencję do przewozu towarów, w tym niebezpiecznych,
- posiada licencję do świadczenia usług trakcyjnych,
- posiada wystarczającą ilość lokomotyw o wymaganej mocy zapewniając ich dostarczenie w wymaganym czasie,
- maszyniści posiadają znajomość szlaków na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK.
W 2013 roku zostało przeprowadzone postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego. W postępowaniu tym nie wpłynęła jednak żadna oferta. W celu rozeznania rynku w zakresie możliwości świadczenia usług trakcyjnych dla PKP PLK przez inne podmioty, w 2014 r. oraz w 2015 r. przeprowadzony został „Dialog techniczny” ze szczególnym uwzględnieniem możliwości technicznych (posiadanych serii/typów i ilości lokomotyw), kwalifikacji pracowników, miejsc ich stacjonowania oraz wykonywanej pracy przewozowej, możliwości dysponowania na teren działania PKP PLK. W 2014 r. żaden przewoźnik nie zgłosił się do dialogu, a w 2015 r. w dialogu uczestniczył tylko jeden przewoźnik. Był nim przewoźnik wykonujący czynności przewozowe tylko lokalnie, tj. na terenie Górnego Śląska. Byłby on w stanie świadczyć te usługi na tym terenie pod warunkiem, że otrzymywałby wynagrodzenie za utrzymywanie drużyn trakcyjnych oraz lokomotyw w stanie gotowości, a za usługi pobierałby dodatkowo opłaty. Przeprowadzony dialog wykazał, że nie ma żadnego innego podmiotu gospodarczego oprócz PKP CARGO S.A. mogącego sprostać naszym wymaganiom.
Z aktualnie przeprowadzonego rozeznania rynku wynika, że sytuacja braku konkurencji w zakresie świadczenia usług objętych przedmiotowym zamówieniem nadal się utrzymuje.
W związku z powyższym nadal zachodzą okoliczności dla udzielenia zamówienia na usługi trakcyjne związane z zabezpieczeniem lokomotyw wraz z drużynami trakcyjnymi dla celów utrzymaniowo - naprawczych i awaryjnych w latach 2022 - 2023 na potrzeby jednostek organizacyjnych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w trybie z wolnej ręki.