ŁTR – wyższy komfort podróżowania
infotram
12.11.2008 13:16
ŁTR – wyższy komfort podróżowania
Cztery miesiące temu wystartował Łódzki Tramwaj Regionalny. O pierwsze wrażenia i dalsze plany zapytaliśmy przedstawiciela MPK Łódź.
Karol Wach (InfoTram): Minęły cztery miesiące od startu ŁTR. Jakie są pierwsze wrażenia z funkcjonowania tego połączenia?
Marcin Małek (MPK Łódź): Już po kilku miesiącach funkcjonowania widać wielką poprawę jeśli chodzi o komfort podróżowania. Niemal na całej trasie (prawie 16 km) wymieniono tory, sieć i podstacje. Wyeliminowano dzięki temu m.in. odcinki, które miały najgorszy stan torowiska (ul. Piotrkowska i Rondo Lotników Lwowskich). Przystanki i tabor przystosowane są do obsługi osób niepełnosprawnych. Pełnia możliwości ŁTR będzie wykorzystana, gdy zakończą się prace wodociągowe i drogowe na ulicach Piotrkowskiej i Zachodniej. Wówczas skróci się czas przejazdu tramwajów (teraz muszą zwalniać ze względu na przejazd przez teren budowy).
Czy ŁTR spełnia oczekiwania w nim pokładane?
Spełnia, ale jak wspomniałem wcześniej, pełne możliwości będzie można wykorzystać dopiero za kilka tygodni. Wówczas do systemu sterowania ruchem zostaną wprowadzone ostateczne dane uwzględniające m.in. inne rozkłady jazdy (szybsze przejazdy tramwajów) i faktyczne natężenie ruchu kołowego (obecnie jest sporo objazdów).
Ilu pasażerów korzysta z linii ŁTR?
Na razie nie prowadzimy takich badań, choćby ze względu na możliwość przekłamania danych związanych z koniecznością objazdów. Planowane są one na przyszły rok. Przed rozpoczęciem budowy ŁTR, po tej trasie, rocznie przejeżdżało około 22 mln pasażerów. Według naszych szacunków, do roku 2013 liczba ta powinna wzrosnąć do 26 mln, a po przyłączeniu do ŁTR-u Pabianic i Zgierza, nawet do 39 mln.
Jak wygląda kwestia eksploatacji tramwajów PESA, jak się sprawują w ruchu liniowym?
Nie mamy zastrzeżeń do ich eksploatacji. Zgodnie z warunkami umowy, codziennym serwisem zajmują się pracownicy producenta.
Co dalej z rozbudową ŁTR? Gdzie i jakie prace są prowadzone obecnie?
Obecnie nie są prowadzone żadne prace. Do ŁTR-u mogą się dołączyć Pabianice, Zgierz, a nawet Ozorków, ale o tym zadecydują władze tych miast. Infrastruktura, która powstała na terenie Łodzi (tory, sieci i system sterowania ruchem) umożliwia w każdej chwili przyłączenie kolejnych odcinków.
Z jakich środków finansowana jest budowa ŁTR?
Inwestycja była warta około 300 mln zł. Nieco ponad 100 mln zł pochodzi z UE. Pozostałą kwotę wyłożyło MPK-Łódź i miasto Łódź (na podstawie decyzji Rady Miejskiej, dokładając do powstającej infrastruktury).
Do obsługi wydłużonej trasy ŁTR będą potrzebne kolejne wagony. Czy dziś wiadomo już ile i jakie tramwaje to będą?
To też zależy od decyzji samorządów trzech wymienionych wcześniej miast. Podobnie, jak w przypadku zakończonego etapu („naszego”), inwestor musi zapewnić odpowiedni tabor. Będzie to po kilka kolejnych niskopodłogowych wagonów, w zależności od tego które miasta przystąpią do budowy ŁTR-u. O tym jakie to będą wagony, zadecyduje przetarg, podobnie, jak to było w Łodzi.
Szerzej o ŁTR pisaliśmy już na łamach InfoTram. Relacja z otwarcia: http://infotram.pl/text.php?id=18708 .
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022