Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

System FALA wchodzi do gdańskich tramwajów

infotram
06.01.2022 08:15
Na terenie Gdańska pasażerowie mogli zauważyć w ostatnich dniach pojawiające się stopniowo nowe elementy. Są to zabezpieczone skrzynki, tzw. holdery, umocowane na słupkach.

Na każdej takiej skrzyneczce widnieje naklejka z napisem wyjaśniającym, że są to elementy nowego systemu FALA.

Nowoczesny system

Tajemnicze urządzenia stanowią technologiczne przygotowanie instalacji tramwajowej do szybkiego montażu kasowników. Do czasu uruchomienia systemu, czyli jeszcze przez kilka miesięcy, pozostaną one zabezpieczone folią i naklejką informacyjną o FALI.

System FALA będzie zaawansowanym technologicznie rozwiązaniem (jednym z najnowocześniejszych tego typu w Europie), w którym znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów oraz rozkładach jazdy w całym regionie województwa pomorskiego.

System będzie zawierał aplikację, która pozwoli rozliczyć pasażera za przejazdy na danej trasie na podstawie identyfikowania go w różnych środkach komunikacji. Oznacza to, że pasażer po zarejestrowaniu się w systemie, nie będzie musiał kupować biletów u różnych przewoźników. Opłaty za przejazdy odbywać się będą na podstawie potwierdzania jego obecności w poszczególnych środkach komunikacji poprzez „odbijanie się”, czyli checkowanie na specjalnych kasownikach za pomocą telefonu lub karty elektronicznej.

Fala w liczbach

Spółka InnoBaltica, która wdraża ten projekt, uzyskała na jego realizację dofinansowanie w kwocie 90 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie ma pokryć koszt nie tylko systemu, ale także 850 urządzeń walidujących na przystankach kolejowych, 5300 urządzeń w pojazdach komunikacji miejskiej (autobusach, trolejbusach i tramwajach), wydania 300 tys. specjalnych kart, zorganizowania ok. 30 punktów obsługi klienta oraz przeprowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnej w całym województwie.